بعضی خواننده ها آمده اند که 6ماهه پولدار شوند!

خواننده گروه پالت گفت: نمی دانم در موسیقی از چه زمانی به این شکل شده است که فکر می کنند وقتی معروف و موفق شدند نباید کسی را تحویل بگیرند و از همه باید دور شوند، مثل مردم زندگی نکنند.امید نعمتی خواننده موسیقی سنتی و تلفیقی به مناسبت سال جدید در خبرگزاری میزان حضور پیدا کرد تا با به گفت و گویی نوروزی بپردازد که البته نکات مهمی در این گفت و گو مطح شده است که ادامه خواهید خواند:

نعمتی در ابتدا درباره چگونگی شروع فعالیت خود و گروه پالت گفت: روزی از موسسه خیریه به من زنگ زدند و گفتند که جشنی داریم و می خواهیم که در این برنامه اجرا کنید. من نیز چند نفر را که از طریق دانشگاه و تئاتر می شناختم گرد آوردم و از اجرا در خیریه برایشان گفتم که آن ها نیز استقبال کردند. در 5 روز که وقت داشتیم 5 آهنگ ساختیم و در خیریه اجرا کردیم و همه دوست داشتند.

وی در همین راستا افزود: 5 آهنگ که در جشن خیریه اجرا کردیم یکی از بهترین آهنگهای ما شدند. "هزار قصه"، "درس علوم" و "نگاه کن" جزو این آهنگ ها بودند. بعد از اجرا در خیریه هر کدام در گروه های مختلف دوسال به کار مشغول بودیم. من در گروه "دنگ شو"، مهیار با همایون شجریان، روزبه با ارکستر سمفونیک کار می کردیم. بعد از دو سه سال دیدیم که دل ما با آن چند روز اجرا در خیریه گیر کرده است بنابراین به هم پیوستیم و گروهی به نام "پالت" را تاسیس کردیم.

نعمتی به اولین بار که آواز خواند اشاره کرد و افزود: پدرم تعریف می کرد که اولین بار که آواز خواندم در کودکی بود. من تا 5 سالگی حرف نمی زدم، مادربزرگم گفت که به من تخم کفتر بدهند تا زبانم راه بیفتد. به من تخم کفتر دادند و پس از آن دیگر آواز می خواندم.

وی درباره شروع همکاری اش با گروه "دنگ شو" بیان کرد: می توانم بگویم که با "دنگ شو" کار من به گوش مردم رسید اما قبل از دنگ شو همین هیجانی که برای یک موسیقی در شکل دیگر دارم هم داشتم. یادم است از کلاس کنکور مجموعه ای از بچه ها را در کلاس جمع کرده بودیم و به شکل کامل موسیقی ایرانی یاد گرفته بودیم و هر کدام سازهای مختلف را می زدیم. یکی از دوستان مشترک من و گروه "دنگ شو" مرا در دانشگاه دید و از من دعوت کرد. من رفتم و جلساتی را با هم کار کردیم و بالاخره کنسرتی را با گروه "دنگ شو" شروع کردیم که بعدها به دلیل برخی اختلافات جدا شدیم.

خواننده "لیسانسه ها" به دلایل اختلاف با دنگ شو پرداخت و توضیح داد: اختلاف نظر من از روز اول با گروه "دنگ شو" وجود داشت چون خواستگاه اجتماعی بین من، گروه دنگ شو، نوع مخاطب و نگاهمان به موسیقی تلفیقی متفاوت بود. من در "دنگ شو" نقش یک بازیگر را داشتم، ایده های من انجام نمی شد و به واقع کار گروهی صد درصد انجام نمی شد. عده ای آهنگ می ساختند و بقیه آن را اجرا می کردند.

نعمتی ادامه داد: من با این که رشته تحصیلی ام تجسمی بود همیشه در دانشگاه در بین بچه های موسیقی و تئاتر می گشتم. فکر می کردم کسانی که در پالت جمع کردیم جزو تاپ های هم دوره ما بودند پس باید با قدرت پیگیری کنیم تا بهتر نتیجه دهد. در این 5 الی 6 سال گروه پالت به فعالیت خود ادامه داد تا امروز که هر کدام از ما هم به شکل مستقل هم در کنار کار گروهی قطعات منتشر می کنیم. یکی از ایده های من این است که در گروه پالت همه در آهنگسازی و خلق اثر شرکت داشته باشند، موضوعی که در دنگ شو پیاده نمی شد.

وی به برخی افراد که پس از شهرت گذشته خود را فراموش می کنند اشاره کرد و افزود: نمی دانم در موسیقی از چه زمانی به این شکل شده است که فکر می کنند وقتی معروف و موفق شدند نباید کسی را تحویل بگیرند و از همه باید دور شوند، مثل مردم زندگی نکنند، خانه و ماشین داشته باشند که از بالا مردم را نگاه کنند. استادی داشتم به نام حمیدی که می گفت مشکل در موسیقی زمانی به وجود آمد که کمانچه کش و تارزن به عنوان استاد کمانچه و تار خطاب شدند. شغل ما هم مثل همه شغل هاست و خیلی ویژه نیست.

خواننده گروه "پالت" در ادامه افزود: سعی کردیم در پالت صمیمیتی که بین خودمان بود را به مردم منتقل کنیم و به آنها نزدیک شویم. دوست داشتیم در خیابان در کنار مردم برویم و آنها در مورد سازها از ما سوال کنند. کنسرت های بزرگ برگزار نکنیم بنابراین هر زمان کنسرت کوچکتر برگزار کردیم موفق‌تر بودیم چون نفس به نفس با مخاطب ارتباط برقرار می شد. با این که مستقل فعالیت می کنم در حال حاضر اما همکاری با پالت به شدت ادامه دارد. اصولا کار گروهی را بیشتر دوست دارم و به نظرم تاثیر آن بر مخاطب هم بیشتر است و انرژی که در کار گروهی تقسیم می شود بیشتر و بهتر است. یعنی اگر یک گروه 4 نفر باشد انرژی و تلاش آن به اندازه 20 نفر می شود.

نعمتی درباره این که با گروه "پالت" به عنوان اولین هنرمندان در شکل متفاوت موسیقی چه فراز و نشیب هایی را طی کردند توضیح داد: چندین سال موسیقی سنتی بر فضای کشور و بعد از آن پاپ حاکم بوده و نوع دیگری از موسیقی نداشتیم. روزی که ما شروع کردیم یا باید در شورای سنتی یا در شورای پاپ می رفتیم اما در حال حاضر یک شورای تلفیقی راه افتاده است که در جشنواره چند ژانر اضافه شده است. جشنواره موسیقی فجر به این شکل شده است که سنتی، پاپ، تلفیقی و سایر ژانرها حضور دارند یعنی به هرحال توانسته ایم جا بی‌اندازیم که آهنگهای دیگری هم به جز این موارد وجود دارند که افراد به آن فکر می کنند.

وی در زمینه آلبوم "حرمان" که مستقل کار کرده است حرفهای جالبی زد و بیان کرد: فکر می کردم کسی "حرمان" را گوش ندهد، استقبال زیادی نشود و تنها بعضی ها خوششان بیاید اما خوشبختانه با استقبال روبرو شد و مخاطبان آن را دوست دارند. اصولا با "حرمان" به دنبال ارتباط با مخاطبان زیاد همچون پالت نبودم. در "پالت" به این فکر می کنیم که یک آهنگ غمگین است و اگر منتشر کنیم ممکن است نوجوانی که طرفدار ما است غمگین شود اما در حرمان اصلا به این فکر نکردم و می گفتم هرچه هست همین است. اولین آهنگ و قطعه آلبوم "حرمان" را که حرمان نام دارد 5 سال پیش ساختم. در این 5 سال من درگیر کار پالت بودم و صادق تصویری آهنگساز نیز درگیر فعالیت خود بود و چون وی استودیو دارد و هنرمندان پیش او رفته و موزیک ضبط می کنند بنابراین بنا را بر این گذاشتیم که این آلبوم آرام آرام پیش رفته و تولید شود تا جایی که خودمان فکر کنیم خوب است و می توانیم آلبوم را ارائه دهیم.

این خواننده ادامه داد: در اوایل کار اصلا به آلبوم "حرمان" در شکل فعلی فکر نمی کردیم، می گفتیم چند آهنگ است که ساخته و منتشر می کنیم. اگر هم می خواستیم آلبوم شود یک آلبوم با سه آهنگ اما طولانی باشد که در آن صورت کسی گوش نمی داد اما به تدریج آلبوم به شکل فعلی ساخته و منتشر شد. استقبال بسیار بهتر از آن چیزی بود که من فکر می کردم. یک روز با صادق نشستیم و گفتیم سی دی های ما در بازار موسیقی نیست یعنی پخش کننده ها ترجیح می دهند که چیزهایی پخش کنند که سود بیشتر داشته باشد. "حرمان" هم در نظر هیچ پخش کننده ای سود زیادی نداشت. با در خواست کتابفروشی ها در شهرهای مختلف برای رونمایی با صادق به شهرهای مختلف رفتیم واستقبال زیادی شد، با افراد که صحبت می کردیم درباره آلبوم آن چنان یک آهنگ را تحلیل می کردند که برایم اتفاق عجیبی بود چون هیچ وقت فکر نمی کردم حرمان را کسی بشنود.

این خواننده موسیقی تلفیقی با اشاره به این که هر روز شاهد حضور انواع و اقسام خواننده ها در عرصه موسیقی برای کسب در آمد هستیم اظهار کرد: من فکر می کنم دلیل این وضعیت تا حدود کمی ناخودآگاه است. من 90 درصد موسیقی هایی که امروزه تولید می شود را نمی توانم گوش بدهم چون اذیت می شوم. این بحران یک روزی پیش آمد و تا بگذرد زمان می برد. به عنوان نمونه وقتی ماشین برای نخستین بار وارد کشوری شود در ابتدا با استقبال زیاد از آن، تصادفات و خلافی های بی شمار روبرو می شویم تا به تدریج که فرهنگ آن جا می افتد. در کشور ما نیز هر نوع موسیقی نبوده و فقط یک سری از موسیقی ها باب شده است اما به یکباره فضا به سمتی می رود که هر نوع موسیقی به خورد مخاطب داده می شود. البته در طول زمان مخاطب گوشش به موسیقی آشنا می شود و خودش تشخیص می دهد که برخی آثار اصلا جزو موسیقی نیستند. فضای کنونی موسیقی در کشور ما مانند پسری است که به دوران بحران بلوغ رسیده و کاری نمی توان برای آن کرد تا وقتی که این بحران را طی کند.

نعمتی درباره نقش موثر برخی تهیه کنندگان در شکل گیری موسیقی امروز بیان کرد: برخی از تهیه کنندگان موسیقی هستند که فقط برای کسب درآمد وارد این عرصه شده اند. تعدادی اشخاص هم به عنوان خواننده آمده اند تا 6 ماهه پولدار شوند که به 6 ماه معروف هستند یعنی طی 6 ماه با چند آهنگ معروف می شود، خودرو می خرد و از عرصه موسیقی می رود. کسانی با خود من هم درباره چگونه خواننده شدن صحبت کرده اند و در نهایت قصد داشته اند با پرداخت 10 میلیون تومان یک آهنگ برایشان ساخته شود تا معروف شوند.

وی ادامه داد: من نمی توانم این شرایط را درک کنم چون باید خوانندگی را بلد بود تا بتوان انجام داد. این وضعیت در برگزاری کنسرت هم وجود دارد. اصلا راه های عجیبی در عرصه موسیقی وجود دارد و مواردی هست که من خیلی آنها را نمی فهمم. من با خواننده شدن قصد پولدار شدن نداشتم، می خواستم کنسرتی که اجرا می کنم در فضایی باشد که بتوانم دستمزدم را دریافت کنم. چون خیلی شنیده ایم که تهیه کننده کنسرت ها پول های ناشی از فروش کنسرت ها را به جیب زده و از کشور فراری شده است. ما در گامی که برمیداریم خواسته های حداقلی داشته ایم اینکه بعد از کنسرت بتوانیم دستمزدمان را دریافت کنیم اما فکر می کنم فساد در موسیقی فراوان است.

وی در ادامه تصریح کرد: من طی این سالها 5 آلبوم منتشر کرده ام، برای هر کدام کلی وقت و هزینه کردم اما هیچوقت پولدار نشدم ولی به یکباره کسی خواننده می شود و در نهایت با افتتاح یک رستوران از عرصه موسیقی کنار می رود. از نظر محتوایی هم این نوع ورود و فعالیت موسیقیایی حتی برای جامعه و فرهنگ مضر است. در واقع کسی که این نوع موسیقی را گوش می دهد بد رانندگی می کند و بد غذا می خورد. در موسیقی ابتذال وجود دارد اما نباید موسیقی را محدود کرد بلکه باید اجازه داد تا مسیر خود را طی کند.

خواننده آقای بنفش درباره چگونگی همکاری اش با سروش صحت در "لیسانسه ها" توضیح داد: با سروش صحت از قدیم دوست بودیم. اولین آشنایی ما با هم فکر می کنم به اوایل کار در تولید آهنگ های "دنگ شو" که هر دو سیبیل داشتیم برمی گردد. طی رفاقتی که با یکدیگر داشتیم یک روز من را به ساختن تیتراژ سریال لیسانسه ها دعوت کرد. من بعد از دیدن دو سه قسمت از لیسانسه ها تصمیم به ساخت آهنگ آن کردم. آهنگ این سریال را در سفری که در جنوب با قطار داشتم سرودم. بین خواب و بیدار بودم که صدایی از بیرون قطار توجهم را به خود جلب کرد، صدایی شبیه ریتم شروع آهنگ فعلی لیسانسه ها بود، از آنجا بود که آهنگ در ذهنم شکل گرفت و از فردای آن روز برنامه ساخت آن کلید خورد.

نعمتی ایده ورود همزمان با خوانندگی در پایان لیسانسه ها را از آن سروش صحت دانست و افزود: از ایده صحت استقبال کردم. همخوانی بازیگران در سکانس آخر سری اول لیسانسه ها تا پنج برداشت همراه بود اما در سری دوم کار راحت تر پیش رفت و با برداشت های کمی سکانس آخر تولید شد.

خواننده گروه پالت درباره برنامه هایش در سال 97 توضیح داد: ما قطعا ساخت آلبوم جدید را از نوروز 97 آغاز خواهیم کرد و سه آهنگ آن نیز آماده شده است. امیر طاهری به عنوان درامر همیشه حضور داشته، سردار سرمست آهنگساز هم که حضور دارد که اگر دارا دارایی و کسری سبکتکین بتوانند همکاری کنند به علاوه گروه پالت در این آلبوم حضور خواهند داشت. ممکن است به برخی همکاران آلبوم یک و سه هم در ساخت این آلبوم جدید همکاری کنیم. آلبوم هنوز نامگذاری نشده است و فکر می کنم تا اسفند 97 منتشر شود.

نعمتی به اجرای کنسرت در سال 97 به شکل مستقل اشاره کرد و افزود: حرمان را در قالب کنسرت در نیمه اول سال اجرا می کنیم و برای اجرا در شیراز، اصفهان، تهران و رشت صحبت هایی نیز شده است. با همکاری پالت درصدد ساخت یک آهنگ برای جام جهانی نیز هستیم. برای جام جهانی گذشته پروژه ای پیش آمد که به برزیل رفتیم و چون به شدت به فوتبال علاقمندم قصد دارم آهنگی برای جام جهانی بسازم.

این خواننده بهترین خواننده ایران را همایون شجریان دانست و ادامه داد: به جز صدا، او شخصیت قابل احترامی دارد. خواننده در حال حاضر فراوان وجود دارد اما واقعا چه کارهایی را اجرا کنی و به چه کارهایی نه بگویی مهم است. من فکر می کنم بسیاری از خواننده ها هستند که همه آهنگ ها را خوانده اند.نعمتی با آرزوی بهترین ها در سال جدید برای مردم ایران خاطرنشان کرد: سال نو را تبریک می گویم و امیدوارم در سال جدید هیچ هواپیمایی سقوط نکند و غم هایی که در سال 96 پیش آمد تکرار نشود.

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۰۳ فروردین ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده