آیا شیوه قاچاق فیلم «50 کیلو آلبالو» یک «ردگم‌کنی» است؟

یک روز پس از آنکه خبر توزیع فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» در شبکه نمایش خانگی رسانه‌ای شد، نسخه قاچاق این فیلم سینمایی در فضای مجازی منتشر شد؛ واقعه‌ای حساب شده که نشان می‌دهد در انتشار نسخ قاچاق فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی طی ماه‌های اخیر، دست‌های پنهانی فعال است و این حرکت توسط چند قاچاقچی خرده پا عملیاتی نشده است.

به گزارش شایان فیلم نیوز و به نقل از «تابناک»؛ به تازگی و پس از بیش از یک سال کشمکش، پروانه توزیع نسخه نمایش خانگی فیلم سینمایی «پنجاه کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی صادر و در روزهای اخیر این خبر منتشر شد اما تقریباً یک روز پس از انتشار این خبر، نسخه قاچاق این فیلم سر از کانال‌های تلگرامی درآورد.

نسخه قاچاق «پنجاه کیلو آلبالو» برخلاف فیلم‌های «گشت 2» که با برچسب بازبینی صداوسیما و «عصبانی نیستم» که با برچسب بازبینی شورای پروانه نمایش لو رفت، از روی پرده سینما ضبط شده است و ظاهراً یک نفر در سالن سینما دوربین برده و نصب کرده و با سواستفاده از غفلت عجیب عوامل سینما، از پرده فیلم برداری کرده است!

اما نکته قابل تامل اینکه در زمان ضبط این فیلم از پرده صدای خنده و شادی تماشاگران شنیده می‌شود. این واقعه چنین پرسشی را پیش می‌آورد که آیا قاچاق نسخه پرده‌ای این فیلم، یک ردگم‌کنی برای دور شدن از دست‌های پشت پرده قاچاق‌های پیشین است و در همین راستا این فیلم تعمداً بر روی پرده یک سالن خالی ضبط و پخش شده است؟!

 در تاریخ سازمان سینمایی موارد انگشت شماری از فیلم‌های سینمایی با عبارت «نسخه بازبینی» لو رفته که «یک خانواده محترم» و «سنتوری» از آن جمله هستند؛ اما در شش ماه اخیر دست کم خبر درز چهار فیلم سینمایی رسانه‌ای شده است؛ فیلم‌هایی که همگی با عبارت «نسخه بازبینی» همراه بوده و به همین دلیل، تنها در اختیار سازمان سینمایی بوده و انتظار می رفته صرفاً در اختیار ارکان اصلی و مرتبط این سازمان یعنی رئیس سازمان، معاون نظارت و ارزشیابی و مدیر کل سینمای حرفه‌ای باشد.

 دی ماه 1395 بود که خبر رسید فیلم سینمایی «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان با نشان «نسخه بازبینی» لو رفته است. اواخر همان ماه، خبری دیگر مبنی بر لو رفتن «نسخه بازبینی» دو فیلم «فروشنده» و «ابد و یک روز» منتشر شد. سپس نوبت قاچاق فیلم‌های سینمایی «عصبانی نیستم»، «گشت 2» و «50 کیلو آلبالو» رسید. آیا این لیست مطول تر از این خواهد شد؟

 به نظر می‌رسد مدیریت کنونی سازمان سینمایی از توانایی لازم برای صیانت از حقوق فیلمسازان و جلوگیری از استمرار روند قاچاق فیلم‌های سینمایی که یکی از عجیب ترین اتفاقات سال‌های اخیر است، برخوردار نیست. چرا که در غیر این صورت نباید شاهد وقوع پیاپی چنین وقایع تلخی در سینمای ایران بودیم؛ وقایعی که امنیت اقتصادی سینما را به شدت متزلزل ساخته است.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده