پیکر کارگردان سریال «دلیران تنگستان» تشییع شد

پیکر مرحوم همایون شهنواز کارگردان سریال «دلیران تنگستان» روز شنبه با حضور جمعی از سینماگران از خانه سینما تشییع شد.به گزارش ایرنا؛ در مراسم تشییع پیکر مرحوم شهنواز، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران و جمعی از سینماگران حضور داشتند.

مدیرعامل خانه سینما در این مراسم گفت: همه مدیون دلیرانی هستیم که با فداکاری و رشادت از ایران اسلامی دفاع کردند.

منوچهر شهسواری افزود: سریال «دلیران تنگستان» رشادت ها و فداکارهای دلیران و مبارزان را یادآوری می کند و همایون شهنواز آن را برای ما به یادگار گذاشت.رییس کانون کارگردان سینمای ایران نیز در مراسم تشییع پیکر مرحوم شهنواز گفت: حسرت حضور همایون شهنواز بر دل ما ماند.

محسن امیر یوسفی افزود: مرحوم شهنواز کارگردانی بود که با ساخت یک سریال در 45 سال پیش در خاطر همه ماندگار شد.وی افزود: متاسفم که همایون شهنواز به پاداش ساخت «دلیران تنگستان» از تلویزیون اخراج شد، وی همواره از محبت و عشق سخن می گفت.امیریوسفی تصریح کرد: در ملاقای که از مرحوم شهنواز در بیمارستان داشتم، با اینکه تمام بدن او سوخته بود اما همچنان لبخد بر لب داشت و از عشق و امید صحبت می کرد.

رییس کانون کارگردان سینمای ایران خاطر نشان کرد: باید مسوولان توجه بیشتری به پیشکسوتان سینما و تلویزیون داشته باشند و به آنان توجه کنند.سخنگوی کانون کارگردان سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: خالق سریال «دلیران تنگستان» از میان ما رفت و ما در سوگ او هستیم.محمدرضا عرب افزود: باید قدر افراد هنرمند در جامعه بیشتر بدانیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: با دیدن سریال «دلیران تنگستان» با پدیده تلویزیون آشنا شدم و در واقع اولین ارتباطم با تلویزیون از طریق این سریال آغاز شد.محمدجواد حق شناس با بیان اینکه این سریال بخشی از پهلوانی ها و رشادت های مردم ایران را روایت می کرد، افزود: «دلیران تنگستان» از مهمترین سریال هایی است که در تاریخ تلویزیون و سینمای کشور مبارزه با استعمار را نشان داد و ماندگار شد.

وی ادامه داد: این سریال 17 بار پخش شد، در حالیکه سازنده آن به جرم ساخت «دلیران تنگستان» از تلویزیون اخراج شد و باید تمام حقوق وی به خانواده او بازگردانده شود.استاد تئاتر و پژوهشگر فرهنگی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم تاکید کرد، همایون شهنواز باید بار دیگر به جامعه معرفی شود.اردشیر صالح پور افزود: «دلیران تنگستان» صدای مقاومت مردم ایران بود.وی با بیان اینکه مرحوم شهنواز همیشه با نشاط و سر زنده بود، گفت: انسانهای مانند همایون به زندگی معنا می بخشند.

قرار است پیکر مرحوم همایون شهنواز در استان بوشهر و در کنار منزل رییسعلی دلواری به خاک سپرده شود.مراسم یادبود مرحوم شهنواز نیز 23 اسفند ماه در روستای سلفا از توابع استان بوشهر برگزار خواهد شد.همچنین 21 اسفند ماه در تالار ایوان شمس تهران مراسم یادبود دیگری برای این کارگردان از ساعت 15 تا 17 برپا می شود.

همایون شهنواز کارگردان سریال «دلیران تنگستان» روز چهارشنبه 16 اسنفد بر اثر ایست قلبی درگذشت.مرحوم شهنواز که پس از سالها به کشور بازگشته بود، پنجم اسفند ماه به علت انفجار گاز در منزل، دچار سوختگی شدید شد و به بیمارستان انتقال یافت.مرحوم شهنواز کارگردان سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» و فیلم سینمایی «شاه خاموش» را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

سریال خاطره انگیز «دلیران تنگستان» به کارگردانی همایون شهنواز در اوایل دهه 50 شمسی از تلویزیون پخش شد و پخش مجدد آن در اوایل دهه 60 شمسی با استقبال مردم مواجه شد.«دلیران تنگستان» به روایت مبارزان بوشهری به رهبری رئیسعلی دلواری می پرداخت.

مرحوم محمود جوهری در این سریال نقش رییسعلی دلواری را برعهده داشت، شهروز رامتین، مرحوم اسماعیل داورفر، عنایت‌الله شفیعی، مرحوم نعمت‌الله گرجی، ولی شیراندامی و حسین محجوب دیگر نقش آفرینان این سریال بودند.

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده