سینما بدون فیلمِ کوتاه معنا ندارد

احمد مسجدجامعی تاکید کرد سینما بدون فیلم کوتاه معنا ندارد و باید فرصتی برای اکران این آثار در سالن های سینما نیز فراهم شود. احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه ۲۷ مهر در سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافته بود در یادداشتی دیدگاه خود را درباره فیلم کوتاه مطرح کرد.

در این یادداشت آمده است: طی این سال ها در جمع جوانان فیلمساز و علاقمندان به فیلم کوتاه حاضر شده ام و آثار زیبا و خلاقانه آنها را در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده ام. امشب نیز در پردیس ملت و در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران چند فیلم کوتاه را با تماشاگران دیدم.فیلم کوتاه جانِ سینماست. فیلم کوتاه هنری‌ترین و ارزشمندترین اثر سینمایی‌ست، سینما بدون فیلم کوتاه معنا ندارد و ریشه درخت صد و اندی ساله‌ی سینما چیزی جز فیلم کوتاه نیست. رویکرد نسل نو به کوتاه گفتن، کوتاه خواندن، کوتاه نوشتن و کوتاه دیدن حرکتی است از گزین محوری به جمع محوری. حرکتی از این باور قدیمی که در هر جمع یکی خردمند است و مدام و متوالی می گوید و می نویسد و نمایش می دهد و دیگران مخاطبانی گنگ و خاموش که نهایت حضورشان تاییدی کوتاه و فرمایشی است. حرکت از این باور قدیمی به سمت عملی کردن نگاه دیگر که می گوید همه چیز را همگان دانند. نگاه نخست نگاهی مونولوگ محور یا تک گویانه است و نگاه دوم نگاهی دیالوگ محور -دو گویانه- است. این تنها در گفتار و نوشتار صادق نیست؛ در عرصه فیلم هم صدق می کند.

کم گویی و گزیده گویی ویژگی های بارز و پسندیده نسل نو سینمای جوان است که به آنها امکان گفت و گو را می دهد؛ امکانی که در نسل های پیشین به ندرت فراهم می شد. باید ظهور این نسل و امکانات تکنولوژیک ارتباطی همزاد این نسل را به فال نیک گرفت و از فرصت و موقعیت ایجاد شده در سینما بهترین فایده را برد. امکان تکنولوژیک امروزه به انسان اجازه می دهد در گفت و گو، به اطرافیان فیزیکی خود محدود نماند و با مخاطبانی در سراسر جهان گفت و گو کند و ایده های خلاقانه اش را با دیگران به اشتراک بگذارد. هم چنین این امکان تکنولوژیک چنان گسترده و در دسترس است که هر علاقمندی می تواند فیلمسازی را تجربه کند.فیلم کوتاه حیطه‌ جوان‌ ترهاست، فیلم کوتاه جایگاه موجزگویی، خلاقیت و تجربه‌گرایی است. آینده‌ سینمای حرفه‌ای متعلق به همین جوان‌هایی است که امروز در سراسر ایران فیلم کوتاه می‌سازند. در سینمای ایران فیلم کوتاه الگوهای زیبایی ارائه داده و آثار ارزشمندی پدید آورده است که زمینه ساز سینمای داستانی و حضور گسترده تر فرهنگ و هنر این سرزمین در عرصه جهانی شده است.امروز فیلم کوتاه ایران در اوج بالندگی‌اش قرار دارد و بیشترین افتخارات داخلی و خارجی و تربیت نیرو، حاصل موجودیت آن است. با توجه به این پتانسیل، لازم است به ریشه‌های سینمای ایران بیشتر ارج گذاشته و فرصت نمایش فیلم های کوتاه در سالن های سینما، تلویزیون و شبکه های مجازی فراهم شود. مخاطبان سینما، فیلم کوتاه را دوست دارند، فرصت دیده شدن این فیلمها باید فراهم شود./ مهر

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده