معرفی مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۱۸

روزنامه هفت صبح نوشت: تا برگزاری یکی از مهم ترین جشنواره های سینمایی چند روز بیشتر باقی نمانده و نگاه کوتاهی داریم به فیلم ها و نام های مهمی که در مهم ترین جشنواره روشنفکری سینما حضور دارند.

همه می دانند/ کارگردان: اصغر فرهادی

اصغر فرهادی این بار به جز کارگردانی و نویسندگی، خودش تهیه کنندگی اثرش را بر عهده دارد. در حالی که پیش تر قرار بود موسسه پدرو آلمادووار سرمایه گذار و تهیه کننده باشد اما گویابا هم به توافق نرسیدند. «همه می دانند» به عنوان فیلم افتتاحیه کن انتخاب شده است. بعد از دو بار حضور فرهادی در کن با فیلم های «گذشته» و «فروشنده» و موفقیت هر دو فیلم در بخش بازیگری و استقبال منتقدان، حالا فرهادی هم تا حدی جزو بچه های کن محسوب می شود. فیلمش احتمالا مهم ترین تولید بین المللی سینمای ایران تا امروز است چون دو ستاره مهم جهانی یعنی خاویر باردم و پنه لوپه کروز در آن بازی می کنند. فیلم داستان کارولینا زنی اسپانیایی است که در بوئنوس آیرس زندگی می کند. او با همسر آرژانتینی و فرزندش به شهر زادگاهش خارج از مادرید بر می گردد.

در این سفر اسراری فاش می شود که انتظارش را نداشتند و تبدیل به سفری غمگین و ناراحت کننده می شود. ایده فیلم «همه می دانند» به یکی از سفرهای اصغر فرهادی در 13 سال پیش به اسپانیا باز می گردد، زمانی که اصغر فرهادی برای سفری به جنوب اسپانیا رفت و در آن زمان گروگانگیری یک دختر اسپانیایی سبب شده بود تا تصاویر این دختربچه در سراسر شهر پخش شود. او از این جریان برای نوشتن سناریوی هشتمین اثر بلند سینمایی خود الهام گرفت. فیلم تولید مشترک اسپانیا و فرانسه است و به زبان اسپانیایی هم ساخته شده. این بار حتی فیلمبرداری هم بر عهده کلاری یا مدیران فیلمبرداری ایرانی نیست و اکثر تیم فرهادی را خارجی ها تشکیل داده اند.

سه رخ/ کارگردان: جعفر پناهی

در حالی که ابراهیم داروغه زاده و اعضای خانه سینما نامه نوشته اند تا حکم قضایی پناهی لغو شده و بتواند به کن برود اما هیچ کس خبر ندارد که فیلم «سه رخ» اصلا درباره چیست و جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

کتاب تصویر/ کارگردان: ژان لوک گدار

یک فیلم عجیب و غریب دیگر از کارگردانی که زمانی جزو پایه گذاران موج نوی فرانسه بود و هنوز هم هر سال موج جدیدی با فیلم هایش ایجاد می کند. ژان لوک گدار نیازی به معرفی ندارد. کارگردانی که از ریسک و امتحان نمی ترسد فیلم جدیدش هم دوباره تجربه ای تازه است. ساختش نزدیک به دو سال طول کشیده، از زمانی که در یکی از کشورهای عربی اولین سکانس ها را کلید زده است. به تونس و خیلی از کشورهای عربی دیگر هم سر زده تا تصویری از جهان مدرن عربی نشان بدهد.

گدار پیش از این به یک نشریه فرانسوی گفته بود که در فیلمش هیچ بازیگری جلوی دوربین نرفته است اما کاملا یک فیلم روایی و قصه گوست. داستانی که در پنج فصل روایت می شود. به قول خودش مانند انگشتان یک دست و هیچ چیزی به جز سکوت در آن نیست. خوشبختانه برخلاف فیلم های اخیرش مدت زمان کوتاهی دارد و فقط 90 دقیقه است.

مرد سگی (داگمن)/ کارگردان: ماتئو گارونه

این فیلمساز ایتالیایی سال 2012 برای اولین بار در جشنواره کن حضور پیدا کرد و برای فیلم «واقعیت» جایزه بزرگ جشنواره را برنده شد. از او احتمالا فیلم «داستان داستان ها» را به یاد می آورید که سال 2015 در جشنواره کن حضور داشت.فیلمی با داستان های تو در توی شبیه افسانه های پریان و کاملا فانتزی. ازت فیلم جدیدش اطلاعاتی در دسترس نیست اما با توجه به موفقیت هایش در جشنواره کن و سابقه ای که از او داریم کنجکاوی برانگیز است.

خاکستر ناب ترین سپیدی است/کارگردان: ژیا ژانگکه

او یکی از چهره های مهم مربوط به نسل ششم سینمای چین است. این کارگردان و فیلمنامه نویس مولف و صاحب سبک، اغلب توانسته توجه منتقدان را به خودش جلب کند و از طرف آنها تحسین زیادی دریافت کند. او هم جزو کارگردانانی است که معمولا فیلم هایش در بخش مسابقه کن پذیرفته می شوند. این درام رمانتیک جدیدش، داستان عشق افسار گسیخته ای در طی سال های میان 2001 تا 2017 است.

بلک کلنزمن/ کارگردان: اسپایک لی

برای خود من هنوز بهترین فیلم اسپایک لی «مالکوم ایکس» است. خیلی ها به «کار درست را را انجام بده» هم علاقه دارند. این نویسنده، بازیگر و کارگردان آمریکایی، این بار دست به اقتباس از روی کتابی زده به نام «کلنزمن سیاه» (بلک کلنزمن) نوشته ران استالورث. آدام درایور جوان سرشناس ترین بازیگر فیلم است. فیلم های لی غالبا درباره مسائل رنگین پوست ها و تبعیض نژادی، نقش رسانه در دوران معاصر و جرم و جنایت های شهری است، این فیلم آخرش هم یک درام بیوگرافیک جنایی است. ران استالورث، نویسنده کتاب در واقع داستان خودش را نوشته. او یک افسر پلیس در شهر کلورادو بوده که موفق می شود درون فرقه کوکلوکس کلان نفوذ کند و به عنوان یک نفوذی تبدیل به رئیس فرقه در آن بخش شود.

جنگ سرد/ کارگردان: پاول پاولیکوفسکی

تا چند سال پیش که با فیلم «ایدا» از لهستان در جشنواره کن و بعدتر در اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان حضور پیدا کرد، هنوز کسی او را نمی شناخت. سبک کارگردانی استیلیزه و کاراکترهای سرد و داستان مهیبش در آن فیلم درباره جنگ جهانی دوم خیلی ها را تحت تاثیر قرار داد. این بار اما این فیلمساز لهستانی فیلم دلنشین تر و آرام تری ساخته. یک داستان عاشقانه پرشور میان دو نفر که از دو خانواده کاملا متفاوت می آیند. در حقیقت به هیچ وجه به هم نمی خورند و بدشانسی آورده اند که به هم علاقه مند شده اند. این اتفاق در سال های دهه 1950 اتفاق می افتد، زمان یکه اوج ماجراهای جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس است.

فیلم های بخش نمایش ویژه

این ها مشهورترین اسامی بخش مسابقه اصلی کن امسال بودند اما در بخش نمایش های ویژه هم همیشه باید منتظر چند اسم جنجالی باشیم. چهره های مطرحی که امسال در بخش نمایش ویژه حضور دارند اینها هستند:

پاپ فرانسیس: مرد عمل/ کارگردان: ویم وندرس

ویم وندرس، کارگردان مشهور آلمانی چند سالی می شود که میان فیلم های داستانی اش مستندهای مطرحی هم می سازد. آخرین شان «نمک زمین» بود. بعد از فیلم نه چندان موفق «مخفی سازی» (Submergence) که سال گذشته در افتتاحیه جشنواره تورنتو به نمایش در آمد امسال دوباره با یک مستند به کن آمده. فیلم دقیقا همان چیزی است که از نامش بر می آید. داستان پاپ فرانسیس و سفرهایش به دور دنیا برای کمک به آنهایی که نیاز دارند و دادن پیام امید این مستند قرار بوده یک جور سفر شخصی با پاپ فرانسیس باشد، نه لزوما مستندی اتوبیوگرافیک درباره او که قاعدتا وندرس برای متقاعد کردن او تا جلوی دوربین اش قرار بگیرد، زحمت زیادی کشیده است. محوریت فیلم درباره ایده های رهبر کاتولیک های جهان است.

فیلم های بخش غیررقابتی

در این بخش اصولا فیلم های بزرگ هالیوودی از چهره های مهم به نمایش در می آیند. امسال دو فیلم در بخش غیررقابتی کن اکران می شوند.

سولو، داستانی از جنگ ستارگان/ کارگردان: ران هاوارد

فیلم ران هاوارد یک وسترن فضایی است بر اساس همان کاراکترهایی که سال ها پیش جورج لوکاس آنها را خلق کرده است و فرانشیز موفق «جنگ ستارگان» را شکل داد. وودی هارانسون و امیلیا کلارک از بازیگران مطرح فیلم هستند. داستان فیلم بر محور هان سولوی جوان است و مواجهه آنها با لاندو ماجراهایی که در جهان تاریک جرم و جنایت زیرزمینی اتفاق می افتد. زمان یکه هان سولو شریکش چوباکا را تازه ملاقات می کند، برای طرفداران جنگ ستارگان طبعا اتفاق مهمی است. ران هاوارد جزو چهره های مورد علاقه کن نیست و به نظر می رسد بیشتر به خاطر اعتبار «جنگ ستارگان» فیلم در کن حضور پیدا کرده، فیلمی که قطعا جزو پرفروش های سال خواهد بود.

غرق شدن یا شنا کردن (حمام بزرگ)/ کارگردان: ژیل للوش

این یکی فیلم از اهمیت جهانی کمتری برخوردار است اما برای خود فرانسوی ها فیلم مهمی محسوب می شودو خب آنها همیشه در کن به سینمای خودشان هم اهمیت زیادی می دهند. ژیل للوش، جزو بازیگران مهم سینمای فرانسه است که چند سالی می شود فیلمسازی هم می کند. تنها چیزی که از فیلم مشخص شده این است که در ژانر کمدی است و بازیگر مشهورش هم ماتیو آمالریک است.

 

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده