فیلم‌ها و حاشیه‌های روز چهارم جشنواره فیلم فجر

در نشست خبری فیلم لاتاری خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیهکننده لاتاری پرسید: اگر قالیباف رئیس جمهور می‌شد شما همچنان این فیلم را با این سیاه‌نمایی می‌ساختید؟

روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه با نمایش 2 فیلم بلند داستانی و 1 فیلم مستند همراه بود. فیلم‌های "چهارراه استانبول" مصطفی کیایی و "لاتاری" حسین مهدویان و فیلم‌ مستند "بانو قدس ایران" به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی.

"چهار راه استانبول" ششمین ساخته سینمایی کیایی بعد از فیلم های "بعد از ظهر سگی سگی"، "ضد گلوله"، "خط ویژه"، "عصر یخبندان" و "بارکد" است و مانند ساخته های قبلی این کارگردان اثری پر بازیگر محسوب می شود. کیایی گفته بود: قصه من قصه پلاسکو نیست، اما با واقعه آتش سوزی پلاسکو گره می خورد.فیلم به لحاظ فیلمنامه فرازو نشیب زیاد دارد و به لحظ حسی که به مخاطب می دهد چندگانه است، یعنی هم می خواهد شوخ باشد، هم تراژیک، هم معمایی و هم بیانیه های سیاسی و اخلاقی و ... اساسا حادثه پلاسکو و ربط آن به فیلم باعث تمام این اتفاقات است، در جایی می خواهد ادای دین به آتشنشانها باشد و در جای دیگر می خواهد مشکلات معیشتی مردم و ضربه به تولید ملی را مطرح کند، همگی اینها وقتی به شکلی ناهمگون و ناهماهنگ کنار هم قرار می گیرند، تماشاچی را دچار سردرگمی می کند و گل درشت شعاری می شود. وقتی بناست فیلمت را به یک فاجعه تاریخی ربط دهی باید حق مطلب ادا شود وگرنه فاجعه ای در فیلم هم رخ می دهد.

محمدحسین مهدویان امسال برای سومین سال پیاپی بعد از فیلم های "ایستاده در غبار"و "ماجرای نیمروز" که هردو با موفقیت فوق العاده ای رو به رو ‌شدند به جشنواره فجر آمده است. لاتاری برخلاف فیلم‌های قبلی اجتماعی است و قصه فیلم در زمان معاصر می گذرد.لاتاری شروع بسیار خوبی دارد و 50 دقیقه ابتدای فیلم بسیار پویا و درگیرانه است اما از نیمه فیلم به بعد افت می کند و در پایان تبدیل می شود به یک فیلم شعار زده، ضد چند کشور همسایه و ... این قصه که مهدویان برای فیلم سومش انتخاب کرده می توانست پیام و هشدار جدی به جامعه باشد اما در این شکل روایت بیشتر به یک نوع خط و نشان کشیدن برای دیگران تلقی می شود، تا فیلمی اجتماعی.

فیلم در اکران موفق خواهد بود چون همه چیز دارد: صحنه آواز و موسیقی روی تصاویر موتور سواری ساعد سهیلی (فیلمفارسی وار)، دیالکتیک و تضاد دیدگاه بین رزمنده های سابق (حاتمی کیا وار )،معرفت و رفاقت های ناب به اضافه انتقام و قتل(کیمیایی وار)

درباره فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» باید گفت با وجود اینکه پیش از این در تیرزها و تبلیغات فیلم در حادثه پلاسکو تاکید زیادی شده بود اما در فیلم، ابعاد این فاجعه به درستی به تصویر کشیده نشد تا جایی که انتقاد خبرنگاران را نیز در نشست خبری فیلم در پی داشت.مصطفی کیایی کارگردان این فیلم در پاسخ عنوان کرد: من درامی را طراحی کرده بودم که در نقطه ای به حادثه پلاسکو گره می خورد و ما با توجه به نیاز داستان به حادثه پلاسکو ورود کردیم. پس اگر مخاطبی انتظار دارد که فیلمی درباره واقعه پلاسکو ببیند انتظارش برآورده نمی شود.همچنین در بخشی از این نشست رعنا آزادی ور یکی از بازیگران فیلم از اینکه تعدادی از عوامل و بازیگران «چهار راه استانبول» نتوانستند روی سن حاضر شوند گلایه و از آنها عذرخواهی کرد.

در نشست خبری فیلم لاتاری خبرنگاری از سید محمود رضوی تهیهکننده لاتاری پرسید: اگر قالیباف رئیس جمهور می‌شد شما همچنان این فیلم را با این سیاه‌نمایی می‌ساختید؟ برای پاسخ به این سوال هادی حجازی‌فر میکروفون را گرفت و گفت: ساخت لاتاری مدیون سماجت‌های آقای رضوی است. ما می‌بینیم در سینماهای مردمی می‌گویند مهدویان تو فرزند زمانه‌ای اما این رضوی فلان است. رضوی تنها ایرادش این است که اصلاح‌طلب نیست. سید محود رضوی هم این‌طور پاسخ داد: اگر قالیباف رئیس جمهور بود من این فیلنامه را ۱۰ روزه مجوز می‌گرفتم.

مهدویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از شخصیت های فیلم در سکانس پایانی رفتاری خلاف قانون و خودسرانه دارد و امنیت ملی را به خطر می اندازد، گفت: جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است کارهای فراقانونی شکل بگیرد. این فیلم یک هشدار است و کم و بیش می بینیم این اتفاق در کشور هم رخ می دهد.حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم نیز درباره پرسشی مبنی بر اینکه در این فیلم نیروهای امنیتی به بهانه دفاع از ناموس دست به عملیات تروریستی خودسرانه می زنند و این مساله خلاف شعار ملی ماست، بیان کرد: اگر قرار بود بابت ایفای نقشی، بازیگران را بازخواست کنند جان وین تا به حال باید ۱۴ بار اعدام می شد.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده