سریال «محکومین» در شبکه اول ساخته‌می‌شود

تصویربرداری سریال «محکومین» به کارگردانی سیدجمال حاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید تیرماه آغاز می‌شود.

 بهروز مفید؛ تهیه‌کننده تلویزیون که آخرین سریال او به نام «هشت‌ونیم دقیقه» را از شبکه دو سیما دیدیم با اشاره به ساخت سریال جدید خود به «صبا»گفت: حدود سه سال پیش من طرحی را با مضمون مجازات جایگزین به سازمان ارائه دادم اما در این مدت مورد کم‌لطفی قرار گرفت. پس از آن طرح این سریال توسط شبکه یک سیما تایید شد.

وی با بیان داستان سریال «محکومین» گفت: داستان این سریال مربوط به مجازات جایگزین است. در این سریال تلاش شده که معنا و فرهنگ مجازات جایگزین برای مخاطبان مطرح شود. مجازات جایگزین به این معناست که در شرایط فعلی اگر کسی جرمی مرتکب شود و شاکی داشته باشد ممکن است به زندان بیفتد. از این رو زندان روی زندانی و خانواده او اثرات بدی خواهد گذاشت. در مجازات جایگزین مجرم جنس متفاوتی دارد و اصلاً اهل جرم و جنایت نیست اما حالا به‌ناچار در این شرایط قرار گرفته است.

مفید ادامه داد: مجازات جایگزین یک‌سال است که در ایران هم مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌کند به جایی این‌که مجرم را به‌دلیل تخلفش به زندان بیندازد برایش مجازات‌‌های جایگزینی در نظر بگیرد. البته مجازات جایگزین شامل  همه زندانی‌ها و مجرمین نخواهد شد بلکه موارد سطحی را  به عهده  دارد. تلاش شده با این کار حریم خانواده‌ها و فضای فرهنگی آن‌ها حفظ شود ضمن این‌که از میزان افرادی که به زندان می‌افتند به‌طور محسوسی کاسته شود.

او با اعلام این خبر که کارگردانی و نگارش «محکومین» به عهده چه کسانی است، گفت: سیدجمال سیدحاتمی؛ کارگردان، طلا معتضدی، حسین قناعت و اصغری؛ نویسنده کار هستند. ناگفته نماند قهرمان داستان «محکومین» یک مددکار اجتماعی  زن است که در هر اپیزود درگیر داستان جدیدی می‌شود.

تهیه‌کننده سریال «هشت‌ونیم دقیقه» افزود: «محکومین»در سی قسمت اپیزود برای پخش در شبکه یک سیما ساخته خواهد شد. ما در این مجموعه  سعی می‌کنیم با داستان‌های مختلف اثرات تغییر موقعیت‌ها و یا تنبیه‌ها را که به جهت مجازات جایگزین صورت می‌گیرد را نشان دهیم. ضمن این‌که این فرهنگ برای مردم به وجود بیاید و با آن آشنا شوند. همچنین تلاش می‌کنیم سیستم قوه قضاییه نیز علاقه‌مندی بیشتری برای صدور این‌گونه احکام داشته باشد. ما برای ساخت این سریال با اساتید دانشگاه در بخش حقوقی و  مددکاری اجتماعی و همچنین بخش معاونت پیشگیری بازخورد‌‌های قضایی مشورت خواهیم داشت.

مفید بیان کرد: تلاش ما این است که در تیرماه کار را کلید بزنیم و آن را  برای پخش در زمستان برسانیم. «محکومین» به‌لحاظ سوژه کار بسیار متفاوت و نویی است و می‌تواند در فرهنگ‌سازی نقش موثری داشته باشد. خیلی از خانواده‌های آبرومند وقتی یکی از اعضای خانواده‌شان به زندان می‌افتد دچار بحران‌‌های بدی می‌شوند. اگر بتوان قوه قضاییه را به انجام این کار علاقه‌مند کرد گام بزرگی برداشته‌ایم. ما می‌خواهیم در این سریال مطرح کنیم که بر طبق نفع جامعه چه کسانی به‌خاطر خطایی که کرده‌اند به زندان بیفتند؛ نظیر کلاهبرداران و افراد خشونت‌طلب و چه کسانی باید مجازات‌‌هایی جایگزین شامل حالشان شود تا از آسیب‌های فردی، خانوادگی  و جامعه در امان باشیم.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده