بهناز جعفری به جای جعفر پناهی به کن رفت!

بهناز جعفری  بازیگر فیلم جدید جعفر پناهی به دلیل ممنوع الخروجی کارگردان این فیلم راهی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ شد تا نماینده این فیلم در این جشنواره باشد. بهناز جعفری، به جای کارگردان فیلم سینمایی «سه رخ» عازم جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ شد.فیلم سینمایی سه رخ به کارگردانی این سینماگر به جشنواره فیلم کن راه یافته است. اما کارگردان این فیلم نمی تواند از ایران خارج شود.

دفاع اصغر فرهادی از جعفر پناهی

اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم سینمایی «همه می‌دانند» در هفتادویکمین جشنواره فیلم کن درباره این فیلم توضیحاتی را ارائه کرد.او در بخشی از این نشست درباره فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی که دیگر نماینده ایران در بخش رقابتی جشنواره کن است، گفت: «دو فیلم ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن هستند،یکی فیلم من «همه می‌دانند» است که اگر چه اسپانیایی است ولی جلوه ایرانی دارد و من به عنوان اثر ایرانی آن را می‌شناسم و دیگری هم فیلم همکارم جعفر پناهی است که آن هم در بخش مسابقه است.»

او با ابراز امیدواری از حضور پناهی در جشنواره کن، بیان کرد: «حضور فیلم او خیلی برای من قابل احترام است و دیروز با جعفر پناهی صبحت کردم و هنوز امیدوارم که او بتواند به جشنواره امسال بیاید. هنوز به نظرم وقت است و دلم می‌خواهد پیامی به دست ما برسد که او می‌آید. کسانی که می‌توانند تاثیر بگذارند این کار را بکنند که او بیاید، جعفر سفر زیاد رفته، در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده و جوایز بسیاری را دریافت کرده است. سفر برای او مهم نیست، بلکه این نشست‌ها و ارتباط رو در رویی که می‌تواند با مخاطب برقرار کند تا نظرشان را درباره فیلمش بداند برایش مهم است که از طریق اخبار نمی‌شود آن را پیگیری کرد.»

فرهادی همچنین گفت: «این حق جعفر است که اینجا باشد و من هنوز امیدوارم و هنوز وقت است،می‌خواهم که این اتفاق رخ دهد. به هر حال حس غریبی دارم که من اینجا هستم و می‌توانم باشم ولی او نمی‌تواند باشد، این اذیتم می‌کند، این که جعفر پناهی در تمام این سال‌ها منزوی و افسرده نشد و کار کرد و حرکت کرد برایم بسیار قابل احترام است.»

پاسخ جعفر پناهی به سخنان اصغر فرهادی در جشنواره کن

پس از دفاع اصغر فرهادی از جعفر پناهی در جشنواره کن, جعفر پناهی در پستی در صفحه شخصی خود نسبت به سخنان فرهادی واکنش نشان داد.جعفر پناهی نوشت:

دو نکته در سخنان دیروز اصغر فرهادى برایم مهمتر از درخواست اجازه رفتنم به فستیوال کن بود .نکته اول: چند مدت پیش با سیف الله صمدیان جایى بودیم که کسی با اشاره به بودن دو فیلماز دو فیلمساز ایرانى در فستیوال کن گفت:”فیلمسازان ایرانى چشم دیدن همدیگر را ندارند”،هر دو به او معترض شدیم ، گفتم” چنین نیست این حرف حاصل بددلی و بدخواهی صاحبان قدرت است که مى خواهند ما را مقابل هم قرار بدهند و به این بهانه از هم دور کنند ” صمدیان هم گفت امسال نخل به ایران می اید هر کدام باشد افتخار براى “سینماى ایران” است ،اصغر فرهادى دیروز این را ثابت کرد ، امیدوارم تمام سینماگران ایران تحت تأثیر چنین تبلیغاتى قرار نگیرند و خودرا عضو وفادار خانواده سینما بدانند و پشتیبان هم باشند .

نکته دوم جایى بود که گفت :“جعفر در تمام این سال‌ها منزوی نشد …افسرده نشد …کار کرد…چند تا فیلم ساخته،برایم بسیار قابل احترام است.” باید بگویم درک این امر مهتر از تعریف و تمجید از فیلم هایم است ،در این سالها کوشیدم ثابت کنم باید کار کرد ، به همکاران بزرگوارم باید بگویم صاحبان قدرت می خواهندمارا با هر بهانه از کارکردن وا دارند . باید بدانیم هیچ توجیه و بهانه اى براى فیلم نساختن قابل قبول نیست . تنها راه زنده بودن یک فیلمساز در تدوام فیلمسازى اوست .

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده