فیلم هایی که اسامی تهرانی دارند

جمشید خاوری

 

اگر چه انتخاب «تهران» به عنوان پسوند یا پیشوند اسم فیلم ها در سینمای ایران سابقه ای چندین ساله دارد اما انتخاب اماکن شناخته شده و جاهایی که برای تهرانی ها خیلی آشنا هستند؛ طی سالهای اخیر توسط فیلمسازان، رشد چشمگیری داشته است. باهم تعدادی از این فیلمها را مرور می کنیم.

 

 سعادت آباد

تازه ترین فیلمی که ـ مربوط به این بحث ـ در سینماهای کشور اکران شده «سعادت آباد» ساخته مازیار میری است. دراین فیلم که مضمونش درباره دروغ و خیانت است لیلا حاتمی، حامد بهداد، هنگامه قاضیانی، مهناز افشار و ... بازی کرده اند.

«سعادت آباد» یکی از مناطق غرب تهران است و میری در جایی گفته گزینش عنوان «سعادت آباد» برای فیلم طعنه ای به محل سکونت و وضعیت نابسامان آدم های آن است. خانواده هایی که در خانه و زندگی همه چیز دارند و ظاهرا در «سعادت آباد» زندگی می کنند اما در حقیقت، سعادتمند نیستند.

 

 اکباتان

«اکباتان» چهارمین کار بلند مهرشاد کارخانی محسوب می شود. در این فیلم که اقتباسی آزاد از فیلم «فراز از تله» ساخته جلال مقدم است شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، سروش صحت و با حضور افتخاری داوود رشیدی به ایفای نقش می پردازند.

شهرک اکباتان یکی از بزرگ ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب و شمال غرب تهران قرار گرفته‌ و در کل دارای 15,593 واحد مسکونی است. البته خیابانی هم در تهران به این اسم وجود دارد که میدان بهارستان را به میدان امام خمینی وصل می کند. گفتنی است کارخانی قبلا مستندی نیز درباره «کوچه ملی» یکی از کوچه های قدیمی تهران ساخته بود.

 

 پل چوبی

«پل چوبی» ساخته مهدی کرم پور از دیگر فیلم هایی است که سال 91 ساخته شد. در این فیلم بازیگرانی همچون بهرام رادان، هدیه تهرانی ، مهناز افشار. آتیلا پسیانی، فرهاد اصلانی، برزو ارجمند و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«پل چوبی» همانطور که از اسمش پیداست، پلی است در مرکز شهر تهران که دسترسی میدان سپاه به میدان بهارستان را امکان پذیر می کند.

 

 پارک وی

«پارک وی» را فریدون جیرانی در سال  1385 ساخته که متعلق به ژانر وحشت است. بیتا فرهی، نیما شاهرخ شاهی، آناهیتا نعمتی، نیوشا ضیغمی و رعنا آزادی ور از جمله بازیگران این فیلم هستند.

چهار راه پارک وی (و پلی که روی آن ساخته شده) در غرب تهران، مابین بزرگراه چمران و مدرس واقع است.

 

 شهرزیبا

اصغر فرهادی که این روزها بخاطر موفقیت های فیلم جدیدش (فروشنده) حسابی خبرساز شده در سال 1382فیلمی ساخت به نام «شهرزیبا». ماجرای فیلم هم از کانون اصلاح و تربیت «شهر زیبا» آغاز می شود که عطا برای جلب رضایت شاکیان دوستش (اکبر) تلاش می کند و در این بین عشقی بین او و خواهر اکبر به وجود می آید.

«شهر زیبا» نام محله ای در غرب تهران است که البته خیابان و میدانی نیز به همین اسم وجود دارد.

 

دربست آزادی

«دربست آزادی» فیلم دیگری از مهرشاد کارخانی است که به خاطر ساختار ضعیفش نه دیده شد و نه مورد توجه قرار گرفت. قصه فیلم درباره دو جوان است که اطراف میدان آزادی کار می کنند...

میدان آزادی هم که معرف حضورتان هست؟ نماد شهر تهران که قبلا «برج شهیاد» نام داشت و بعد از انقلاب تبدیل به آزادی شد!

 

 خیابان جردن                               

از دیگر فیلمهایی که اوایل دهه نود ساخته شده اند یکی هم «دزدان خیابان جردن» به نویسندگی و کارگردانی وحید اسلامی است که حمید گودرزی، آرش میر اسماعیلی (قهرمان جودوی جهان)، رضا شفیعی جم، فتحعلی اویسی، ارژنگ امیر فضلی، حدیث فولادوند، رابعه اسکویی، آرام جعفری، محمد شیری و ...بازیگرانش هستند. داستان فیلم درباره دو دزد خرده پاست که دست به کار بزرگی می زنند. 

 خیابان جُردَن یکی از خیابان‌های معروف شمال شهر تهران است. این خیابان سابقا به افتخار «ساموئل مارتین جردن» بانی دبیرستان البرز و مدرسه دخترانه آمریکایی تهران، جردن نامیده شده بود که پس از انقلاب اسلامی ایران و بر هم خوردن روابط ایران و آمریکا، این نام به «بزرگراه آفریقا» تغییر یافت.

 

باغ فردوس

«باغ فردوس ساعت 5 بعد از ظهر» فیلمی به کارگردانی سیامک شایقی که در سال 1385 اکران شد؛ درباره دختری به نام دریاست که از مشکلات روانی رنج می برد و با ورود یک دکتر روانشناس به زندگی اش ماجراها شکلی دیگر به خود می گیرد. رضا کیانیان، لادن مستوفی، ازیتا حاجیان و حامد بهداد از جمله بازیگران این فیلم هستند.

عمارت «باغ فردوس» که به دستور محمد شاه قاجار ساخته شده در نزدیکی میدان تجریش واقع ‌است و چند سالی است به عنوان «موزه سینمای ایران» مورد استفاده قرار گرفته است.

 

از تهرانپارس تا نارمک

چند سال قبل هم فیلمی به نام «تهرانپارس» پروانه ساخت گرفت که البته هنگام صدور پروانه نمایش، اسمش به «نارمک» تغییر کرد. فرقی نمی کند. هر دو از محله های شرق تهران هستند. نارمک نام قبلی «هفت حوض» است و تهرانپارس هم به سه تا فلکه اش معروف است!

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده