خانم مجری: ۱۰ سال است که ممنوع‌التصویرم!

سری دوم برنامه اینترنتی «آبان» با سردبیری و اجرای نیلوفر لاری‌پور وتهیه‌کنندگی مهدیه عابدی، سه‌شنبه‌های هر هفته در آپارات آپلود می‌شود. زن، موضوع محوری این برنامه است که با حضور زنان صاحب‌نام در حوزه سیاست، هنر و... تهیه می‌شود. سری اول «آبان» با اجرای آزاده نامداری روی آنتن رفت، پس از آن خبری منتشر شد مبنی بر این که پریوش نظریه مجری «آبان» خواهد بود اما او را در این سری از برنامه ندیدیم. نیلوفر لاری‌پور؛ سردبیر و مجری فعلی این برنامه در این باره به «صبا» گفت: در ابتدا قرار بود سری دوم«آبان» را پریوش نظریه اجرا کند اما به‌دلیل تداخل این برنامه با پروژه جدید او این امکان فراهم نشد. درحال حاضر نظریه در فیلم جدیدش، بازی می‌کند و تا زمانی که برگردد اجرای برنامه را به عهده دارم. اگر بعد از پایان کارش به «آبان» برگردد خوشحال می‌‌شویم و اگر کارش ادامه پیدا کند حضور او را در برنامه «آبان» از دست داده‌ایم. نظریه از اوایل مردادماه با آن پروژه قرارداد داشت و از قبل، ما را در جریان این کار قرار داده بود.

اولین و تنها گزینه‌مان پریوش نظریه بود

لاری‌پور درباره گزینه‌های احتمالی برای اجرا در «آبان»، گفت: برنامه «آبان» چندین فاکتور برای اجرا می‌خواهد؛ یعنی اگر کسی تنها مجری خوبی است نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این‌کار باشد بلکه باید سواد اجتماعی، ‌سیاسی و اطلاعات هنری بالایی داشته باشد. همچنین کاراکتری داشته باشد که افرادی از طیف‌های مختلف بتوانند او را بپذیرند و مقابلش بنشینند. اولین و تنهاترین انتخاب ما پریوش نظریه بود او از همه لحاظ فاکتورهای مورد نظر «آبان» را برای اجرا دارد. در همان قسمتی که نظریه برنامه را اجرا کرد ما با استقبال خوبی روبه‌رو شدیم، ضمن این‌که خودش در قسمت اول برنامه گفت که پیش‌تر تجربه اجرا نداشته است. اما به‌دلیل داشتن اطلاعات، سطح هوشی و قدرت انتقالی که داشت و این‌که می‌دانست چه چیزی را چه موقع باید بپرسد و باتوجه به شخصیت دوست داشتنی‌اش، اجرای قوی‌ای را ارائه داد و برنامه با موفقیت پیش رفت.

از این مجری و سردبیر پرسیدیم که ساختن برنامه‌ای درباره زنان چه سختی‌هایی دارد و چقدر برنامه‌های اینترنتی با ممیزی روبه‌رو می‌شوند که او گفت: پیش‌تر برنامه‌ای با موضوع زنان در فضای مجازی ساخته نشده است. برنامه شبکه‌های مجاز اینترنتی هم زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد کار می‌کنند و یک سری ممیزی‌های دارند که باید رعایت شود. قطعا ممیزی‌های محتوایی هم داریم که من به‌دلیل تجربه ۲۸ ساله‌ای که به‌واسطه حضور در تلویزیون دارم با خط قرمزها آشنا هستم و آن‌ها را رعایت می‌کنم البته بعضی مواقع از دستمان در می‌رود و به ما تذکر می‌دهند.

تعداد آدم‌های کاربلد در تلویزیون خیلی کم شده است

طی سال‌های اخیر شاهد کوچ تعداد زیادی از تهیه‌کنندگان به فضای اینترنتی بودیم و این مسئله باعث شد تا از لاری‌پور بپرسیم؛ چرا بیشتر برنامه‌سازان به شبکه‌های اینترنتی روی آورده‌اند و او در پاسخ گفت: متاسفانه شرایطی که الان در تلویزیون شاهد هستیم این است که چیزی وجود ندارد؛ نه پول، و نه فضا برای کار، همچنین تعداد آدم‌های کاربلد هم خیلی کم شده است. اغلب کسانی که در تلویزیون کار بلد هستند به‌دلایلی ممنوع‌الکار، ممنوع‌التصویر و... هستند. اگر کسی هم حرفی برای گفتن دارد و دیده شده یا باید خیلی دست به عصا راه برود یا مثل عادل فردوسی‌پور صرفا به ورزش بپردازد. تازه در شرایطی هستیم که اگر تلویزیون هم در موضوعات انتخابی انعطاف به خرج بدهد مردم ما خیلی بیشتر از مسئولانش دست به سانسور می‌زنند. نمونه بارزش را در«خندوانه»دیدیم که مردم با جوان‌هایی که در بخش «خنداننده شو» آمده بودند چه کردند.

۱۰ سال است که هیچ‌ فردی اجازه آوردن اسمم را در تلویزیون ندارد

این نویسنده رادیو و تلویزیون در بخش دیگری از حرف‌هایش به سابقه حضورش در برنامه پرطرفدار «رادیو هفت» اشاره کرد و گفت: از سال ۶۸ با نویسندگی به رادیو آمدم و بیشتر از این‌که ترانه‌سرا باشم، برنامه‌ساز تلویزیون و رادیو هستم و در خیلی از برنامه‌ها به‌عنوان نویسنده، سردبیر، کارشناس، مجری و... فعالیت داشتم. ۱۰ سال است که ممنوع‌التصویر هستم حتی اگر ترانه‌ام هم در رادیو و تلویزیون پخش شود کسی حق ندارد اسمم را بگوید. من برنامه «رادیو هفت» را کار کردم این برنامه با حفظ حرمت‌ها کار می‌کرد اما تولید آن به یک‌باره متوقف شد. حدود سه‌سال سردبیر«رادیو هفت» بودم ولی حتی در تیتراژ هم اجازه نداشتند نام مرا وارد کنند در شب‌های عید وقتی منصور ضابطیبان از عوامل تشکر می‌کرد اجازه نداشت نام مرا ببرد در حالی که تمام آن برنامه از متن،‌ محتوا و هماهنگی به عهده من بود ولی اسمی از من نبود و نمی‌دانم اسم من چه معضلی به‌وجود می‌آورد؟ درنهایت به من گفتند؛ دیگر نباید برای این برنامه بنویسم. وقتی تولید برنامه متوقف شد، خواستند که چند برنامه شبیه به آن تولید کنند که نتوانستند.

مجری سابق «آبان» اطلاعات جامعی نداشت

لاری‌پور در پایان گفت‌وگویش با «صبا» درباره ضعف‌های سری گذشته «آبان» با اجرای آزاده نامداری، گفت: فعلا نمی‌توانم راجع به این موضوع صحبت کنم زیرا فصل دوم «آبان» هنوز به جایی نرسیده است که بخواهیم راجع به نقاط قوت آن حرف بزنیم و فقط سه قسمت از برنامه پخش شده است. اما در خصوص فصل اول باید بگویم که مشکل آن در اجرا بود. گاهی اوقات مجری به‌خاطر جوان بودنش و این‌که در هر زمینه اطلاعات جامعی نداشت، در بعضی مصاحبه‌ها باعث رنجش مهمان‌های برنامه شده بود. به‌نظرم این کم‌تجربگی مجری بود که نمی‌دانست با هر کدام از این آدم‌ها باید چطور صحبت کند. البته فکر می‌کنم اگر آزاده نامداری نبود چه کسی باید جای او می‌نشست؟ زیرا ما مجری زنی که بتواند در زمینه طنز، محیط زیست، هنر و... یک برنامه را اداره کند نداریم ودر آقایان بهتر می‌توانیم این گزینه را پیدا کنیم.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده