برنامۀ گالری های پایتخت در هفته اول خرداد

این روزها که هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، سپری شده و روزهای آغازین خردادماه را می گذرانیم، گالری‌ها و مرکزهای هنری تهران میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر هستند.

لوور در تهران

نمایشگاه آثار منتخب «لوور در تهران» که به دنبال تبادلات فرهنگی بین ایران و فرانسه تا ١8 خردادماه در موزه ملی ایران واقع در خیابان ۳۰ تیر برپاست همچنان پیشنهاد اصلی برای هنردوستان است و اگر به دنبال گالری و موزه های دیگری برای گذراندن آخر هفته خود هستید، نمایشگاه آثار سکه های اسلامی و دوره های تاریخی ایران در نگارخانه گلستان، انتخاب مناسبی خواهد بود.

گالری صبا

نمایشگاه عکس «دوباره ایران» با همکاری شهرداری تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، ایسنا و فرهنگستان هنر به مناسبت سالگرد برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، در قالب 126 عکس و 40 پوستر تا 22 خرداد در گالری صبا فعال خواهد بود.به گزارش ایرنا این نمایشگاه بر بازنمایی شعارها، تیپ ها و طبقات اجتماعی در آن دوره متمرکز است و عکسها به صورت یک شاهد صادق، داستانهای آن روزها را روایت می کنند.

موزه طراحی محض و موزه دیدی

نمایشگاه طراحی اولاف پروبست طراح معاصر آلمانی با عنوان «طراحی‌های خورشیدی» همزمان در موزه طراحی محض و موزه دیدی از یکم تا 30 خرداد 1397 برای عموم قابل بازدید است.

«طراحی‌های خورشیدی» عنوان بخشی از این نمایشگاه است که از اول خرداد در موزه طراحی محض افتتاح شده و «ریسمان‌های وارونه‌خوانی» عنوان نمایشگاهی است که در موزه دیدی برگزار می‌شود.

گالری ایده

نمایشگاه آثار نقاشی مهدی ساروخانی با نام «ضیافت قاجاری» این روزها در گالری ایده میزبان هنردوستان است.سومین نمایشگاه انفرادی ساروخانی به تحلیل رفتاری انسان‌ها در دوران مختلف نشسته است.

این هنرمند درباره نمایشگاهش نوشته است: همواره یکی از دغدغه های ذهنی ام حضور افراد و شخصیتهای مختلف، خارج از زمان و مکان خودشان بوده، این که دیگران با تفکر، پوشش، رفتار و گفتار خاص خویش چه اتفاقاتی برایشان حادث شده و چه کارهای روزمره ای را انجام می دهند؛ این دل مشغولی سبب پدید آوردن این مجموعه با نام «ضیافت قاجاری» شد.

گالری هما

نمایشگاه نقاشی «رویای یک شب نیمه تابستان» نیز از 28 اردیبهشت تا هشتم خردادماه در گالری هما در حال برگزاری است.سیما شاهمرادی هنرمندی ست که پیرامونش و رابطه آن با تاریخ را در هیات یک تصویر اعوجاج یافته رودرروی ما قرار می دهد؛ او طی چند نمایش اخیرش در گالری هما توانسته بر کلیشه های هویتی فائق آمده و معنای جدید هویتی خودش را در نقاشی هایش گسترش دهد.

او در بیانیه مجموعه نقاشی رویای نیمه شب تابستان که اقتباسی از نمایشی با همین نام است، می نویسد: «این آثار در زمانه تعلیق و ابهام تولید شده و به نمایش درآمده اند، روزگار غیاب هر سازوکاری که «گذشته» و «آغاز» را به نحوی به «آینده» و «انجام» پیوند می دهد، گویی طرح عظیم «تاریخ» که اساس آن برآمدن بنایی در «آینده» با کاربست مصالح گرد آمده از «گذشته» است شکست خورده و یا دست کم متوقف شده است.»

موزه‌‌ عکسخانه‌ شهر

نمایشگاه «نگاهی به عکس‌های جهان نما» گزیده‌ای از استریوسکوپ‌های قاجاری که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها از 25 اردیبهشت برپا شده و تا 31 خرداد در موزه‌‌ عکسخانه‌ شهر قابل بازدید است.تصاویر این نمایشگاه که تعدادشان، 50 قطعه است، از مجموعه شخصی خانوادۀ شادروان «علی‌اصغر فولادی‌مهر» گردآوری شده و اصل این عکس‌ها برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

این عکس‌ها در جریان سفر ناصرالدین شاه در سال 1280قمری/1864میلادی به خراسان و بسیاری دیگر از عکس‌های مجموعه، در سفر اول مظفرالدین شاه به اروپا از 23 فروردین 1279 خورشیدی برابر با 12 آوریل 1900میلادی) عکاسی شده‌اند.

گالری شیرین

نمایش آثار مارسین بیالاس هنرمند لهستانی با عنوان «اتاقی با چشم انداز» در گالری شماره 2 شیرین، تا 23 خردادماه در حال برگزاری است.این هنرمند در مورد آثارش می گوید: چاپ ها و طراحی هایی که من به وجود می آورم به تعبیری بر اساس واقعیتی است که مرا در بر گرفته است و تلاشی است برای تفسیر کردن شهر و تاثیر آن بر آگاهی و دانش من از قوانینش. هدف من نه بازسازی و کپی جهان مدرن، که خلق واقعیتی جایگزین برای آن است.»

نمایش عکس های برتر مطبوعاتی منتخب جهان

نمایشگاه منتخب عکس 2016 تا 2018 وردپرس فوتو با ارائه 141 عکس برگزیده مربوط به سالهای 2016، 2017 و 2018 مسابقه مطبوعاتی جهان «world press photo» در بخش های اخبار لحظه ای، مسائل معاصر، پرتره، زندگی روزمره، ورزش و طبیعت نیز تا 11 خردادماه در فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت.

نگفتنی ها در نگارخانه آرته

نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی مریم باغبانی، جواد فتحعلی زاده و ایمان صادقی با عنوان نگفتنی ها جمعه 4 خرداد تا یکشنبه 13خرداد در گالری آرته برگزار خواهد شد.در توضیح این نمایشگاه آمده است: اگر یک کودک خردسال به شما قطعه کاغذی نشان بدهد که با خطوط مارپیچی بی شکل یا زاویه دار تزئین شده است، حرفش را بپذیرید که این نقش یک پرنده، ماهی و یا یک سگ است. شاید آن موجودات دقیقا همان تاثیر را به او بخشیده اند و درک آزاد و فردی او هنوز در تماس با دنیای خارج اصلاح یا تخریب نشده است. هنرمند مدرن مانند کودک یا انسان وحشی، حداقل تا آنجا که به او ارتباط دارد، از قید صور ذهنی و سنتی رهاست. البته درمورد هنرمند مدرن این رهایی از قید صور ذهنی دست دوم، آنچنان که درمورد کودک یا انسان وحشی است، غریزی نیست. بلکه با یک تلاش آگاهانه صورت می گیرد تا بتواند دنیا یا دید درونی را مانند چشمانی که تازه باز شده است ببیند. این به آن معنا نیست که هر هنرمند مدرنی تصویرهای بی ربط می کشد. بعضی نقاشی ها به میزان زیادی واقعگرا هستند ولی به هیچ عنوان تقلیدی نیستند. هنر مدرن طراوت و استقلال فردی دارد.

عبور در گالری اِمکان

این نمایشگاه شامل بخشی از نقاشی‌های فرشید ملکی است که اولین بار سال ١٣٩٠ با عنوان «تعلیق» در گالری طراحان آزاد به نمایش درآمده است.در توضیح این نمایشگاه آمده است: تصمیم گرفتیم کارهای باقی مانده از این نمایشگاه را برای آن دسته از علاقه‌مندان که فرصت تماشای آنها را نداشته‌اند دوباره به نمایش بگذاریم.

امکان پیش از این در سال ۹۵، نمایشگاهی با عنوان «بافت- توتم» برگزار کرد که به آثار دهه پنجاه فرشید ملکی اختصاص داشت؛ این آثار همان سال‌ها در تالار قندریز به نمایش درآمده بودند، همچنین در سال ۹۶ و همزمان با رونمایی کتاب طراحی‌ها، نمایشگاهی از آثار طراحی او برگزار کردیم.نمایشگاه از 4 تا 21 خردادماه در گالری اِمکان برگزار خواهد شد.

 

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۰۴ خرداد ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده