تبلیغات تئاتر ایران در شبکه‌های جِم!

دو سال پیش بود که پخش آگهی فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان جنجالی شد؛ ماجرایی که در نهایت با برخوردی که وزارت ارشاد انجام داد، به پایان رسید.به گزارش خراسان، اما به تازگی پای نمایش‌های سالن‌های تئاتر تهران به شبکه ماهواره‌ای جم باز شده و تیزرهای این تئاترها از این شبکه روی آنتن می‌رود. این شب‌ها تیزرهایی از تئاتر «زهرماری» از این شبکه پخش می‌شود و «دپوتات»، «روال عادی»، «سینگل شات» و «عشق شرقی گودو» نیز در یکی دو ماه اخیر، در این شبکه ماهواره‌ای تیزر داشته‌اند.

ممنوع نیست؟

اقدام شبکه‌های ماهواره‌ای در حالی صورت گرفته که اخذ آگهی‌های تبلیغاتی از داخل کشور برای این شبکه‌ها ممنوع است. این ممنوعیت نه‌تنها شامل تئاترهای صحنه‌ای و فیلم‌های سینمایی می‌شود، بلکه لوازم خانگی، خودرو و... نیز از این قانون مستثنا نیست و علی‌القاعده باید با این موضوع برخورد شود. با این حال مدت‌هاست که شبکه جم، تئاترهای ایرانی را بدون هیچ محدودیتی تبلیغ می‌کند! سؤالی که در این میان به وجود می‌آید این است که مگر پخش این تیزرها ممنوع نیست؟ آیا تفاوتی میان فیلم‌های سینمایی و تئاتر وجود دارد؟ چه فلسفه‌ای پشت ممنوعیت تیزرهای تبلیغاتی سینمایی بوده که برای تئاتر وجود ندارد؟ این‌ها سؤالاتی است که باید پاسخ داده شود.

چرا شبکه‌های ماهواره‌ای؟

سؤال مهم دیگری که در این باره مطرح می‌شود، چرایی رو آوردن تهیه‌کنندگان تئاتر به پخش آگهی در شبکه‌های ماهواره‌ای به خصوص جم است. با نگاهی واقع‌گرایانه، پاسخ به این سؤال؛ بیننده‌های این شبکه‌هاست، آن هم در روزهایی که سریال‌های شبانه صداوسیما، وضعیت خوبی ندارند. بنابراین واضح است که بخشی از مخاطبان که برایشان «ایراندخت»، «کوبار» و «آنام» جذابیت ندارد و ترجیح می دهند سریال های سخیف ترکی را تماشا کنند، به شبکه‌های ماهواره‌ای به خصوص جم رو می‌آورند و برخی تهیه‌کنندگان تئاتر نیز از این ماجرا استفاده می‌کنند.

راهکار جزمی

یادتان هست در بهار و تابستان 95 که تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای رونق گرفته بود، اقداماتی که سازمان سینمایی انجام داد، فیلم‌سازها را از آگهی دادن به شبکه‌های آن ور آبی بازداشت. در آن زمان توقیف موقت چند فیلم سینمایی از جمله «آااادت نمی‌کنیم» ابراهیم ابراهیمیان باعث لغو نمایش تیزرها از شبکه جم شد و به ماجرا خاتمه داد. مشابه همین تنبیهات، می‌تواند راه حل این ماجرا باشد؛ اتفاقی که در حوزه اختیارات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد است. اما سوالی که مطرح می شود این است که اگر تبلیغ تئاتر در شبکه های ماهواره ای ممنوع شود آیا تسهیلات و امکانات بهتری در داخل فراهم است؟

نقش صداوسیما را فراموش نکنیم

بخشی از راه حل این مسئله را می‌توان پخش تیزرهای نمایش‌های صحنه‌ای از شبکه‌های صداوسیما دانست. می‌دانید تعرفه آگهی‌های شبکه‌های تلویزیونی بالاست و اقتصاد سینما در ایران، اجازه پرداخت این تعرفه‌ها را به فیلم‌سازان نمی‌دهد. بنابراین سال‌هاست که سازمان صداوسیما به هر فیلم سینمایی روی پرده، 500 تیزر رایگان اختصاص می‌دهد که در ساعات مختلفی از شبانه‌روز، روی آنتن می‌رود. از طرفی برخی فیلم‌های سینمایی مانند «به وقت شام» نیز به دلیل مضمون‌شان که مورد تأیید صداوسیماست، این امکان را دارند که از محدودیت 500 تیزر فراتر روند و تبلیغاتی پرتعدادتر داشته باشند. از این 500 تیزر رایگان که طبیعتاً برای جذب مخاطب عام، خیلی به کار اهالی سینما می‌آید، در تئاتر خبری نیست و برای اهالی تئاتر، چنین امکانی وجود ندارد.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده