8 بازیگری که با سریال «پایتخت» چهره شدند

روزنامه هفت صبح نوشت: سیروس مقدم در جذب بازیگران جدید و معرفی آنها به مخاطبان ید طولایی دارد. معمولا بازیگرانی که در هر برهه زمانی با این کارگردان همکاری می کنند، چهره می شوند و حضورشان در تلویزیون ادامه پیدا می کند. در میان تمام سریال هایی که تا به حال ساخته، قضیه «پایتخت» کاملا با بقیه فرق دارد. بازیگران پایتخت، غیر از محسن تنابنده و علیرضا خمسه، اکثرا چهره هایی بودند که با وجود فعالیت های گسترده در سینما و تئاتر، برای مخاطبان تلویزیونی چهره های آشنایی به حساب نمی آمدند.

احمد مهران فر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، بهرام افشاری، هومن حاجی عبداللهی و محمدرضا علیمردانی، از جمله شخصیت هایی هستند که مخاطبان تلویزیون، آنها را با پایتخت شناختند و با نام کاراکترهای پایتخت در ذهن آنها ماندگارند. دراین بین هدایت هاشمی و مهران احمدی هم با وجود این که مخاطبان، پیش از پایتخت با آنها آشنایی داشتند، توسط این سریال بیشتر شناخته شدند. امسال سال بهرام افشاری بود؛ بازیگر نسبتا تازه کاری که توانست با نقش بهتاش، خودش را به همه ثابت کند و عنوان یکی از بهترین های«پایتخت 5» را به نام خودش بزند. به این بهانه مروری داریم بر هشت شخصیت به یادماندنی پایتخت که توسط این سریال چهره شدند.

احمد مهران فر / کاراکتر: ارسطو

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: احمد مهران فر تا پیش از پایتخت، در تئاتر حسابی برای خودش اسم و رسمی به هم زده بود اما در سینما و تلویزیون کمتر او را می شناختند. او از سال 80 به عنوان بازیگر به سینما وارد شد و در فیلم هایی مثل «نان و عشق و موتور 1000»، «شاعر زباله ها»، «آتش بس»، «اقلیما»، «تسویه حساب» و ... نقش هایی کاملا فرعی داشت. مهران فر با بازی در فیلم «استشهادی برای خدا» توانست خودش را نشان د هد.

جایگاه فعلی بازیگری: پایتخت در واقع اولین اثر مهم کارنامه بازیگری مهران فر بود. او با تشکیل زوج به همراه محسن تنابنده و تسلط بر لهجه مازندرانی، توانست از همان ابتدا توجه مخاطبان را جلب کند. مهران فر بعد از درخشش در پایتخت در فیلم های مختلفی از جمله «بی خود و بی جهت»، «ایران برگر» و ... بازی کرد و نهایتا در «ماجرای نیمروز»، متفاوت ترین بازی اش را به نمایش گذاشت.

موفقیت در پایتخت: او از همان ابتدا خودش را به عنوان یکی از دو محور اصلی پایتخت معرفی کرد و توانست با ویژگی های جذاب و مخصوص به خودش برای همیشه در این اثر باقی بماند.

ریما رامین فر /کاراکتر: هما

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: ریما رامین فر از دهه هفتاد به عنوان بازیگر تئاتر و فیلمنامه نویس خودش را نشان داده بود اما به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون، تا قبل از «من مستاجرم» چندان شناخته نمی شد. او سال 1389 یعنی یک سال قبل از بازی در پایتخت، در فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی توجه ها را به خودش جلب کرد و در جشنواره بیست و نهم، نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

جایگاه فعلی بازیگری: رامین فر علاوه بر «پایتخت» در سریال «چک برگشتی» سیروس مقدم هم بازی کرد و آنجا هم بازی خوبی از خودش به جا گذاشت. رامین فر در فیلم های «قصه ها»، «سیزده»، «مرگ ماهی» و «زاپاس»، نقش هایی فرعی داشت و نهایتا در فیلم «ابد و یک روز» مجددا درخشید.

موفقیت در پایتخت: هما حالا یکی از اثرگذارترین شخصیت های پایتخت است. در فصل پنجم، این کاراکتر با تغییرات زیادی همراه بود. او به خاطر یک تصادف مشکل عصبی پیدا کرده بود و در میان افسردگی و شیدایی سر می کرد. گهگاه کابوس می دید و در توهم بود.

نسرین نصرتی / کاراکتر: فهیمه

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: نسرین نصرتی از سال 88 و با بازی در فیلم تلویزیونی «در آغاز یک روز» به کارگردانی بهرام توکلی به عرصه بازیگری وارد شد و تا سال 90 در چند فیلم مختلف، نقش هایی کوتاه داشت. این بازیگر اولین بار توسط سیروس مقدم در سریال «تا ثریا» شناخته شد و بلافاصله بعد از آن در فصل دوم پایتخت بازی کرد.

جایگاه فعلی بازیگری: مهم ترین کاراکتر نسرین نصرتی، کماکان همین فهیمه است. او آنقدر در پایتخت به چشم آمد که بعید به نظر می رسد به این زودی ها بتواند روی دست این موفقیت بلند شود.

موفقیت در پایتخت: از آن دست بازیگرانی است که به تعبیر سیروس مقدم، خودش خودش را به مجموعه ثابت کرده است. فهیمه به خاطر ادای درست و جذاب لهجه مازندرانی و قرار گرفتن درست در جایگاه یک زن شمالی، از فصل دوم توجه ها را به خودش جلب کرد و امسال در فصل پنجم این مجموعه به خاطر همراهی با بهرام افشاری، بیشتر از پیش هم به چشم آمد.

بهرام افشاری /کاراکتر: بهتاش

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: یکی دیگر از تئاتری هایی که با پایتخت چهره شد. اولین بار با بازی در فیلم «عصبانی نیستم» وارد سینما شد اما به خاطر توقیف فیلم، بازی اش دیده نشد. همان سال سیروس مقدم نقش «شیر» برادر بهبود را در «پایتخت 2» به او سپرد. آن طور که خود افشاری گفته، به خاطر قد بلندش، اعتماد به نفس بازیگری نداشته. او در «ایران برگر»، «لانتوری» و «کارگر ساده نیازمندیم» نقش های جالبی ایفا کرد اما باز هم زیاد دیده نشد.

جایگاه فعلی بازیگری: کاراکتر بهتاش فریبا، شاه نقش کارنامه بازیگری بهرام افشاری است. او پیش از این هیچ وقت نتوانسته بود تا این حد اثرگذار ظاهر شود.

موفقیت در پایتخت: او به عنوان نماینده نسل جوان و سرباز جویای کار در این سریال ظاهر شد. پسری جوان که موهایش را عجیب و غریب اصلاح می کند، لباس های گشاد و متفاوت می پوشد، سیگار می کشد، بی هدف است، بزرگتر و کوچکتر برایش فرقی ندارد و بدون هیچگونه آینده نگری، با یک دختر وارد رابطه می شود. بهتاش به خاطر لهجه جذاب و شخصیت ویژه اش یکی از بهترین های «پایتخت 5» بود.

هومن حاجی عبداللهی /کاراکتر: رحمت

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: تا قبل از «پایتخت 3»، بیشتر به عنوان مجری و صداپیشه مطرح بود. کمتر کسی فکرش را می کرد که هومن حاجی عبداللهی بتواند در عرصه بازیگری چنان پیشرفتی داشته باشد. سیروس مقدم سال 92 برای نقش کوتاه یک خروس باز از او دعوت به همکاری کرد. او آنقدر دقیق از پس نقش کوتاه بر آمد که حضورش در پایتخت دائمی شد.

جایگاه فعلی بازیگری: حاجی عبداللهی بعد از پایتخت 2، در سریال های دیگری هم مثل «خانم و آقای سنگی»، «بیمار استاندارد» و «علی البدل» و فیلم «گینس» هم بازی کرد اما نتوانست به اندازه کاراکتر رحمت، موفقیتی به دست آورد.

موفقیت در پایتخت: نقش رحمت از چند سکانس کوتاه در پایتخت 2 رفته رفته بیشتر و بیشتر شد تا نهایت در پایتخت 5 توانست به عنوان یکی از اعضای اصلی این سریال خودش را ثابت کند. جذابیت کاراکتر رحمت در فصل پنجم آنقدر زیاد بود که بخش مهمی از بار کمدی روی دوش او قرار داشت. حاجی عبداللهی به جایگاهی در پایتخت رسیده است که دیگر نمی شود این سریال را بدون او تصور کرد.

هدایت هاشمی /کاراکتر: اوس موسی

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: هدایت هاشمی در تئاتر و سینما بازیگر شناخته شده ای بود. او سال 1388 برای بازی در فیلم «لطفا مزاحم نشوید»، از جشنواره بیست و هشتم برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده و سال 1389 در فیلم «یه حبه قند» بسیار درخشید. سال 90 سیروس مقدم برای بازی در سریال «چک برگشتی» از او دعوت به همکاری کرد. موفقیت او در این نقش باعث شد مقدم نقش «اوس موسی» را در پایتخت 2 به او بسپارد.

جایگاه فعلی بازیگری: هدایت هاشمی علاوه بر پایتخت در سریال های «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «قرعه» و «عقیق» بازی کرد اما در هیچ کدام از آنها آن طور که باید موفقیتی به دست نیاورد.

موفقیت در پایتخت: با این که اوس موسی از جمله نقش های کوتاه و فرعی «پایتخت» به حساب می آید اما برای مخاطبان این سریال، نامی کاملا آشناست. هدایت هاشمی به خاطر ویژگی های شخصیت اوس موسی و به کار بردن لهجه مشهدی، بسیار مورد توجه قرار گرفت. گرچه در فصل 5 هیچ خبری از او نبود.

مهران احمدی /کاراکتر: بهبود

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: پیش از ورود به این سریال، در سینما کاملا شناخته شده بود. او با فیلم های «بیست»، «هیچ»، «آلزایمر»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بی خود و بی جهت» و ... توانسته بود توجه مخاطبان را به خودش جلب کند و در تلویزیون هم با بازی در سریال «تا ثریا»ی سیروس مقدم شناخته شود. منتها نقش بهبود فریبا، اتفاق ویژه ای در کارنامه بازیگری مهران احمدی بود و باعث شد تا پیش از نقش «شکیب» در «آوای باران»، مخاطبان او را با اسم بهبود به خاطر بیاورند.

جایگاه فعلی بازیگری: سال گذشته اولین قدم را در عرصه کارگردانی برداشت و فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی او در حال حاضر در اکران سینماهاست. احمدی به عنوان بازیگر هم در سینما و تلویزیون، در این سال ها بسیار پرکار بود.

موفقیت در پایتخت: مهمترین ویژگی نقش بهبود، گریم متفاوت و لهجه جذابی بود که برایش طراحی کرده بودند. این شخصیت طبیعتا می توانست در فصل های بعدی پایتخت پرورش پیدا کند اما گویا خود مهران احمدی تمایلی به ادامه حضور در این سریال نشان نداده است.

محمدرضا علیمردانی /کاراکتر: بائو

مهم ترین کار تصویر تا قبل از پایتخت: بیشتر از این که بازیگر باشد، صداپیشه است. او سال ها به عنوان صداپیشه فعالیت اش را شروع کرد و تا قبل از بازی در فصل چهارم پایتخت در سریال ها و فیلم های سینمایی هم نقش هایی فرعی و کوتاه داشت.

جایگاه فعلی بازیگری: علیمردانی بعد از «پایتخت 4» فقط در سریال «قرعه» به کارگردانی برزو نیک نژاد بازی کرد و در عرصه بازیگری فعالیت بیشتری نداشت. او این اواخر به خاطر صداپیشگی مجموعه های «حیات وحش»، «دیرین دیرین» و «پندانه» بسیار مورد توجه قرار گرفت و به موفقیت رسید.

موفقیت در پایتخت: بائو از جمله شخصیت های فرعی پایتخت بود که در فصل چهارم به شخصیت های اصلی اضافه شد و در فصل پنجم هم خبری از او نبود. بائو در همان مدت زمان کوتاه به خاطر گریم بسیار جالب و ویژگی هایی که برایش طراحی شده بود خیلی زود حضورش به چشم آمد و دیده شد. خود سیروس مقدم معتقد بود که بائو می توانست در فصل پنجم هم حضور جذابی داشته باشد، منتها به خاطر درگیری های دیگری که داشته عملا امکان بازی پیدا نکرده.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده