نمایشگاهی که اجل به کیارستمی مهلت نداد ببیند!

نمایشگاه عکس هایی از بازیگران فیلم «شیرین» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی در  گالری ثالث برپا شده است.گلاره کیازند عکاس و فیلمبردار که نمایشگاه عکسش با عنوان «شیرین ـ عباس کیارستمی» در تهران برپاست درباره ایده این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: ایده این نمایشگاه به زمانی برمی گردد که با عباس کیارستمی در فیلم «شیرین» مشغول به کار بودم. عکس های فیلم را من می گرفتم و از همان جا تصمیم گرفتیم سوژه عکس‌های فیلم به شیوه ای یکسان ثبت شوند و تفاوتی بین حالات و ظاهر آنها قایل نشوم.

وی با بیان اینکه این اتفاق باعث شد حدود ۱۱۵ عکس پرتره از بازیگران و نابازیگران ثبت شود، توضیح داد: قرارمان با عباس کیارستمی این شد که این عکس ها را به رسانه ها ندهیم و همه را یکجا در قالب یک نمایشگاه به نمایش بگذاریم. همچنین کیارستمی نسبت به همسو بودن و متفاوت نبودن این عکس‌ها در نمایشگاه تاکید کرد که من نیز این موضوع را در نمایشگاه رعایت کردم.

کیازند با اشاره به مراحل سخت و زمان‌بر برپایی نمایشگاه، گفت: چون نمی خواستم این عکس ها را بفروشم ۶ سال طول کشید که برای نمایشگاه اسپانسر پیدا کنیم، . این پروسه آنقدر طول کشید که متاسفانه به بیماری و فوت عباس کیارستمی برخوردیم و درنهایت تصمیم گرفتم این نمایشگاه را در سالروز تولد او و متاسفانه در غیابش برگزار کنم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه عکس «شیرین- عباس کیارستمی» تنها پرتره های بازیگران به نمایش درآمده است، عنوان کرد: بعد از ۱۲ سال تماشای چنین مجموعه عکسی به ما یادآوری می کند که سینمای ایران چقدر بازیگر زن پرکار دارد و امیدوارم تماشای این مجموعه عکس، تکان دهنده باشد.

کیازند که همکاری اش با عباس کیارستمی به فیلم «فرش ایرانی» بر می گردد درباره نگاه خاص عکاسی کیارستمی به مهر گفت: آنچه که برای عباس کیارستمی مهم بود و به ما یاد می داد، پیچیده نبودن عکس برای مخاطب بود و اینکه عکاس باید بداند ثبت جزییات عکس قرار است چه چیز را منتقل کند.

وی در پایان خاطره خود از عباس کیارستمی درباره نگاهش به عکاسی را اینگونه تعریف کرد: خاطرم است هنگامی که آقای کیارستمی در کاخ سعدآباد ورک شاپ «فرش» داشت با هم در محیط سعدآباد قدم می زدیم که ناگهان دو کلاغ آمدند و من حوصله ام سر رفت و خواستم بروم که کیارستمی جلوی من را گرفت و دیدم که تقابل دو کلاغ سر مقداری غذا بالا گرفته است. کیارستمی گفت «بعضی اوقات صبر کردن، عکاس را به صحنه های خاصی می‌رساند». من همیشه این جمله را به یاد دارم و همیشه زمان بیشتری برای کارم صرف می کنم.

این نمایشگاه از یکم تا ششم تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در نگارخانه ثالث واقع در خیابان کریم خان زند، حدفاصل ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ برپا است.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۰۴ تیر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده