دسترسی به اطلاعات «ارشاد» چقدر آزاد است؟

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت ارشاد با اذعان به بی‌پاسخ ماندن درخواست‌ها از سازمان سینمایی، از انتشار پاسخ این درخواست‌ها در سامانه یادشده در آینده نزدیک خبر داد.سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کمی بیش از یک ماه پیش، با حفظ سمت و با حکم وزیر ارشاد به عنوان مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در این وزارتخانه منصوب شد، در گفتگو با خبرنگار مهر، از بازبینی تمامی پورتال‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - که به گفته وی تعدادشان بسیار زیاد است - منطبق با استانداردهای تدوین شده در این زمینه، به عنوان اولین اقدام صورت گرفته در این مدت خبر داد و گفت: ما مهلتی را به مسئولان این پورتال‌ها برای برطرف کردن اشکالات آن‌ها، اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: هدف اصلی که ما در این زمینه دنبال می‌کنیم، این است که هر گونه اطلاعاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که جنبه محرمانه نداشته باشد و لطمه‌ای به امور جاری این وزارتخانه وارد نکند، باید به سادگی قابل جستجو باشد و در دسترس متقاضیان قرار بگیرد.موسویان ادامه داد: مطالعه‌ای که در این زمینه در مورد دیگر کشورها داشته‌ایم، نشان می‌دهد که مردم به تدریج به نقطه‌ای رسیده‌اند که به طور دقیق به این حقوقِ خود، اشراف دارند و در مواردی هم از مشاوران حقوقی بهره می‌گیرند؛ این، می‌تواند نقطه شروعی باشد برای کشور ما.

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت ارشاد در مورد آخرین وضعیت درخواست‌های شهروندان برای دسترسی آزاد به اطلاعات در مورد این وزارتخانه هم گفت: متاسفم که بگویم تعداد درخواست‌ها بسیار کم است؛ کل درخواست‌هایی که دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدت ۳ ماهه اخیر، کمتر از ۴ مورد است و این نشان می‌دهد که کاربران حوزه فرهنگ، از این حیث چندان آشنایی به حقوق خود ندارند.

وی با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم کاربران حوزه فرهنگ در این زمینه به آموزش‌هایی نیاز دارند و ما در حال تدوین بسته‌های آموزشی در این زمینه هستیم، اضافه کرد: اولین نسخه از سامانه SSO (پنجره واحد) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده شده است و ما امیدواریم مردم تا پایان شش ماهه اول سال ۹۷ بتوانند تمامی خدماتی را که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارند، از طریق این سامانه دریافت کنند.

موسویان همچنین در توضیح علت بی‌پاسخ ماندن حدود ۱۰ درخواست کاربرانِ سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت ارشاد که مربوط به مسائلی مالی در رابطه با سازمان سینمایی است و حدود یک سال هم از ثبت این درخواست‌ها در سامانه یادشده می‌گذرد، گفت: با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما قطعاً زمان پاسخگویی به درخواست‌ها را در این سامانه، کوتاه خواهیم کرد. این کار با راه‌اندازی یک سیستم متمرکز پاسخگویی ۲۴ ساعته در سال ۹۷ انجام خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در مورد سوالات ثبت شده در گذشته نیز، ما همه موارد را دسته‌بندی کرده‌ایم و پاسخ به آنها هم آماده است و ما این پاسخ‌ها را حتماً در سامانه قرار خواهیم داد. ضمن اینکه به زودی اولین نشست انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت ارشاد، با نمایندگان معاونت‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط این وزارتخانه برگزار خواهد شد. ما دستورالعمل‌هایی را آماده کرده‌ایم که این معاونت‌ها و سازمان‌ها موظف به رعایت آنها هستند.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده