چرا قیمه ها رو می ریزین تو ماستا؟!/ یادداشتی درباره مافیای اکران و پدیده ای به نام «فیلم سوزی»

روزانه ها (7) : جمشید خاوری

می خواهم توجه کسانی که می گویند «در سینمای ایران مافیای اکران وجود ندارد» را به چند نکته ی مهم جلب کنم. آیا مافیا غیر از این است که عده ای با سلیقه خودشان چرخه ی تولید و نمایش را تغییر دهند و به تهیه کنندگانی که عضو هیچ باندی نیستند ضرر برسانند؟ آیا این دست های پشت پرده – که هیچ وقت هم رو نمی شوند – آنقدر قدرت دارند که سالها یکه تازی کرده و قراردادهایی را امضا کنند که به سود خودشان و به زیان دیگران باشد؟ آیا مافیا غیر از این است که یک قانون وضع کنند و بعد که خرشان از روی پل گذشت، دورش بزنند؟ یا برای خودی ها «زد و بند» کنند و سالن های خوب و سانس های خوبتر بدهند و سانس های کم تماشاگر را برای دیگران بگذارند؟

حالا بررسی می کنیم آقایانی که سردمدار مافیای اکران فیلم در سینمای ایران هستند چطور از این رانت استفاده می کنند:

1- معمولا طلایی ترین زمان اکران یعنی نوروز و تابستان را برای فیلمهای خودشان برمی دارند و بعد که فصل مُرده ی اکران (پاییز و زمستان) می رسد، محبت کرده و نوبت را به فیلمهای دیگران می دهند! بدین ترتیب فیلمهای خودشان، میلیارد میلیارد می فروشد اما در فصل های دیگر، هنوز فروش فیلمها به یک میلیارد نرسیده؛ به بهانه ی پایین آمدنِ کفِ فروش و طولانی بودنِ صفِ اکران، فیلم بعدی را جایگزین می کنند.

2- برای فیلمهای خودشان بیشترین تعداد سینما را برمی دارند و حتی دیده شده که در برخی سینمای تحت نظر خود، «سانس دزدی» هم می کنند. یعنی از سانس های دیگر فیلمها برداشته و به فیلم خود اختصاص می دهند!

3- زمانی که خودشان فیلم روی پرده دارند تعداد فیلمهای در حال اکران نهایتا 7-8 فیلم است ولی الان خبر می رسد که در نیمه دوم سال، قرار است همزمان 14-15 فیلم روی پرده باشد! آیا این کار، مصداق بارزِ «فیلم سوزی» نیست؟

از همه ی اینها فاجعه بارتر، نحوه ی قرار دادن فیلم های سینمایی در صف اکران است که به گفته بسیاری از تهیه کننده ها اگر «آشنا» و «رابطه» نداشته باشی ول معطلی! من تهیه کننده ای را می شناسم که سه سال قبل فیلم ساخته ولی هنوز نتوانسته نوبت اکران بگیرد اما آقایانی که خودی هستند؛ سه ماه بعد از فیلمبرداری، فیلمشان را روی پرده می برند!

به قول یکی از تهیه کنندگان، ماجرای اکران، حقیرتر و «خاک بر سر تر» از آن است که اسم بتوان مافیا روی آن گذاشت!

پ.ن: شما می دونید چرا بعضی ها دارن «قیمه ها رو می ریزن تو ماستا»؟!

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران




    هاشم اقایی ۱۳:۵۳ - ۹۷/۰۴/۱۲

    بله و میبینیم که ایینه بغل را الان اکران نمیکنند


معرفي فيلم هاي روي پرده