کدام بازیگر زن، رکورددار جشنوارۀ فیلم فجر است؟

آرش مقدم نیا: امسال قرار است سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن در تهران و سایر استانها برگزار شود. در طول 35 دوره ای که تا کنون برگزار شده بازیگران زیادی کاندیدا شده و تعداد کمی موفق به گرفتن سیمرغ شده اند. در این یادداشت می خواهیم به عملکرد بازیگران زن در ادوار مختلف این جشنواره بپردازیم.

به گزارش شایان فیلم، آمارها نشان می دهد که رکورددار نامزدی جشنواره در بین خانمهای بازیگر متعلق به لیلا حاتمی است. بازیگر 45 سالۀ کشورمان که نخستین بار برای بازی در فیلم شیدا (کمال تبریزی) نامزد و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در جشنواره هفدهم فیلم فجر شد. او در مجموع 10 بار در جشنواره نامزد شده که نتیجه اش کسب دو سیمرغ و دو دیپلم افتخار بوده است. لیلا حاتمی آخرین بار سال گذشته به خاطر بازی در «رگ خواب» سیمرغ گرفت. وی امسال با فیلم «بمب» در جشنواره حضور دارد.

فاطمه معتمد آریا با 9 بار نامزدی در رتبه دوم ایستاده که البته اگر تعداد سیمرغ ها را در نظر بگیریم او با کسب 4 سیمرغ ، پرافتخارترین بازیگر زن ایرانی در 35 دوره جشنواره فیلم فجر است. برهوت، مسافران، یکبار برای همیشه و همسر، چهار فیلمی هستندکه وی بخاطر بازی در آنها از جشنواره سیمرغ گرفته است. معتمدآریا آخرین بار برای فیلم «اینجا بدون من» در جشنواره کاندید شد و امسال نیز فیلمی در جشنواره ندارد.

در رتبه سوم، چهار بازیگر به طور مشترک حضور دارند که هر کدام پنج بار نامزد دریافت سیمرغ بوده اند. هدیه تهرانی و رویا نونهالی هر کدام 5 بار نامزد شده و دو سیمرغ گرفته اند. نیکی کریمی و ترانه علیدوستی نیز هر کدام با یک سیمرغ و یک تقدیر در رتبه های بعدی قرار دارند.

بازیگرانی که 4 بار سابقه کاندیدا شدن برای دریافت سیمرغ بلورین را در کارنامه دارند سه نفرند. پر افتخارترین شان مریلا زارعی است که هر بار کاندید شده دست خالی برنگشته و توانسته 3 سیمرغ و یک دیپلم افتخار به خانه ببرد. او امسال با فیلم «سوءتفاهم» در جشنواره حاضر است. باران کوثری دو سیمرغ دارد و امسال نیز با فیلم «عرق سرد» شانس کاندیدا شدنش زیاد است. هانیه توسلی هم که 4بار نامزد شده فقط توانسته یک سیمرغ برای بازی در فیلم «دهلیز» بگیرد. او نیز با فیلم «سوءتفاهم» در جشنواره سی و ششم حضور دارد.

نامزدهای سه دوره ای جشنواره متعلق به نسل دوم بازیگران بعد از انقلاب هستند. بازیگرانی که دهه های شصت و هفتاد فعال تر بودند اما این روزها حضورشان کمرنگ است. پروانه معصومی و فریماه فرجامی هر کدام سه بار در ادوار مختلف جشنواره نامزد شده اند که سهم معصومی دو سیمرغ و سهم فرجامی، یک سیمرغ ، یک تقدیر و یک دیپلم افتخار بوده است.

بازیگرانی که دو بار نامزد دریافت سیمرغ شده اند تعداد شان زیاد است. هنگامه قاضیانی، گلچهره سجادیه ، گلشیفته فراهانی، ویشکا اسایش، میترا حجار، گوهر خیراندیش، نگار جواهریان، پریناز ایزدیار، مرحومه جمیله شیخی، فاطمه گودرزی و ثریا قاسمی در این 35 دوره، هر کدام دو بار نامزد شده اند اما بازیگرانی موفق به گرفتن دو سیمرغ شده اند که اصطلاحاً خاک صحنه خورده اند: جمیله شیخی، ثریا قاسمی و البته هنگامه قاضیانی!

مرحومه رقیه چهره آزاد، مینا لاکانی و فرشته صدر عرفایی نیز هر کدام یک بار موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره شده اند.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۶






نظرات کاربران




    شادی ۱۳:۵۳ - ۹۷/۰۴/۱۲

    بازیگر فقط فاطمه معتمداریا. والسلام


معرفي فيلم هاي روي پرده