یک فیلم ترسناک در صدر جدول فروش سینماهای آمریکا

فیلم ترسناک و تازه «آنابل: خلقت» با فروشی ۳۵ میلیون دلاری در ۴ روز پایانی هفته گذشته، پول سازترین فیلم این هفته آمریکای شمالی شناخته شد. به نوشته بانی فیلم اصولاً این یک هفته عالی برای کمپانی برادران وارنر بود زیرا نه تنها رده اول جدول پرفروش ها را توسط «آنابل» کسب کرد، بلکه فیلم جنگی اخیر کریستوفر نولان را هم در چهارمین هفته اکرانش در رده دوم جدول حفظ کرد و «دانکرک» حالا ۱۵۳ میلیون دلار در این منطقه از جهان درآمدسازی کرده است. با این حال سایر فیلم های تازه اکران شده و فیلم های شاخص از قبل به نمایش درآمده، هیچ یک تحولی اساسی را در گیشه ها پی نریختند و ۱۲ فیلم صدر جدول این هفته مجموعاً بیش از صد و سه میلیون و هشتصد هزار دلار کاسبی نکردند و این ۶ درصد کمتر از عایدی فیلم های برتر هفته گذشته است و چهارمین هفته نازل و کم رونق را در سینماهای آمریکای شمالی در کل سال ۲۰۱۷ رقم می زند. در یک نگاه کلی و براساس آمار حاصله، درآمدسازی فیلم های هالیوود در تابستان امسال ۱۲ درصد از پولسازی این صنعت در تابستان سال پیش کمتر بوده است.

یک وادی تازه

فیلم های دوگانه «آنابل» از درون فیلم های ترسناک دیگری به نام «Conjuring» بیرون آمده و از آن مشتق شده اند و هر چهار فیلم با مستقر شدن در رده اول جدول پرفروش ها در بدو اکران هم اهداف اقتصادی استودیوهای سازندگان خود را برآورده کرده اند و هم ژانر ترسناک را که از ۲۵ سال پیش به این سو وارد وادی تازه ای شده و با ارائه کارهای بسیار کم هزینه ای به غایت پرفروش خبرساز شده، در چنین مسیری ثابت قدم تر ساخته اند. فیلم فعلی نیز که ادامه ای بر «آنابل یک» به شمار می آید بیشتر از ۱۵ میلیون دلار هزینه در برنداشته و کارگردانش دیوید اف سند برگ را که سابقه ساخت فیلم ترسناک موفق «خاموشی» (قطع برق) را هم دارد، چنان مطرح و موفق ساخته که از حالا ساخت کار کمیک استریپی تازه ای همچون «شزم» را نیز به وی سپرده اند که در تولید آن استودیوی نیولاین با برادران وارنر شریک خواهد بود.

دستاوردی با ارزش

«دانکرک» که برخی آن را بالاتر از هر یک از کارهای قبلی کریستوفر نولان توصیف کرده اند، پس از دو هفته بالانشینی در جدول پرفروش های آمریکا و کانادا، این بار برای دومین هفته متوالی رده دوم را کسب کرد. این فیلم در این هفته یازده میلیون و چهارصد هزار دلار در گیشه های این کشورها کاسبی کرد. عبور این فیلم بعد از ۲۶ روز نمایش از مرز ۱۵۰ میلیون دلار برای یک فیلم جنگی و متمرکز بر جنگ جهانی دوم دستاورد باارزشی است زیرا فیلم های ولو خوب این ژانر معمولاً در گیشه ها به آماری فوق العاده نمی رسند. در ارتباط با «دانکرک» این نکته نیز گفتنی است که این فیلم هفته گذشته در سایر کشورها و قاره ها چهارده میلیون و پانصد هزار دلار بدست آورد تا مجموع پولسازی اش در این مناطق به ۲۱۰ میلیون دلار و با احتساب آمریکای شمالی به ۳۶۳ میلیون دلار برسد و این در حالی است که این فیلم هنوز در کشورهای بالقوه سودساز ایتالیا، چین و ژاپن به نمایش در نیامده است.

موفق اما بدترین!

دیگر فیلم تازه اکران شده این هفته قسمت دوم «شغل دیوانه وار» (یا «کار مسخره») بود که نام جنبی و کامل کننده «دیوانه ذاتی» به آن اطلاق شده و با پخش شدن در بیش از ۴ هزار تالار در سطح آمریکا و کانادا به هشت میلیون و نهصد هزار دلار نایل شد و رتبه سوم را در جدول پرفروش ها بدست آورد. با اینکه ظواهر این مسئله و بخصوص سوم شدن در جدول رده بندی پرفروشها یک توفیق به نظر می رسد اما واقعیت امر این است که حاصل کار این فیلم در گیشه ها کمترین رقمی است که تا به حال از یک فیلم در بدو اکرانش در بیش از ۴ هزار سالن به دست آمده است. رکورددار قبلی کارتون «اموجی» بود که سه هفته پیش اکران شد و در هفته اول به رغم بهره گیری از نعمت نمایش در ۴۰۷۵ سالن از بیست و چهار میلیون و پانصد هزار دلار درآمدسازی فراتر نرفت و پیش از آن ورسیون جدید «مومیامی» در این زمینه منفی پیشتاز بود و در ۴۰۳۵ تالار به درامدی سی و یک میلیون و هفتصد هزار دلاری اکتفا کرده بود. با این اوصاف باید تاکید کرد که دستاوردهای تازه «شغل دیوانه وار» چیزی است که کمترین اثر سینمایی تازه ای مایل به کسب آن است و شرکت اوپن رود که آن را ساخته، بابت خلق این آمار منفی فقط ابراز تأسف می کند.

معدل نازل

دیگر فیلم جدیدی که در این هفته اکران شد، «قلعه شیشه ای» محصول لایونزگیت بود که از رتبه نهم بالاتر نیامد و به رغم پخش شدن در ۱۴۶۱ سالن به درآمدی فزون تر از چهار میلیون و هشتصد هزار دلار دست نیافت. به واقع آمار و تقسیم بندی ها نشان می دهد که معدل کسب درآمد برای هر یک از تالارهای محل پخش فیلم از ۳۳۳۷ دلار فراتر نرفته ولی مردم کلاً این فیلم را پسندیده اند و ۸۰ درصد از بینندگان هفته اول زن بوده و ۷۶ درصد آنها ۲۵ سال یا بیشتر از آن سن داشته اند.

یک کمدی- رمانتیک ماندگار

در مورد فرجام کار «سفر دختران» نیز باید سخن گفت زیرا این فیلم که محصول یونیورسال است، در چهارمین هفته اکرانش هم شش میلیون و پانصد هزار دلار درآمدسازی کرد تا نود و هفت میلیون و صد هزار دلاری شود و این امید را به وجود آورد که حداکثر تا پنجشنبه رقم ۱۰۰ میلیون دلار را در آمریکای شمالی رد کند. درست است که رتبه این فیلم در جدول رده بندی این هفته دو پله پایین تر آمد و در رده ششم نشست اما برای فیلمی که هزینه تولیدش از ۱۹ میلیون دلار بیشتر نیست چنین رتبه ها و درآمدی بیشتر یک نوع توفیق است تا ناکامی. «Girls Trip» تا این لحظه در سایر قاره ها و کشورها هم مجموعاً ۵۹ میلیون دلار درآمد به بار آورده است و مردم آن را یکی از کمدی- رمانتیک های موفق واپسین روزهای تابستان امسال که معمولاً در غرب ۱۰ شهریور پایان آن تلقی می شود، به شمار آورده اند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده