جریمه «رستاخیز» را از جیب جنتی بدهید!

بنیاد سینمایی فارابی طی بیانیه‌ای درباره وضعیت «رستاخیز» اعلام کرده است: «حمایت از فیلم سینمایی رستاخیز و آثاری از این دست که به مضمون ارزشمند و ماندگار قیام عاشورا می‌پردازند، جزو سیاست‌های سازمان سینمایی و نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی است. در فرآیند تولید فیلم سینمایی «رستاخیز» که در دهه 80 و در بخش خصوصی آغاز شد، بنیاد سینمایی فارابی طی توافقنامه‌ای در سال ١٣٨٥ با تهیه‌کننده فیلم، متعهد به مشارکت در تولید این فیلم بود که متأسفانه در آن سال و سال‌های پس از آن به‌درستی به مفاد این قرارداد عمل نشد. از سوی دیگر با توجه به شرایطی که در تیرماه سال ١٣٩٤ به خاطر برخی ملاحظات برای اکران این فیلم به وجود آمد، انتظار این بود که تعیین تکلیف و رسیدگی درباره مشکل به‌وجودآمده برای این فیلم، زودتر از این انجام شود. لیکن سرانجام در ماه‌های پایانی سال گذشته بنا به تصمیم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئتی کارشناسی متشکل از دست‌اندرکاران و کارشناسان سینمایی، فرهنگی و اقتصادی تشکیل گردید که این هیئت پس از بررسی همه‌جانبه موضوع، راهکارها و اقداماتی را توصیه کرد.

در اجرای یکی از این اقدامات، مقرر شد بنیاد سینمایی فارابی قرارداد مشارکت منعقده در سال ١٣٨٥ را در ازای ٤٥% مشارکت (مالکیت و کلیه حقوق فیلم) در دستور کار خویش قرار دهد. اعتبارات مربوط به این تصمیم از منابع جدا از بودجه سازمان سینمایی تأمین شده و به بنیاد سینمایی فارابی تخصیص یافته است. بدیهی است این بنیاد همچون گذشته با تمام توان در سایر زمینه‌ها، من‌جمله فراهم‌نمودن زمینه شایسته توزیع بین‌المللی این اثر، در کنار دست‌اندرکاران و سایر سهامداران محترم فیلم فوق، حضور خواهد داشت و امید است زمینه رفع کامل مشکل این فیلم ارزشمند فراهم گردد».

با توجه به بیانه فوق از سوی فارابی، توجه به چند نکته در این باره خالی از لطف نخواهد بود. نخست اینکه توافقنامه‌ای که سال ١٣٨٥ با تهیه‌کننده فیلم در راستای مشارکت در تولید بسته شده، چه مفاد و بندهایی دارد که یکی از طرفین را ملزم به پرداخت اعتبارات در ازای 45 درصد مشارکت و مالکیت در فیلم می‌کند. بهتر نیست به جای انتشار بیانیههای کلی مفاد توافق یادشده را منتشر کنید؟ آیا بنیاد سینمایی فارابی تعهدی به حمایت مالی از این فیلم داشته است؟ مگر گفته نمی‌شد «رستاخیز» با کمک بخش خصوصی ساخته شده است؟

از سویی دیگر، در این بیانیه اشاره شده که اعتبارات مربوط به این تصمیم از منابع جدا از بودجه سازمان سینمایی تعریف شده است اما مشخصاً اشاره‌ای به منابع مالی نیست، در حالی که شفاف‌سازی درباره منابع مالی از ضروریات این اتفاق است. به نظر می‌رسد تخصیص بودجه 45 درصدی به مالکان فیلم، در واقع خسارتی است که در نتیجة شکایت عوامل فیلم به مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

نکته دیگر اینکه عدم پایبندی و تعهد به مفاد این قرارداد از سوی یکی از طرفین در دولت یازدهم اتفاق افتاده است و مسئول مستقیم این اتفاق وزیر سابق ارشاد یعنی علی جنتی است. صدور پروانه نمایش این فیلم و پایین‌کشیدن آن از پرده تنها پس از چند ساعت اکران، تبعات بسیاری را هم برای عوامل سازنده و هم سازمان سینمایی و ارشاد داشته است و نتیجه عملکرد شتاب زده مدیران وقت وزارت ارشاد است و لازم است جریمه این سوءمدیریت از جیب خود آن‌ها پرداخت شود و نه از بیت المال.

البته همچنان رقم دقیقی از بودجه ساخت «رستاخیز» در میان نیست و تهیه‌کننده فیلم به دلیل تعلق بودجه این فیلم به بخش خصوصی، از اعلام آن خودداری کرده است و تنها از سرمایه‌گذاران خارجی و منابع مالی فیلم که تماماً از شیعیان خارج از کشور تأمین شده، یاد کرده است که پس از این و با مشارکت فارابی در مالکیت فیلم، دلیلی بر پنهان‌بودن بودجه فیلم باقی نمی‌ماند. صبا کریمی/قدس آنلاین

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده