حاتمی‌کیا: سرباز نظام هستم!

نشست خبری فیلم سینمایی به وقت شام، شامگاه دوشنبه 16 بهمن، در پردیس ملت برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست نقد و بررسی فیلم تازه خود که تا بامداد سه‌شنبه ادامه یافت، گفت: فیلم «به وقت شام» را یک سرباز ساخته است. من خودم را سرباز این نظام و کشور می‌دانم و دلم می‌تپد برای کسانی که جهاد می‌کنند. من را یک سرباز بدانید.

وی ادامه داد: نظام چهل سال است جلو می‌رود، آیا همه سرجایشان هستند؟ من فقط سرجایم نیستم. من در این فیلم می‌خواستم بچه‌های مظلومی را که به سوریه می‌روند، نشان دهم و در این مسیر با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبرو بودم. در جشنواره پارسال، این طعنه به من زده شد که چرا اینجا نشسته‌ای و سوریه نمی‌روی و فیلم نمی‌سازی؟ من سراغ سردار سلیمانی رفتم و با وجود بسیاری از خط قرمزها خواستم که فیلمی با چنین موضوعی را بسازم. من دلم نمی‌خواهد شعار بدهم ولی شرایط بسیار پیچیده است. من در این فیلم برای یک پلان چهار ثانیه‌ای هم بسیار محدودیت داشتم.

حاتمی‌کیا گفت: هرقدر بیشتر درباره داعش تحقیق کردم، بیشتر به این نتیجه رسیدم که این گروه بسیار پست‌مدرن است! من تحقیقات زیادی کردم و حتی از نزدیک شرایط را رصد کردم که ببینم می‌توانم قصه ذهنی خود را روایت کنم یا نه؟حاتمی‌کیا درباره صحنه‌های دلخراش فیلم نیز گفت: من در زندگی‌ام حتی یک مرغ را سر نبریده‌ام. برای این سکانس همه تنم می‌لرزید و شدیدترین فشارهای روانی را تحمل کردم. سعی‌ام بر این بود که فیلم خشن نسازم. برای من داعش گونه‌های مختلف دارد.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنم این فیلم را بچه‌های ایرانی ساختند. من دلاری را خرج استفاده از جلوه‌های ویژه در خارج از کشور نکردم و این موضع برای من حائز اهمیت است که حتی طعنه‌ها را به تن بخرم اما فیلم را با همکاران ایرانی کار کنم.حاتمی کیا درباره موضوع فیلم که درباره داعش است نیز گفت: من روزی کل گروه را جمع کردم و اجبار کردم همه فیلم‌هایی که داعشی‌ها ساختند، اعم از سربریدن و صحنه‌های دلخراش را نگاه کردیم. ترکیب داعش به شدت اگزجره است و من تلاش کردم تا جایی که ممکن است این اگزجره بودن را در بستر قصه نشان دهم.

کارگردان «به وقت شام» درباره مظلومیت مدافعان حرم بیان داشت: در مظلومیت مدافعان حرم همین بس که حتی زمانی که این عزیزان شهید می‌شدند، این امکان که اسم‌شان مطرح شود، وجود نداشت. من در میان این عزیزان زندگی کرده‌ام و با احوالات‌شان آشنا هستم. من هم دلم می‌خواست بیشتر به این عزیزان بپردازم اما مصلحت این بود که نگاه کلی‌تری داشته باشم و کلی‌تر به آنها بپردازم.حاتمی‌کیا درباره اکران فیلم «گزارش یک جشن» نیز گفت: دوست دارم فیلم‌ام پخش شود. این فیلم دچار سوءتفاهم شده است. من افتخار نمی‌کنم در جمهوری اسلامی ایران فیلمی ساخته‌ام که اکران نشده است.

محمد خزاعی (تهیه‌کننده فیلم) نیز گفت: همه گروه ما این فیلم را به خانواده‌ها و بازماندگان مدافع حرم تقدیم کردیم. جای چنین آثاری در سینمای ایران خالی بود و امیدواریم ادای دین کرده باشیم و این خانواده‌ها از کار راضی باشند و توشه‌ای برای آخرت ما باشد.خزاعی با اشاره به پخش بین‌المللی فیلم گفت: باتوجه به اینکه ما در ساخت این فیلم استاندارهای بالایی را رعایت کردیم برنامه‌ریزی ما این است که پخش بین‌‌المللی داشته باشیم.

خزاعی درباره این موضوع که «به وقت شام» جایزه بهترین فیلم جشنواره را دریافت خواهد کرد، گفت: واقعیت این است که همیشه چنین فضاهایی مطرح می‌شود. باید ببینیم نظر دوستان و داوران چگونه است؟ مهم این است که فیلم برای گرفتن جایزه باید شاخصه‌های لازم را داشته باشد و دبیر جشنواره هم دارای چنین قدرتی نیست که فیلمی را برجسته کند. نقدها علیه ما شدیدتر است. چون سازمان اوج برای اولین بار در فیلم دفاع مقدسی سرمایه‌گذاری کرده است، چنین فضاسازهایی مطرح می‌شود که خوشایند نیست.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده