وقتی «اسنپ» جشنواره موسیقی فجر را دور می زند!

اسنپ از امکانات جشنواره موسیقی فجر کمال بهره را برد و تبلیغات بسیاری برای خود انجام داد اما رانندگانش جشنواره را دور زدند.به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، «اسنپ» یکی از حامیان سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر بود. لوگوی این تاکسی آنلاین در همه‌ی پوسترهای جشنواره به چشم می‌‌خورد و نمایندگان این اپلیکیشن در همه‌ی سالن‌های جشنواره بودند و «اسنپ» را تبلیغ می‌کردند.

در طول جشنواره هم قرار بود اسنپ به مسافران جشنواره موسیقی فجر که به سالن‌های مختلف می‌روند یا از این سالن‌ها به خانه باز می‌گردند، خدمات رسانی کند و در عین حال 30 درصد هم به این مسافران تخفیف بدهد. در همه جای دنیا رسم بر این است که اسپانسرها وقتی از امکانات تبلیغاتیِ یک رویداد استفاده می‌کنند، پولی هم به آن رویداد پرداخت کنند. تا کنون که این مطلب نوشته می‌شود، هنوز هیچ توضیحی درباره‌ی جزئیات قراردادِ جشنواره موسیقی فجر با تاکسی آنلاینِ «اسنپ» منتشر نشده است.

سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر در پنج سالنِ سطح شهر برگزار شد؛ تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران و سالن ایرانیان. البته در این میان یک اجرا هم به طور استثنا در مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت.برای سالن‌هایی مانند تالار وحدت و تالار رودکی وجود اسنپ چندان ضروری نبود. اما برای سالن‌هایی مانند سالن نیاوران، برج آزادی و سالن ایرانیان به نظر ضروری می‌آمدند. در این میان اما اگر مخاطبی برای رفتن به سالن‌های برج آزادی و نیاوران و یا بازگشتن از آنها، اسنپ نمی‌گرفت، به راحتی می‌توانست چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت از تاکسی استفاده کند.

در نزدیکیِ سالن برج آزادی ایستگاه مترو، ایستگاه اتوبوس بی‌آرتی و ایستگاه تاکسی هم هست. در نزدیکیِ سالن نیاوران هم، خیابانی شلوغ هست که به راحتی می‌توان به هر کجای تهران تاکسی گرفت یا اینکه از آژانس‌های نزدیک این سالن استفاده کرد.

اما ماجرای سالن ایرانیان متفاوت است. سالنی که از شهر تهران دور است و نزدیک ورزشگاه آزادی قرار دارد. یعنی تنها جایی که حضور اسنپ برای رفت و آمد تماشاگرانِ کنسرت‌ها ضرورت داشت، سالن ایرانیان بود. اما آیا اسنپ در این زمینه به تعهداتش عمل کرد؟

در طول برگزاری سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر؛ بسیاری از مخاطبان برای رفتنشان به سالن ایرانیان اسنپ می‌گرفتند و هنگام بازگشت از این سالن دقایق بسیاری را در سرما منتظر اسنپ گرفتن می‌شدند و در نهایت هم مجبور به دربست کردنِ ماشین‌های حاضر در اطراف سالن می‌شدند.

بیایید روایت یکی از تماشاگران کنسرت سیروان خسروی در هشتمین شب از سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر را بخوانیم:«برای رفتن به سالن ایرانیان همراه خواهرم به ایستگاه مترو ارم سبز رفتیم. از آنجا اسنپ گرفتیم و به سالن ایرانیان رفتیم. کنسرت را دیدیم و تمام شد. برای بازگشتن، از همان دقایق پایانی کنسرت، برای گرفتنِ اسنپ اقدام کردیم اما نشد. از سالن خارج شدیم. باز هم اقدام به گرفتن اسنپ کردیم و باز هم نشد. در فضای بیرونی سالن ماشین‌های بسیاری ایستاده بودند و جار می‌زدند؛ «دربست، دربست.» و ما همچنان برای گرفتن اسنپ تلاش می‌کردیم و راننده‌ای درخواستمان را تایید نمی‌کرد. جالب اینکه بر روی اپلیکیشن ماشین‌های بسیاری در محدوده‌ی ما بودند اما هیچ ماشینی درخواست ما برای سفر را تایید نمی‌کردند. مقصدمان هم جایی نزدیک میدان جمهوری بود. به خواهرم گفتم اگر این همه ماشین دربستی می‌برند پس ماشین‌های اسنپ کجا هستند. به هر روی پس از 30 دقیقه لرزیدن در هوای سردِ زمستان، از اسنپ ناامید شدیم و با ماشینی دربست به خانه برگشتیم. در بین راه گوشی آقای راننده چندباری مورد درخواست اسنپ قرار گرفت که آقای راننده اینترنت گوشی‌اش را خاموش کرد. آنجا بود که فهمیدیم بیشتر آن رانندگانی که نزدیک سالن بوده‌اند، همان ماشین‌های اسنپ هستند اما حاضر نبودند درخواست‌های این اپلیکیشن را بپذیرند.»

روایت دو خبرنگار حوزه موسیقی از رفتن به سالن ایرانیان را هم مرور کنیم:«برای پوشش یکی از کنسرت‌های موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر به سالن ایرانیان رفتیم. کیفیت صدای سالن آنقدر فاجعه‌بار بود که نتوانیم بیشتر از نیم ساعت در این سالن دوام بیاوریم. وقتی سالن را ترک کردیم، 45 دقیقه در سرما ماندیم تا بالاخره توانستیم اسنپ بگیریم. تبلیغ‌های اسنپ در جشنواره به حدی در چشمِ مخاطبان بود که گمان می‌کردیم در کمتر از پنج دقیقه تاکسی اسنپ برای برگشتنمان مهیا است. اما 45 دقیقه منتظر ماندیم.»

آنچه مُسلم است اینکه برای رانندگان اسنپ به صرفه‌تر این است که به طور آزاد، مسافرانشان را دربست از سالن ایرانیان به نقاط مختلف تهران ببرند. با این کار هم پول بیشتری از مسافر می‌گیرند و هم اینکه دیگر مبلغی بابت کمیسیون به اسنپ پرداخت نمی‌کنند. البته همین رانندگان اسنپ برای رفتن به سالن ایرانیان حتما از طریق اپلیکیشن‌شان مسافر می‌گرفتند اما برای بازگشت به دربستی‌های آزاد رو می‌آوردند.

با این اوضاع فقط مسافران یا همان مخاطبان موسیقی بودند که ضرر کردند؛ وگرنه هم رانندگان به درآمد بیشتری رسیدند و هم اینکه اسنپ از ظرفیت بالای جشنواره موسیقی فجر برای معرفی و تبلیغ خودش استفاده کرد. از طرفی هم مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر، احتمالا مبلغی شاید هنگفت را از این تاکسی آنلاین بابت اسپانسر شدنش دریافت کرده‌اند.مخاطبان موسیقی اما در این میان مظلوم واقع شدند.

به هر روی باید دید مسئولان جشنواره موسیقی فجر چه توجیهی برای این مسئله دارند. آیا این مسئولان در جریان نبودند که همین چند هفته پیش رانندگان اسنپ به خاطر درآمد اندکشان به تجمع اعتراضی دست زده بودند.

آیا مسئولان جشنواره موسیقی فجر تضمینی برای ارائه خدمات از اسنپ گرفته بودند یا این که برای آنها مهم جذب یک اسپانسر بوده و دیگر هیچ...

آیا کسانی که بخش پاپ جشنواره را به سالن ایرانیان منتقل کردند، در اندیشه‌ی مخاطبانی بودند که ممکن است در سرمای زمستان منتظر ماشین بمانند؟

آیا اکنون که بر مخاطبان موسیقی ظلمی شده است؛ مسئولان جشنواره موسیقی فجر در این باره پاسخگو هستند یا اینکه باز هم این پرسش‌ها را بی‌پاسخ می‌گذارند.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۰۴ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده