نگاهی به «شكوه يك زندگي»/ آشفته و تلخ!

روزنامه جوان نوشت: سازمان صداوسيما انگار نمي‌خواهد صداي اعتراض منتقدان و مخاطبان خود را درباره توليدات ضعيف و سريال‌هاي پيش پاافتاده و سطحي تلويزيون بشنود و در جهت اصلاح و بهينه‌سازي توليدات تلويزيون گام بردارد.بزرگ‌ترين دليل بي‌اعتنايي و بي‌احترامي به نظرها و خواسته‌هاي مردم، توليد و پخش مستمر انواع برنامه‌ها و سريال‌هاي ضعيف و آزارنده است. سيما باز هم در مسير ريزش بينندگان تلويزيون، اقدام به توليد و پخش چند سريال سطحي و مخاطب ناپسند كرد كه نمونه بارز اين روزهاي آن، چيزي به نام «شكوه يك زندگي» بود.

به اصطلاح سريال «شكوه يك زندگي»، ملودرامي به شدت ضعيف در نگارش فيلمنامه و تصويرسازي از يك زندگي معمولي است، حال شكوه آن بماند كه نه از شكوه در اين سريال خبري بود و نه زيبايي و شيريني زندگي و حتي رويدادها و فضاسازي‌هاي مناسب با اوضاع اجتماعي قصه آشفته و زندگي آدمك‌هاي آن. سرتاسر سريال مملو از فقر و بيماري و بدبختي و تلخي است.

سازندگان مجموعه شكوه زندگي با نمايش چند زندگي كه قرار بوده يكي از آنها و در واقع اصلي‌ترين آنها باشكوه باشد، با مضمون و داستاني به‌غايت تكراري در بستر كليشه‌اي مناسبات اجتماعي- سياسي شبه ارباب و رعيتي خواسته‌اند افزون بر شكل‌دهي ناموفق يك مثلث عشقي، نقبي هم به دوران دفاع مقدس بزنند كه نه فقط در تركيب مناسب و تصويرسازي درست و جذاب از رخدادهاي مختلف زندگي كاراكترهاي محوري سريال و ماجراهاي عاشقانه به توفيق نرسيده‌اند كه در نمايش گوشه‌اي نوآور و خلاق يا دست‌كم پرداختن از زاويه‌اي نو به زندگي مبارزاتي و خانوادگي رزمندگان دوران دفاع مقدس ناموفقند.

ناتواني در داستان‌سازي و نگارش فيلمنامه‌اي قوي و ساختارمند، پرداخت ضعيف شخصيت‌ها، انتخاب بد بازيگران، بازي‌هاي زير متوسط اغلب بازيگران و كارگرداني متوسط و نداشتن حرفي تازه براي مخاطب، از شكوه يك زندگي، سريالي ضعيف و از ياد‌رفتني ساخته است.

آنچه با عنوان سريال شكوه يك زندگي ساخته شده است، ملغمه‌اي غير جذاب، باورناپذير و ضعيف از چندين رويداد و ماجراي پرداخت نشده است كه سريال را ناموفق و سردرگم در ارائه بخش‌هاي خانوادگي، عاشقانه، دفاع مقدسي و اجتماعي نشان مي‌دهد. حيف نيست صدا وسيمايي كه به‌رغم درآمدهاي ميلياردي از آگهي و تزريق چند ميلياردي اسپانسرهاي مستضعف! مرتب از فقر و نداري مالي مي‌نالد، همين ميلياردهاي ناقابل را صرف توليد آثار قوي و استاندارد و جذاب كند؟! توليد يك سريال خوب و بامحتوا كه با رضايت مردم همراه باشد، بسيار ارزشمندتر از ساخت 10 سريال ضعيف و متوسط و بد است.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده