جنجالی که یک فیلم هندی در ایران به پا کرد!

 جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی در حالی به کار خود پایان داد که یک حاشیه اساسی گریبان متولیان این رویداد را گرفت. حاشیه و اتهامی به نام اهدای جایزه به فیلم مبتذل! به گزارش شایان فیلم از جام جم، هیئت داوران این رویداد جایزه تندیس بهترین بازیگر زن، دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و همچنین بهترین کارگردانی را به فیلم «سلطان» از کشور هند اهدا کردند.پس از 24 ساعت آرام آرام حواشی شروع شد و روز گذشته بخصوص در فضای مجازی پیام ها و یادداشت هایی در اعتراض به اهدای این جوایز منتشر شد، برخی مدعی بودند فیلم «سلطان» رابطه عاشقانه و نامشروع یک جوان با کشتی گیر زن است و نباید جوایز این جشنواره به چنین فیلم مبتذلی اهدا می شد.

همه چیز درباره سلطان هندی

«سلطان» فیلمی است به کارگردانی علی عباس ظفر محصول سال ۲۰۱۶ کشور هند که در آن سلمان خان بازیگر مشهور سینمای هندی همراه با آنوشکا شارما کوهلی نقش آفرینی می کنند و داستان آن درباره مردی است که عاشق دختری کشتی‌گیر در سطح حرفه‌ای می‌شود و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد برای ثابت کردن خودش به دختر، وارد ورزش کشتی شود و تا پای گرفتن مدال المپیک برای کشورش هم پیش برود و در این مسیر اتفاقات تلخ و شیرینی رخ می دهد.

توضیحات رئیس جشنواره

جام جم آنلاین موضوع این حواشی را با رییس جشنواره فیلم های ورزشی درمیان گذاشت و موضوع را پیگیری کرد، احسان شیعه که مسوولیت مدیریت شبکه ورزش سازمان صدا و سیما را هم بر عهده دارد، درباره این حواشی و ادعای اهدای جایزه به فیلمی مبتذل این گونه توضیح داد: اطلاق واژه «مبتذل» به فیلم «سلطان» از سینمای هند به کارگردانی فیلمساز مسلمانی به نام علی عباسظفر و بازی سلمان خان، بازیگر مسلمان محبوب این کشور اطلاقی ناشی از بی اطلاعی و یا غرض ورزی است. فیلم «سلطان» که برنده 2 تندیس از مجموع بیش از 35 تندیس و دیپلم اهدا شده جشنواره شد – فیلمی است با موضوع ورزش و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد که البته به سیاق اکثر فیلمهای تولید بالیوود حاوی داستانی عاشقانه (از نوع عشقهای با حجب و حیای شرقی و فاقد جنبههای اروتیک) نیز هست به طوری که فیلم برای اخذ مجوز نمایش از اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، نیازمند کمترین اصلاحات (صرفا حذف چند صحنه موزیکال معمول در سینمای هند) بود و تقریبا به طور کامل در جشنواره به نمایش درآمد.

او همچنین این اتهام که سازندگان فیلم از نمایش و گرفتن جایزه در جشنواره بی اطلاع بوده اند هم گفت: اتهام «بیاطلاعی سازندگان فیلمهای هندی از نمایش فیلمهایشان در این جشنواره» نیز مانند سایر مطالب ناشی از بیاطلاعی نویسنده از قواعد حاکم بر جشنواره است؛ تمامی آثار متقاضی حضور در جشنواره، از جمله آثار بین المللی، پس از صدور فراخوان، با تکمیل فرم درخواست، فیلم ها و عکس های خود را به دبیرخانۀ جشنواره ارسال کرده اند. فیلم «سلطان» نیز از جمله این آثار است که تهیه کنندۀ آن ضمن ارسال فرم درخواست حضور اثر خود، با انعقاد قراردادی (که در دبیرخانۀ جشنواره موجود است) مجوز لازم برای نمایش محدود فیلم در جشنواره را نیز، صادر نموده است.

شیعه تاکید کرد: علت عدم حضور عوامل این فیلم ها در مراسم اختتامیه به دلایل اقتصادی برمی گردد، از آنجا که جشنواره با بودجه اندک بخش خصوصی برگزار شد و برخلاف سایر جشنواره های دولتی فاقد بودجه لازم برای دعوت و پذیرایی از میهمانان خارجی بود، لذا با وجود علاقۀ بسیاری از صاحبان آثار خارجی، ازجمله عوامل سازندۀ فیلم سلطان به حضور در آیین اختتامیۀ جشنواره، صرفاً به دعوت از مسئولان سفارتخانه های کشورهای متبوع بسنده کرده و حضور مهمانانی، از جمله سفیر محترم کشور فیلیپین و مقامها و مسئولان طراز اول سفارتخانههای ترکیه، هند، پاکستان، چین و ...در این مراسم به همین دلیل بوده است.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۱ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران




    رضا هزاره ۱۳:۵۳ - ۹۷/۰۴/۱۲

    فیلم های شما خیلی جرابه وامید وارم که فیلم های بهتر وجزابتر رو بزارین


معرفي فيلم هاي روي پرده