کدام بازیگر مرد، رکورددارِ جشنوارۀ فیلم فجر است؟

آرش مقدم نیا: در 35 دوره ای که از سال 1361 تا 1395 جشنواره فیلم فجر در تهران برگزار شده تعداد زیادی از آقایان به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه گرفته اند که پرویز پرستویی با 4 سیمرغ بازیگری نقش اول در جایگاه نخست ایستاده است. پرستویی در مجموع 11 بار نامزد دریافت جایزه شده که نتیجه اش کسب 4 سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد برای فیلمهای آژانس شیشه ای، بید مجنون، بادیگارد و به نام پدر بوده است.

به گزارش شایان فیلم، بعد از پرستویی و در فاصله ای زیاد، بازیگرانی که 5 یا 6 بار کاندید شده اند قرار دارند. عزت الله انتظامی، زنده یاد خسرو شکیبایی و حمید فرخ نژاد با 6 بار نامزدی و محمد رضا فروتن و حسین یاری با 5 بار نامزدی در رده های بعدی هستند. اما تنها بازیگری که سه بار کاندید دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد بوده و هر سه بار نیز موفق به گرفتن آن شده، فرامرز قریبان است که برای فیلمهای ترن، بندر مه الود و مردبارانی سیمرغ گرفته است.

بعد از قریبیان، پنج بازیگر دیگر قرار دارند که دو بار موفق به دریافت سیمرغ نقش اول مرد شده اند: عزت الله انتظامی، مهدی هاشمی، خسرو شکیبایی، بهرام رادان و محسن تنابنده.

بنابراین گزارش، در رده بعدی بیشترین نامزدی، جمشید هاشمپور، مهدی هاشمی، امین حیایی، رضا کیانیان و علی مصفا با 4 بار نامزدی قرار دارند و بالاخره بازیگزانی که سه بار کاندیدای دریافت بهترین بازیگر نقش اول شده اند نیز از این قرارند: داریوش ارجمند، فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی، فرامرز صدیقی، ابوالفضل پورعرب، مجید مظفری، اکبر عبدی، مسعود رایگان، محسن تنابنده، شهاب حسینی و رضا عطاران.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۱ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده