سیاست جدید دولت به سینمای کودک کمک می‌کند

علیرضا رضاداد در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان تاکید کرد؛ "دولت امسال برای جشنواره فیلم نساخت"، او همچنین از مزیت و ویژگی جشنواره‌ی امسال سخن گفت. دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان که از ۹ تا ۱۵ تیر ماه برگزار خواهد شد، در گفت‌وگویی مشروح با ایسنا به سوالات مختلف پاسخ داد.

رضاداد در پاسخ به این پرسش که "در آستانه برگزاری جشنواره چه وعده‌ای به علاقه‌مندان سینمای کودک در نوع برگزاری این رویداد می‌دهید؟ و همچنین در پاسخ به اینکه "این دوره چه مزیتی نسبت به دوره‌های قبل دارد"، گفت: علاقه‌مندم مزیت نسبی این دوره از جشنواره مربوط به بخش انیمیشن سینمایی آن باشد، گرچه فکر می‌کنم در بخش‌های دیگر هم اتفاقات خوبی افتاده و ان شاءالله ادامه هم پیدا می‌کند.

دوسالانه شدن دو جشنواره تاثیر منفی دارد

در فیلم‌های سینمایی سعی شد مشکل مربوط به کودک و نوجوان و تفکیک آن‌ها از یکدیگر را حل کنیم و وعده‌ای که دادیم درباره این موضوع را عمل کنیم. می‌دانید که این موضوع جشنواره دوره قبل را متمرکز در بخش نوجوان کرد و قرار بود در این دوره در بخش کودک متمرکز شود. حتی بحث دو جشنواره شدن و یک سال در میان شدن هر دو جشنواره مطرح بود ولی ارزیابی من این بود و هست که نه ظرفیت تولید و نه معذورات نمایش هنوز به سینمای کودک و نوجوان اجازه این تفکیک را نمی‌دهد و دوسالانه شدن دو جشنواره تأثیر منفی دارد. به هر حال این مسئله را که می‌رفت به یک مشکل بزرگ تبدیل شود با تفکیک نمایش‌ها و گروه‌بندی آن‌ها و اهدای جوایز اختصاصی اصلی به تفکیک کودک و نوجوان به عنوان یک مزیت دیگر این دوره حل می‌کنیم. اما همان‌طور که اول مطلب عرض کردم علاقه‌مندم که مزیت و ویژگی این دوره استقلال بخش سینمایی انیمیشن باشد و فکر می‌کنم شگفت‌زده شویم که با هفت فیلم خوب انیمیشن این بخش مستقل نمایش و داوری شود. چرا که من چند سالی است فکر می‌کنم سیاست‌های حمایتی ما باید متمرکز شود، بر روی این ظرفیتی که در کشور ما وجود دارد.

او یادآور شد: یک توجه کوچک ما در سال ۹۳ و در جشنواره فجر سی‌وسوم که آخرین سال دبیری‌ام بود موجب شد دو فیلم «شاهزاده روم» و «مبارک» مورد توجه قرار گیرد و سازندگان تشویق به ادامه شوند و در اکران هم اتفاقات خوبی برایشان بیفتد.

 

اگر این دوره را آغاز دوره انیمیشن سینمایی نامگذاری کنیم، بی راه نرفته‌ایم

رضاداد تصریح کرد: آینده خیلی خوبی برای سینمای انیمیشن و انیمیشن سینمایی متصورم، هم استعدادهای خوب داریم و هم تسلط به فناوری در این گروه دارد بیشتر می‌شود و همین ساختار قابلیت‌های زیادی دارد و محدودیت‌هایش کمتر است. با شرایطی که خیلی هم حمایتی صورت نگرفته وقتی این تعداد فیلم داریم یعنی می‌شود به آینده این الگو خیلی امیدوار بود. نکته خیلی مهم این است که این بخش امکان دسترسی خیلی خوبی به بازارهای جهانی دارد و الحمدالله سازندگان هم راه خودشان را برای داشتن حیات طبیعی پیدا کردند و می‌کنند. لذا فکر می‌کنم اگر این دوره را آغاز دوره انیمیشن سینمایی و سینمای انیمیشن نامگذاری کنیم بی‌راه نرفته‌ایم.

 

دیگر برگزاری صرف جشنواره نه اولویت است و نه جذاب

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک نوجوان در پاسخ به این نقطه‌نظر که "یکی از آسیب‌های سینمای کودک و نوجوان، برگزاری هر سال این رویداد در مقطعی خاص و فراموشی سینمای کودک و نوجوان در طول ماه‌های دیگر سال است، برای این موضوع تمهیدی اندیشیده‌اید؟ که فیلم‌های کودک دوباره بعد جشنواره به صندوقچه نرود؟، گفت: کاملا درست است و با شما هم، هم عقیده‌ام. برای من هم دیگر برگزاری صرف جشنواره نه اولویت است و نه جذاب. به دوستان هم آن زمان گفتم من اگر بتوانم به عنوان حلقه واسط تولید و نمایش عمل کنم علاقه‌مند به برگزاری‌ام و اصولا تحلیلم این است که اگر جشنواره‌ها نتوانند نقش خودشان را درست ایفا کنند، بی‌تأثیرند. گرچه جشنواره مستقلا نمی‌تواند نقشی در تولید و نمایش داشته باشد ولی زمانی موثرتر است که بتوانند حلقه اتصال این دو حوزه با مخاطب باشند.

جلساتی هم با شورای سیاست‌گذاری داشتیم که بتوانیم همسو عمل کنیم. به خانم طائرپور به عنوان دبیر شورا بی‌مهری‌هایی شد و ایشان بهمن‌ماه استعفا دادند و جلسات شورا دیگر تشکیل نشد، در حالی که طرح داشتن پخش مستقل کودک و نوجوان و زنجیره سینمایی کودک و نوجوان چند ماهی بود ارائه شده بود، بعد هم که مدیریت تغییر پیدا کرد و فضای انتخابات بود تاکنون.

او تصریح کرد: اما هنوز هم امیدوارم و در تلاشم این حلقه‌ها به هم متصل شوند. آقای حیدریان از قبل هم دغدغه مخاطب کودک و نوجوان را داشته‌اند حالا هم یکی از برنامه‌های ایشان توجه به این گروه از مخاطبان است. از منظر ایشان باید تلاش کرد این مخاطب از دست رفته را به سینما بازگرداند به خصوص که در تلویزیون و نمایش خانگی هم این گروه با بی‌توجهی روبرو شده‌اند و در آن دو بخش هم کار ویژه و اساسی برایشان نمی‌شود.

ایده ایشان تأسیس نهاد سینمای کودک و نوجوان است که همه مسئولیت‌های تولید، پخش، نمایش و جشنواره با همه الزامات و زیرساخت‌ها توسط بخش خصوصی در این نهاد متمرکز شود. فکرهایی هم شده است که ان شاءالله بعد از جشنواره پیگیری خواهد شد.

 

دولت برای جشنواره امسال فیلم نساخت

رضاداد با اشاره به سوال مطرح شده، ادامه داد: برای اینکه به تعبیر شما فیلم‌ها واقعا به صندوقچه نرود یکی از الزاماتش امسال انجام شد و آن این بود که دولت برای جشنواره فیلم نساخت. آثار حاضر در جشنواره امسال حاصل یک حیات طبیعی است. اگر وام یا حمایتی هم شده حداقلی است. البته ممکن است فیلمساز نگران بازگشت سرمایه‌اش باشد ولی به هر حال بهتر از آن است که با پول حمایتی فیلم‌هایی برای جشنواره ساخته شود و بعد هم دیده نشود. به شکل طبیعی سازندگان برای بازگشت سرمایه‌شان به دنبال پخش آثارشان خواهند بود. به مراجعینی هم که این هفت، هشت ماهه داشته‌ایم که پیشنهادهایی برای ساخت فیلم با پول کامل دولت و یا مشارکت بالا داشتند همین سیاست و آفت را منتقل کردیم و آن‌ها هم پذیرفتند که سیاست جدید و بازگرداندن سینما به روال و حیات طبیعی بیشتر به سینما و سینمای کودک کمک می‌کند. الزام دوم آن هم حمایت از اکران مستمر آثار کودک و نوجوان آن هم در یک حیات طبیعی است. اگر آن زنجیره هم شکل بگیرد خصوصا در حوزه انیمیشن ما می‌توانیم جریان جدیدی در سینما با مخاطبینی جدید ایجاد کنیم.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده