تهیه‌کنندۀ «ایراندخت» جواب تلفن مارا هم نمی‌دهد!

فخرالدین صدیق شریف بازیگر تاتر ،تلویزیون و سینما فعالیت خود را از سال 1350 در تاتر آغاز نمود.سال 1359 آغاز همکاری او با تلویزیون میباشد و در سال 1367 وارد عرصه سینما شد. او در آثار سینمایی مانند ساکن طبقه وسط، مجموعه اخراجی‌ها، اخلاقتو خوب کن، دموکراسی تو روز روشن و... بازی کرد و آثار تلویزیونی ماندگاری مانند معمای شاه، کیمیا، کلاه پهلوی و تبریز در مه، در چشم باد، ابراهیم خلیل‌الله و مریم مقدس از او به‌یادگار مانده است. تسنیم به‌بهانه نمایش سریال "ایران‌دخت" با او به گفت‌وگو نشسته که می‌خوانید.

*در بحث بازیگران ما شاهد سیاسی کاریهایی هستیم .مثلا گاهی برای یک بازیگر بخاطر حضورش در یک فیلم فضایی ساخته میشود که کارهای دیگری به اوپیشنهاد نشود .شما با این قضیه روبرو بودید؟

خیلی ها با این مسئله مواجه شده اند.اما من اعتقاد دارم نگاه هنرمندان نباید سیاسی باشد.شخصا در هیچ کاری نگاه سیاسی نداشتم.من بیشتر نگاه اجتماعی به کارها دارم چون اصلا مرد سیاست نیستم و سیاست را نمی شناسم.

متاسفانه هرگروهی که وارد اینگونه خط وخط بازیها می شود بقیه را نمی بیند ،به راحتی برای دیگران تصمیم می گیرند و متاسفانه به سمت خود کامگی حرکت می کنند.یک یا چند نفر رابه راحتی بایکوت می کنند و قطعا این افراد برای هنر ارزشی قائل نیستند و هنر را فدای سیاست ،یا بهتر بگم ،هنر را فدای درک خودشان از سیاست می کنند. شما تاکنون من را در هیچ یک از میتینگ ‌ها ندیدید و من به هیچ عنوان شرکت نمی کنم به خاطر اینکه بینشِ من بینشِ سیاسی نیست کمااینکه کسانی که رفتند همیشه پشیمان شدند.

*یعنی یکسری می خواهند از هنر به عنوان سپر استفاده کنند و کارهای سیاسی خودشان را انجام بدهند؟ یا در این راه گمراه شدند؟

بعضی ‌ها متاسفانه این استفاده و سوءاستفاده از هنر برای بیان کردن مقاصد سیاسی خود را انجام می‌دهند؛ زمانی ما از کارهای سیاسی مقاصد سیاسی داریم مثلاً بنده این هدف را دارم که فلان جناح را بکوبم این مقصد سیاسی می‌شود، این خیلی بد است که من با این تفکر وارد مجرای هنر بشوم که هنر را یک وسیله قرار بدهم برای اینکه خودم به یک مقصد سیاسی برسم، این کارِ شریفی نیست.

*بسیاری از هنرمندان از شیوه پرداخت دستمزدشان گله میکنند.دلیل این گلایه ها چه می تواند باشد؟

الان یکی از معضلاتی که داریم این است که برخی ازتهیه کنندگان حتی به یک درصد از زحماتی که ما می کشیم توجه نمی کنند،آنها فقط توقع دارند ما وظیفه خود رابه خوبی انجام بدهیم. به موقع سر صحنه برویم ،به موقع در اتاق گریم و مقابل دوربین باشیم ولی دریغ از اینکه تهیه کننده توجهی به این شیوه برخورد و وظیفه شناسی ما داشته باشد. من اینجا رسما گلایه خود را از تهیه کننده سریال ایراندخت اعلام می کنم. واقعا بعد از این همه زحمت پاسخ تلفن ما را هم نباید بدهند.

من نزدیک به چهار ماه در گیر پروژه بودم که حدود 20 روز آن قبل از شروع فیلمبرداری برای مقدمات کار مثل تست گریم و آماده سازی لباس بود،ولی به صورت رسمی فیلمبرداری نقش مربوط به من از 28 آبانماه 96 آغاز شد و 12 اسفند ماه به پایان رسید. در واقع سه ماه و نیم کار کردم و با مصیبت و مکافات فقط یک ماه دستمزد از تهیه کننده گرفتم. از آذر ماه به بعد ایشان فقط با وعده فردا و پس فردا اکثر بازیگران رو نگه داشت و دریغ از آنکه حتی شب عید کوچکترین پرداختی داشته باشد. این نکته قابل توجه کسانی که فکر می کنند ما در تلویزیون پول پارو می کنیم!

*این اتفاق تازه ای است یا قبلا هم این مشکلات وجود داشته؟

البته تاخیر درپرداخت معمولا وجود دارد اما نه تا این اندازه . در اینگونه موارد چنانچه واقعا تلویزیون به تهیه کننده پرداختی انجام نداده بهتر است از طریق نماینده معتمد تلویزیون به عوامل اعلام شود. چرا که برخی از همین شرایط سوء استفاده می کنند وبه بهانه عدم پرداخت از سوی تلویزیون حق و حقوق عوامل را پرداخت نمی کنند.

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده