نعیمی:«هایلایت» پخته ترین فیلم من است

بازیگر و کارگردان فیلم «هایلایت» با حضور در برنامه «سینما دو» درباره ویژگی های این فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر توضیح دادند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ حامد عنقا مجری و سردبیر برنامه «سینما دو» در آغاز برنامه با بیان اینکه سه روز آخر جشنواره برای اهالی رسانه، فیلمسازها و مردم روزهای نفس گیری است، گفت: این حساسیت برای کسانی که می خواهند بدانند سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم متعلق به چه کسی است، بیشتر است و هر شب یک یا دو فیلم از دایره رقابت حذف می شود.در ادامه برنامه مینا وحید و اصغر نعیمی بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی «هایلایت» مهمان برنامه تلویزیونی «سینما دو» شدند.

از دستیاری و نوشتن نقد سینمایی تا کارگردانی «بی وفا»

حامد عنقا ابتدا با بیان اینکه نعیمی دوران خوبی را طی کرده و همچنان طی می کند، افزود: در دوران جوانی، نعیمی را به عنوان دستیار برنامه ریزی پر تلاش و پر کار می دیدیم. همچنین خیلی از اهالی رسانه نقدهای نعیمی را به عنوان منتقد، در مجلات معتبر سینمایی خوانده اند. در چنین شرایطی او ناگهان فیلم «بی وفا» را روی پرده برد که کاملا با حرف ها و سابقه خودش متفاوت بود و در ادامه فیلمسازی نیز مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد.

اصغر نعیمی در پاسخ به توضیحات مجری در مورد مسیر فیلمسازی خود، اظهار کرد: معمولا ارزیابی که از کارنامه یک فیلمساز می شود در حالی که ممکن است خیلی وقت ها دقیق باشد، حال و هوا و زمینه هایی را که یک فیلمساز در آن کار می کند مورد توجه قرار نمی دهد.وی ادامه داد: به عنوان کسی که در جنبه های نظری و همچنین جنبه های عملی سینما کار کرده ام، اصلی ترین مسئله ای که در مورد سینما برایم اهمیت داشت، نفس سینما و کار کردن در ژانرها بود. در حقیقت آنچه در بدو امر برایم اهمیت داشت، تجربه کردن ژانرهای مختلف بود، زیرا احساس می کردم در شرایطی به سر می بریم که یکی از راه های درستی که می توانیم در آن حرکت کنیم، استفاده صحیح از ژانرها باشد. بر این مبنا فونداسیون فیلم نخستم یعنی «بی وفا» نوشته فرهاد توحیدی را که به شخصه آن را خیلی دوست دارم، طراحی کردم.

«بی وفا» یکی از پرزحمت ترین فیلمنامه ها بود

این کارگردان سینما با دفاع از فیلم «بی وفا» تصریح کرد: این فیلم کاملا بر اساس قاعده های ژانر کمدی رمانتیک ساخته شد و اتفاقا یکی از پر زحمت ترین فیلم نامه ها بود و چندین ماه روی آن کار کردیم. حتی در این زمینه با یکی از منتقدین یعنی نیما حسنی نسب که در این زمینه اشراف دارند، مشاوره می کردیم و نتیجه فیلم گرم و دلنشینی شد که در گیشه نیز موفق بود. مهمتر از گیشه تاثیری را که در درازمدت بر مخاطب می گذارد دوست دارم.

مجری «سینما دو» در ادامه پرسید: آیا فیلم «بی وفا» باعث شد تو را به عنوان یک فیلمساز ژانر بشناساند؟ یعنی بعد از آن از تو خواستند برای کمدی رمانتیک های بعدی فیلم بسازی؟نعیمی پاسخ داد: این اتفاق افتاد؛ اتفاقا تهیه کنده فیلم بی وفا خیلی اصرار داشت که در این زمینه کار کنیم اما علاقه و دغدغه ام برای تجربه ژانرهای مختلف، باعث شد فیلم «سلام بر عشق» را بسازم. این فیلم با وجود ساختمان درست و بازیگران صحیح، تجربه ای عجیب بود که به شخصه آن را موفق نمی دانم زیرا متوجه شدم ژانر نوآر که در سلام بر عشق مورد توجه من بوده، به دلیل محدودیت ها قابل اجرا در فرهنگ ایرانی نیست.

عنقا نیز در این خصوص گفت: نمی دانم حضور بازیگران ستاره در این فیلم چقدر به دلیل فیلمنامه و یا چقدر به دلیل دفتری که در آن فیلم تهیه شد، است. خیلی از ما معتقد بودیم بسیاری از فیلم هایی که توسط آقای فرح بخش تهیه می شود، فیلمنامه های خوبی ندارند اما با این حال بازیگران طراز اول در آن فیلم حضور دارند. این یعنی حسین فرح بخش مهره ماری دارد که باعث می شود، بازیگران سینما به او اعتماد کنند.

فوت پدرم باعث شد یک سال و نیم کار نکنم

سردبیر «سینما دو» درباره مینا وحید نیز گفت: مسیری که شما در بازیگری طی کردید خیلی خاص است؛ ابتدا از تلویزیون شروع می کنید و بعد از آن در تله فیلم ها بازی می کنید. پس از آن در سینما به «دوران عاشقی» می رسید و سپس در فیلم کیومرث پور احمد ظاهر می شوید. اصغر نعیمی سابقه زیادی با کیومرث پوراحمد دارد و آیا این موضوع نقطه طلاقی شما و اصغر نعیمی برای پذیرفتن نقش هایلایت بود؟مینا وحید ابتدا با اشاره به روند بازیگری خود که از «دوران عاشقی» شروع شده، سپس با پور احمد کار کرده و در سریال «شهرزاد» هم حضور داشته است، اظهار کرد: متاسفانه یک اتفاق خیلی بد برای من افتاد و آن فوت پدرم بود. فشار عصبی و روحی زیادی از این ماجرا روی من بود و همین باعث شد حدود یک سال و نیم کار نکنم زیرا خیلی می ترسیدم که کاری را در دراز مدت برای بازیگری متعهد شوم.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی بود که فلیمنامه «هایلایت» برای من فرستاده شد. در ابتدا چون عادت برای بازی در نقش کوتاه سینمایی نداشتم، مطمئن بودم آن را رد خواهم کرد. اما در این بین، یک جلسه با نعیمی کارگردان فیلم گذاشتیم و درباره کیفیت نقش صحبت کردیم و ایشان تاکید کردند با وجود آنکه نقش، نسبتا کوتاه است اما سکانس هایی را شامل می شود که می توان در آن بازی های خاص کرد تا آن حضور کمرنگ را جبران کند.

عنقا نقش مینا وحید را خاص توصیف و بیان کرد: شما جایی گفته بودید، دلیل حضور کمرنگم در سینما و تلویزیون این است که هیچ ابایی از رد کردن پیشنهادات ندارم و سالانه ده ها فیلمنامه را رد می کنم. اگر این نقل قول درست است، هایلایت چه چیزی داشت که آن را رد نکردید.

زن خطاکاری که به گناهش اعتراف می کند

نعیمی ضمن تاکید بر اینکه «هایلایت» واقعا فقط یک فیلم ساده عاشقانه است، درباره صحبت های مینا وحید اظهار کرد: طی نشست هایی که با وحید داشتیم، احساس کردم فراتر از ظرفیت و طول نقش، آن چیزی که اهمیت دارد یونیک بودن نقش بود. در واقع این نقش با این بعد حقیقی و واقعی اساسا در سینمای ایران تصویر نشده است. نقش خانم وحید، درباره زن خطا کاری است که به خطا کار بودن خودش اعتراف می کند و معتقد است شاید لایق بخشش هم نباشد.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: در گفتگوهایی که با خانم وحید داشتیم، بر روی زمینه هایی با هم بحث کردیم و برخی زمینه ها مورد توافق هر دو بود. از سوی دیگر چون عادت دارم وقتی متنی را می نویسم، در حین فیلمبرداری به آن می رسم، یکسری زمینه ها را به آینده موکول کردم. در همین راستا به بعضی از زمینه های بحث که فکر کردم، احساس کردم در ظرفیت فیلم نیست زیرا خیلی اصرار داشتم فیلم به لحاظ موقعیت ها و لحن، فیلم مینیمالی از آب درآید یعنی احساس می کردم توضیح واضحات می شود و در شان و شخصیت فیلم نیست.

«هایلایت» پخته ترین فیلم من است

نعیمی با بیان اینکه نمی توانم بگویم حال معمولی و متوسطی دارم و قطعا خوشحال هستم، تصریح کرد: دو فیلم از چهار فیلمی که ساختم اصلا به جشنواره نرسیدند و در زمان هایی ساخته شد که باید اکران می شدند. البته خوشحال هستم که با فیلم هایلایت در جشنواره حضور دارم زیرا پخته ترین فیلم من است.کارگردان فیلم های «بی وفا» و «سلام بر عشق»، ادامه داد: هایلایت به صورت مستقل ساخته شده است و به همین دلیل باید از گروه سازنده تشکر کنم.وی درباره فیلم توضیح داد: در طول این سال ها که فیلم هایی در زمینه خیانت در بعد خانواده بودند، همیشه با زمینه های ذهنی این آسیب روبرو بودیم اما فکر می کنم برای نخستین بار به شکل صریحی به دلیل نیازهای مضمونی به طور عینی با مقوله خیانت در خانواده روبرو هستیم.

عنقا از مینا وحید درباره حال و هوای مردم در حین تماشای فیلم با مردم پرسید که این بازیگر سینما پاسخ داد: فیلم را با مردم دیدم و واکنش ها و حال و هوای آنها در هنگام تماشای فیلم خوب بود. فکر نمی کنم کسی بتواند ادعا کند این فیلمنامه مبحث جدیدی را مطرح نکرده است؛ البته نمی توان موضوع جدیدی در حوزه خیانت در خانواده مطرح کرد اما همان مباحث کار شده را به شکل و جزئیات جدیدی مطرح کردیم.

 

 

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده