رئیس سازمان سینمایی: فارابی دیگر وام نمی‌دهد!

رئیس سازمان سینمایی گفت: تلاش کردیم تصدی‌گری را در دولت کم کنیم. اجرا را وارد بخش خصوصی کردیم و نظارت خودمان را نسبت به صنف ها حفظ کنیم و یا تقویت کنیم. از این رو نظارت خودمان را شفاف‌تر کردیم.به گزارش شایان فیلم، نشست رسانه‌ای محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی با همراهی مدیرعامل های سایرزیرمجموعه های این نهاد سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در ابتدای سخنان خود گفت: در سالی که گذشت حاصل تحربه ما با این گاه که سینما مقوله پیچیده و ترکیبی از سایر علوم و صنایع است نیازمند برنامه منسجم و هم افزا بود. تک تک واحدهای ما تلاش کردند بتوانند کارهایشان در یک راستا باشید که این قصد اصلی هم افزا شدن ما بود.

وی افزود: با کمک متخصصین برنامه جامع ما تبیین شد که به شما ارائه می شود. در سالی که گذشت تلاش کردیم تصدی‌گری را در دولت کم کنیم. اجرا را وارد بخش خصوصی کردیم و نظارت خودمان را نسبت به صنف ها حفط کنیم و یا تقویت کنیم. صنوف به نسبت اقتضا کارکرد شخصی‌شان باعث می‌شود از منافع کلی چشم بپوشند اما صنعت سینما مبحث کلان و کلی است از این رو نظارت خودمان را شفاف‌تر کردیم.

او گفت: نظام اکران در بخش خصوصی مبحثی است که نکات قابل قبولی در آن وجود دارد. اکران مرحله ای است که تلاش تمام خانواده سینما در نمایش به نتیجه می رسد. قائده اکران نمایش باید به قدری اصلاح می شد که مخاطبین ما حفظ و بیشتر شوند. ما خواستیم فیلم های متنوع تر و آثار بیشتری را اکران کنیم و هر سه روز در یک سال گذشته یک سالن اضافه شد و البته به همین نسبت هر سه روز یک فیلم نیز ساخته شد.

حیدریان اضافه کرد: شرایط را به سمتی می‌بریم که اقتضاء سینما است. در پروانه ساخت بحث امنیت نیز بسیار مهم است. الزام به استفاده از اهالی رسمی صنوف مبحثی است که باید سازندگان فیلم آن را رعایت کنند. در نتیجه پروانه ساخت در دو مرحله صادر می شود. تهیه کنندگانی که خیلی نتوانند دورنمای درستی از کارش نداشته باشند به ضرر سینما عمل خواهند کرد. اصلاح نظام تهیه کنندگی بعد از اصلاح نظام اکران و اصلاح نظام پروانه ساخت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حیدریان اظهار کرد: در تلاش هستیم بین 80 تا 100 سالن سینما در سال آینده اضافه شود. برای شهرهایی که جمعیت کمتر از 50 هزار نفر برنامه داریم و با دکتر نمکی جلسه گذاشتیم تا انها را صاحب سینما کنیم. البته سینما سیارها بسیار به ما کمک کردند.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت با مدیران 31 استان دیدار داشتیم و برای هرکدام تکالیف مشخصی تبیین کردیم تا ایجاد مشارکت در تولید داشته باشند. سیاست‌های تولید فیلم در استان‌ها را فارابی در سال آینده مد نظر دارد. امیدواریم با این سیاست هنرمندان شهرستان را از کوچ اجباری دور کنیم. مرکز سینمای مستند و انیمیشن ما شروع کرده تا 10 خانه مستند را در سایر استانها تشکیل دهد‌ و همچنین خانه سینما به لحاظ ملی بودن باید در برخی شهرستان ها شعبه داشته باشد. انجمن سینمای جوان عمده فعالیت خود را معطوف به تولید خواهد کرد. جشنواره ها و برگزاری ان در سایر استانها می تواند ما را از شهروند درجه یک و دو بودن دور کند و امیدواریم جشنواره ملی ما مثلا همزمان در سایر استان ها برگزار شود.

رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: فارابی از پرداخت وام معاف شد. وام‌هایی با بهره‌های 4 درصد نیز تعلق می‌گیرد که توافقاتش با سازمان برنامه صورت گرفته و 60 درصد مشارکت فارابی با نیروهای جوان صورت می‌گیرد اما منظورم صرفا کار اولی یا دومی ها نیستند. امیدواریم حضور تجاری خود را در بازارهای خارجی سامان دهیم و برخی گفتگوهایی را با سایر کشورها و حتی وزارت خارجه داشته‌ایم.

او درباره احتمال حدف برخی زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی و یا کم رونق کردنشان مانند انجمن سینمای جوان و مدرسه ملی گفت: دریافتی بودجه 74 درصد بوده است خب طبعا سایر زیرمجموعه‌ها به همین نسبت دریافتی داشته‌اند. اما درصدی که برخی زیرمجموعه‌ها که در مورد حذفشان صحبت می شود بیش از خود ما بوده است. تا اخر سال تقریبا تسویه خواهیم کرد.

حیدریان در مورد آثاری که پروانه نمایش دارند اما نمایش داده نشده‌اند نیز گفت: اساسا اعتقادم این است که یک اثر هنری قابل حبس نیست باید به نحوی پیش برویم که خودمان در مدیریت تولید و نمایش حضور داشته باشیم. اگر بتوانید مسائلی که فکر می کنید برای جامعه است به کارگردانی بقبولانید موفقید. در دفترچه برنامه جامع هم تلاش کردیم اطلاعات و آگاهی هایی را بدهیم.

وی گفت: واقعا هزینه‌ای که برای فیلمی می‌شود و نمایش داده نمی‌شود حق الناس است. تعامل ما با فیلمسازها ادامه دارد دنبال فیلم خنثی نیستیم. ما نقد درون خانواده می‌کنیم و به آن نیاز داریم. هیچ نیروی خارجی مشکلات داحلی کشوری را حل نخواهد کرد. ما نمی‌توانیم مردم را ناامید کنیم. ما تلاش می‌کنیم این فیلم ها نمایش داده شود. در مفاحمه دنبال خواهیم کرد اصلاحات صورت بگیرد.

او در ادامه عنوان گرفت: ما از صندوق بیمه بیکاری نمی توانیم استفاده کنیم. خانه سینما باید دارای منابع مالی پایدار بشود و البته که می تواند منابع پایداری داشته باشد در ارتباط با خدمات درمانی که شاهدش بودیم. 38 میلیارد تومان بودجه ترتیب دیدیم که این اتفاق بیفتد. حوزه بیمه و بیمه تکمیلی حل شده است اما برای بیمه کاری باید منابع مالی پایدار داشته باشیم و البته که پیش از همه اینها باید دنبال امنیت شغلی باشیم. تدوین قوانین نیز درباره صنوف بر عهده خود صنوف است اما نظارت بر ان بر عهده سازمان است.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده