صنعت فیلمسازی در ایران، ماکتی از هالیوود است!

برنامه "سینما معیار" رادیو گفت و گو با موضوع شبکه نمایش خانگی و با حضور محمد نجفی زاده تهیه کننده و پخش کننده سینما و مهرداد فرید کارگردان به روی آنتن رفت.محمد نجفی زاده در آغاز با تصریح بر اینکه نمایش خانگی هیچ ارتباطی با تلویزیون ندارد، اظهار داشت: در تمام دنیا فلسفه نمایش خانگی و کاربرد آن در حوزه سرگرمی است و در واقع یکی از سبدهای سرگرمی خانواده است.

وی با بیان اینکه صنعت فیلمسازی و سرگرمی در ایران مانند یک ماکت از هالیوود است، گفت: در هالیوود وقتی فیلم ساخته شد، بر اساس درجه بندی کیفیت، ممکن است در سینما و یا نمایش خانگی پخش شود اما در ایران چنین مرزبندی وجود ندارد و حتی شاهد فیلم های بی کیفیتی هستیم که در سینما اکران می شوند.این تهیه کننده سینما عنوان داشت: آثاری که در تلویزیون ساخته می شوند هیچ ارتباطی با حوزه سینما و نمایش خانگی ندارد و این تداخلی که در چند سال اخیر ایجاد شده و بعضی از آثارش را در نمایش خانگی نیز عرضه کرده است، اشتباه بسیار بزرگی است زیرا مدیای تلویزیون با مدیای نمایش خانگی متفاوت است.وی اضافه کرد: خوراکی که برای برنامه های تلویزیونی ارائه می شود مانند برنامه های اورژانسی است یعنی باید به روز باشد. تفاوت دیگر تلویزیون با نمایش خانگی در این است که تلویزیون ایران سرمایه دولتی است و خصوصی نیست. در بخش نمایش خانگی سرمایه خصوصی وجود دارد.

نجفی زاده درباره نمایش خانگی تصریح داشت: سبد نمایش خانگی بستری است که از سال های قبل با ورود و نمایش فیلم های خارجی در ایران تشکیل شد که در کنار آن فیلم های سینمایی ایرانی وارد آن شد. تا سال ها نیز همه فیلم خارجی وارد می کردند و به سختی فیلم ایرانی می خریدند. البته تلویزیون می تواند اثری تولید کند که هم در سینما و هم در تلویزیون و هم در نمایش خانگی عرضه شود اما به صرف این موضوع، امکان دسته بندی تلویزیون در نمایش خانگی وجود ندارد.

مهرداد فرید در ادامه با تاکید بر اینکه شبکه نمایش خانگی نیاز به پوست اندازی کلی دارد، اظهار داشت: با شرایط امروز فناوری سینمای جهان، شبکه نمایش خانگی بسیار عقب است زیرا تقریبا روش ارائه فیلم با قالب دی وی دی در کل دنیا منسوخ شده است در حالی که شبکه نمایش خانگی در ایران اصرار دارد به این روش فیلم ها را به تماشاگران ارائه دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم جدیدی در دنیا باب شده و آن ارائه فیلم های نمایش خانگی از طریق اینترنت است بنابراین اگر اینترانت یعنی شبکه ملی اطلاعات باب شود، قطعا ظرفیت استفاده از شبکه نمایش خانگی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هم ارزان تر و هم دسترسی بیشتری دارد.

این کارگردان با بیان اینکه هنوز متولی برای نمایش خانگی جهت نمایش اینترنتی وجود ندارد، اظهار داشت: صدا و سیما اصرار دارد که باید در اختیار خودش باشد و وزارت ارشاد نیز همین موضع را دارد و تلاش می کند این بخش را در اختیار قرار دهد و البته بخش خصوصی نیز همزمان برای این مهم تلاش می کند.

 

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۰۱ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده