گزارشی از تجمع مستندسازان مقابل خانه سینما

گروهی از مستندسازان و اعضای انجمن مستندسازان در اعتراض به تعطیلی دفتر این انجمن و همچنین عملکرد خانه‌سینما؛ صبح امروز (سه شنبه) در مقابل ساختمان شماره یک خانه سینما در خیابان سمنان تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ما به نقل از ایلنا، این تجمع بنا به انتشار فراخوانی که پیش از این رسانه‌ای شده بود، برگزار شد و حدود ۵۰ نفر از مستندسازان سینمای ایران با حضور در مقابل خانه سینما اعتراض خود را به تعطیلی این انجمن اعلام کردند.

مستندسازان پلاکاردهایی همچون «دوباره خرداد، دوباره درهای خانه بسته این‌بار برای مستندسازان»، «تعلیق عضویت انجمن مستندسازان غیرقانونی است» در دست داشتند.

مستندسازانی همچون پیروزکلانتری، ارد زند، مهدی قربان‌پور، ناهید رضایی، همایون امامی، مانی پتگر، مهناز محمدی، مقدس جعفری، محمدعلی رخشانی و صادق جعفری در این تجمع حضور یافتند.

همایون اسعدیان (رئیس هیات مدیره خانه سینما) ظهر امروز با حضور در جمع گروهی از مستندسازان به تجمع اعتراضی آنها واکنش نشان داد.

اسعدیان طی سخنانی گفت: بعد از بازگشایی خانه سینما مجمع عمومی خانه سینما به اتفاق آرا تصمیم گرفتند صنوف در وزارت کار ثبت قانونی شوند و این وظیفه به هیئت مدیره خانه سینما سپرده شد تا مراحل پیگیری را انجا م بدهد و هیات مدیره دو دوره قبل نیز ۱۵ صنف قانونی را ثبت کرد.

وی ادامه داد: برخی صنوف برای ثبت قانونی شدن در وزارت کار مشکلاتی دارند زیرا مثلا هر صنف باید ۵۰ عضو داشته با شد و ما در حال حل کردن مشکلات صنوف هستیم. از نظر خانه سینما این مصوبه مجمع عمومی همچنان پابرجاست و صنوفی که ثبت قانونی شوند؛ می‌توانند در خانه سینما فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برخی از صنوف نیز در حال طی کردن مراحل ثبت خود هستند. ما به هیچ عنوان با دو گروه در خانه سینما روبرو نیستیم و امروز؛ هم انجمن تهیه‌کنندگان و هم انجمن کارگردانان مستند در خانه سینما حضور دارند که آقای تهامی‌نژاد رئیس هیئت مدیره آنهاست اما اینکه برخی دوستان تصور می‌کنند در خانه سینما ۶۴ صنف حضور داشته باشند و در کنار صنف؛ انجمن‌های فرهنگی نیز به خانه سینما بیایند، درست نیست.

وی ادامه داد: انجمن فرهنگی یک بدعت غلط و لغت اشتباهی است که شمقدری به کار می‌برد. انجمن فرهنگی می‌تواند در وزارت ارشاد تاسیس شود اما نمی‌تواند کار صنفی بکند به همین دلیل ما می‌توانیم مثلا در حوزه مستند ۳۰ عنوان انجمن مستند داشته باشیم با نام‌هایی همچون انجمن فرهنگی مستندسازان حیات وحش، انجمن فرهنگی مستندسازان اجتماعی و ...

وی ادامه داد: در خانه سینما فقط یک صنف می‌تواند حضور داشته باشد که خدمات رفاهی و اجتماعی و فرهنگی انجام بدهد زیرا خانه سینما جامعه اصناف سینمای ایران است نه جامعه انجمن‌های فرهنگی.

وی با اشاره به اعتراض گروهی از مستندسازان و تجمعی که امروز برگزار شده، گفت: اینکه یک گروه از مستندسازان بخواهند برای خانه سینما تعیین تکلیف کنند قطعا امکان ندارد زیرا هیچ صنفی نمی‌تواند برای خانه سینما تعیین تکلیف بکند حتی اگر عده‌ای تصور کنند مسیر خانه سینما غلط است باید از راه قانونی آن وارد شوند و راه آن برگزاری مجمع عمومی است.

اسعدیان با اشاره به اینکه به همه مستندسازان و افرادی که امروز حضور دارند احترام می‌گذارم، افزود: خانه مستندسازان در خانه سینماست. امروز برخی از کسانی که معترض هستند خودشان در انجمن مستندسازان که در وزارت کار ثبت شده؛ عضویت دارند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده