دو فیلمِ «انجمن سینمای جوان» و«حوزه هنری» کپی از آب درآمد!/ بازی با آبروی سینمای ایران در دنیا؟!

چند ماه است کپی‌کاری یک فیلم‌ساز جوان، جنجالی شده. این جوان هموطن، سه فیلم کوتاه ساخته که دوتا از آن‌ها فریم به فریم بازسازی دو فیلم ترکیه‌ای است و یکی هم کپی آشکار یک فیلم بلغاری. فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده‌ و جایزه‌هایی هم گرفته‌اند. از چند ماه پیش با آشکار شدن این ماجرا، سازندگان فیلم کوتاه برای گسترش این افشاگری بسیج شده‌اند و اخیرا هم کانال و کمپینی از این جوانان تشکیل شده با هدف اعاده حیثیت جهانی از عرصه فیلم کوتاه کشور، و اعتراض به مسئولان و نهادها حامی و سرمایه‌گذار فیلم‌ساز یادشده.

به گزارش شایان فیلم به نقل از "ماهنامه سینمایی فیلم" سرقت هنری، از جمله در سینما و در همه جای دنیا، بی‌سابقه نیست. اما در کشور ما و در سال‌های اخیر، یک عامل اجتماعی هم به انگیزه‌های گذشته و عوامل جهانی‌اش اضافه شده است: شرکت در مسابقه کسب پول‌های کلان در سریع‌ترین زمان ممکن. حالا هر کس بر اساس توانایی‌ها و ابزار و امکاناتی که در دسترس دارد، راهی را انتخاب می‌کند. یکی اختلاس‌های چندهزار میلیاردی می‌کند، یکی با رانت‌خواری به هدفش می‌رسد، یکی خلاقیت به خرج می‌دهد و راه‌های پیچیده‌تری با استفاده از فضای مجازی و مبادلات پولی الکترونیک پیدا می‌کند، و کسانی هم که خلاقیت ندارند از راه‌های سنتی زورگیری و کیف‌قاپی و سرقت ماشین و دستبرد به خانه‌ها استفاده می‌کنند. در مورد سرقت هنری، البته کسب اعتبار فرهنگی هم مد نظر سارقان هست که آن هم به فضای اجتماعی این سال‌ها و تلنبار شدن عقده‌های سرکوب‌شده مربوط می‌شود که بحث مفصلی است و در مورد هر کس فرق دارد.

اما سارقان هنری، به‌خصوص در عرصه سینما و موسیقی باید بدانند که تکنولوژی امروز، کار سرقت هنری را بسیار دشوار کرده و آن‌ها به‌سرعت در معرض افشا شدن هستند؛ همان‌طوری که نصب دوربین‌های امنیتی در گذرگاه‌های شهرها و ساختمان‌ها، کار دزدان را سخت‌تر از گذشته کرده است. حتی پانزده‌بیست سال پیش که هنوز فضای مجازی رشد امروز را نداشت، افشا شد که یک جوان «خلاق» هموطن یکی از انیمیشن‌های کوتاه "برونو بوزتّو" انیماتور کهنه‌کار ایتالیایی را برداشته و با ساخت تیتراژی، به اسم خودش به یکی از جشنواره‌های داخلی قالب کرده و جایزه هم گرفته است. حالا که فضای مجازی پر از همه جور فیلم است و میلیون‌ها جوان به هر سوراخ‌سنبه‌اش سر می‌زنند، سارقان هنری باید بدانند که هر لحظه امکان افشای کارشان وجود دارد. زورگیرها و کیف‌قاپ‌ها و انواع سارقان سنتی و حتی مدرن، پس از دستگیری و مجازات، بعدش هم اغلب همان «کار» گذشته را از سر می‌گیرند اما سارقان هنری با رسوا شدن، اغلب مجبور می‌شوند برای همیشه این عرصه را ترک کنند.

به گزارش شایان فیلم، یوسف کارگر فیلمساز جوانی است که دو فیلمش کاملا سرقت هنری به حساب می آید. او فیلمهای «مرثیه‌ای برای شب» و «آغی» را عین به عین و بدون اجازه از روی دو فیلم از سینمای ترکیه، فیلم کوتاه «ekmek» به کارگردانی Koray sevindi و فیلم سینمای «kuf» به کارگردانی Ali Aydin کپی کرده است. جالب اینکه این دو فیلم در چند جشنواره خارجی هم حضور داشته و جوایزی هم گرفته اند!

اما اخیرا جشنواره بین‌المللی Cinema povero ایتالیا که فیلم کوتاه «آغی» در آن به نمایش در آمده، فیلم «مرثیه‌ای برای شب» از آن جایزه گرفته و کارگردان این دو فیلم نیز برای داوری به آن دعوت شده است، به کپی بودن این فیلم‌ها واکنش نشان داد. به نوشته وبسایت 24 فریم، در صفحه فیس‌بوک این جشنواره آمده است: «ما بابت اتفاقی که در ایران افتاد خیلی متاسف شدیم. حتی امروز هم برخی فیلمسازان ایرانی، به علت وقوع یک سرقت هنری جدی، خشمشان را نسبت به فستیوال ما ابراز کرده اند. فستیوال ما با فیلمسازی که این سرقت هنری را انجام داره بود تماس گرفته و بیشترین میزان خسارتی که می توانست مساله را حل کند از وی دریافت کرده است. فستیوال ما هم مانند کسی که مورد سرقت هنری قرار گرفته است، یک قربانیست. »

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده