گزارشی از پشت صحنه ی برنامه ی «ماه عسل»

پشت صحنه «ماه عسل» می تواند خیلی از سوالاتتان درباره احسان علیخانی، مهمانان، ویژگی های آنها، پیدا کردنشان، دعوت کردنشان و... را پاسخ گوید. به همین منظور ما شما را به پشت صحنه این برنامه رمضانی می‌بریم و گزارشی که توسط عطیه موذن خبرنگار مهر تهیه شده را با هم می خوانیم.

شب ۱۶ خرداد همزمان با حضور پیرزن و پیرمردی که به فری جون و پاپا شهرت داشتند و همچنین اعضای کلاس خاطره گویی به «ماه عسل» رفتم. قرار بود یک ربع قبل از شروع برنامه آنجا باشم که پنج دقیقه هم زودتر رسیدم. به ورودی لوکیشن برنامه که رسیدم از من برگه آفیش خواسته شد دقایقی صبر کردم تا مجوز ورودم تایید شود. سپس چند قدم جلوتر باید از چند پله بالا می رفتم تا به لوکیشن اصلی وارد شوم. از همان بدو ورود، مشکی پوشان «ماه عسل» در استودیو و محوطه باز فدراسیون در رفت و آمد بودند؛ لباس مشکی هایی که هر کدام یک نشان ماه نیز روی سینه شان داشتند.

وارد اتاق انتظار مجموعه شدم؛ جایی که مهمانان اول به آن ورود می کنند. یک اتاق حدودا ۱۲ متری که حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی داشت و مهمانان هم روی صندلی ها نشسته بودند. محمد پیوندی مدیر گروه سوژه یابی در حال توضیح دادن آخرین نکته ها برای مهمانان بود. این آخرین مرحله ای است که مهمانان از گفتنی هایشان می گویند و بعد وارد میدان مغناطیسی «ماه عسل» می شوند جایی که گاهی خودشان هم نمی دانند چگونه این همه از جزییات زندگی شخصی شان حرف زده اند.

«ماه عسل» روز گذشته قرار بود روی حال خوب تاکید کند و محمد پیوندی در آخرین توصیه ها به مهمانان تاکید می کرد: «جدی نباشید»، «قرار است یک فضای باحال و خودمانی باشد»، «از دلایل شخصی که به سمت کلاس خاطره گویی رفتید بگویید» یکی از مهمانان خاطره ای را هم تعریف می کند و بعد بین پیوندی و یکی دو نفر دیگر از عوامل «ماه عسل» بحث می کنند که خاطره اش را روی آنتن بگوید یا نگوید.

دقایقی می گذرد که خانم فرح انگیز به عنوان اولین مهمان آماده می شود. میکروفن HF و صدای آن را چک می کنند و به داخل می رود. من هنوز نمی توانم وارد استودیو شوم و با شروع تیتراژ برنامه در ساعت هفت اولین دقایق «ماه عسل» را از قاب تلویزیون می بینم که در اتاق انتظار واقع شده است.

هم خانم صحت و هم خانم معروف به فری جون هر دو پیش از این هم در رسانه ها دیده شده اند و درباره شان حرف زده شده است و حتی گروه خانم صحت پیش از این در ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو نیز حضور یافته است اما شاید بسیاری از مخاطبان «ماه عسل» که در منازل آخرین دقایق روز را سپری کردند تا به افطار نزدیک شوند این مهمانان را برای اولین بار می بینند و همین باعث می شد خانم ها کمی هم هیجان داشته باشند.

آرش ظلی پور برنامه ریز «ماه عسل» که در «سه ستاره» نیز همراه احسان علیخانی است در استودیو دائم در رفت و آمد و پاسخگویی به تلفن همراهش است. از مکالماتش گاهی چند بار نام نرگس کلباسی را می توان شنید و معلوم می شود اکثر این مکالمات مربوط به آن برنامه است.

استودیو حدود ۱۰۰۰ متر است که ۷۰۰ متر آن در اختیار سازندگان دکور قرار دارد. من بخشی از دکور را که استودیوی گفتگوی علیخانی و مهمان است، می بینم همان دکور طلایی رنگی که در بک گراند مخاطب حلقه وار باز شده است. در گوشه ای از استودیو نیز پلاتو شماره یک طراحی شده اما بخش تونل‌مانند این دکور که علیخانی از هزارتوی آن به مخاطبانش سلام می دهد پشت این استودیو واقع شده است.

بیشترین چیزی که نظر را جلب می کند ۹ دوربین در حال کار برای این برنامه تلویزیونی است؛ ۲ دوربین متحرک و ۶ دوربین ثابت که در سمت راست، چپ و وسط استودیو قرار گرفته اند به علاوه یک دوربین که روی دست، تصاویر را ثبت می کند. فاصله مجری با مهمانانش به حدی است که نمی توان گفتگو را به وضوح شنید حتی وقتی برنامه روی آگهی بازرگانی می رود و علیخانی خوش و بش هایی با مهمانان می کند نمی توان کلامی متوجه شد.

از استودیو خارج می شوم ظلی پور برنامه ریز «ماه عسل» که خلوت تر می شود کمی به سوال هایمان درباره روند پشت صحنه برنامه توضیح می دهد.

وی ابتدا با اشاره به بعضی از مهمانان برنامه که ناگهانی به «ماه عسل» دعوت می شوند، بیان کرد: سوژه ملوانان از جمله سوژه هایی بود که یک باره پیش آمد، دوستی از اهالی رسانه با ما تماس گرفت و بیان کرد که این ملوانان به تهران آمده اند و ما فقط ۲۴ ساعت وقت داشتیم تا با آنها هماهنگ کنیم که به برنامه بیایند و برای این منظور آماده شوند. بعضی از سوژه ها اینگونه هستند و بعضی دیگر مثل خواهران منصوریان ماه ها با آنها صحبت و هماهنگی می شود تا در برنامه حضور داشته باشند.

ظلی پور در پایان درباره اطلاعاتی که از مخاطبان گرفته می شود تا به علیخانی برسد، بیان کرد: ما آنقدر اطلاعات می گیریم تا بتوانیم احسان علیخانی را مسلح کنیم ولی او با تسلط کامل وارد گفتگو می شود و برای خودش سناریو دارد و اینگونه نیست که تازه بخواهد مساله را کشف کند چون اصلا قرار نیست او یا ما روی آنتن سورپرایز شویم و ما حتی بعد از همه این اطلاعات درباره پایان بندی برنامه هم بحث می کنیم.

ساعت حدود هشت است و گروه دوم وارد صحنه می شوند آگهی بازرگانی پخش می شود و در همین حین علیخانی با گروه دوم مهمانان گپ می زند. از داخل صحنه هر از گاهی شمارش ثانیه های باقی مانده تا آنتن را به او اعلام می کنند.

گفتگو ساعت ۲۰:۳۳ به پایان می رسد. صحنه کم کم روشن می شود و عوامل جلو می روند تا از علیخانی و مهمانان عکس های یادگاری بگیرند. با پایان این عکس ها من هم سمت علیخانی می روم و سلام و احوالپرسی می کنم و بعد از معرفی اشاره ای به واکنش ها به برنامه می کنم. علیخانی خیلی صریح و مختصر می گوید که مصاحبه نمی کند.

برای عوامل هنوز پایان شب نیست. همه پای سفره افطار می نشینند و گپ می زنند و تازه بعد از افطار هنوز جلسات برای برنامه شب بعد آغاز می شود.

مسعود رجبیان مدیر تولید «ماه عسل» که ۱۱ سال است این برنامه را همراهی می کند در پایان این شب عنوان کرد: ما در برنامه اول شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بودیم و اکنون حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند و ما باید مواظب باشیم چراکه ممکن است کوچکترین مساله در این برنامه به یک حاشیه بزرگ تبدیل شود.

ساعت حدودا به ۱۰ شب رسیده است که لوکیشن برنامه را ترک می کنم اما علیخانی با مهمان شب بعد جلسه گذاشته است و گروه همچنان سر کارند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده