تئاترهای سلبریتی‌ محور، باعث آشفتگی می شود

کارگردان و بازیگر تئاتر عنوان کرد: اگر یک سلبریتی به واسطه مبالغی زیاد در یک تئاتر حضور یابد و آن کار هم فروش کند، دیگر سالن‌دار میل ندارد که به یک کارگردان مستقل با کار تجربی، سالن خود را اجاره دهد!کاوه مهدوی کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها درگیر تمرین برای نمایشی برای جشنواره تئاتر عروسکی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: این روزها درگیر جشنواره تئاتر عروسکی هستم چرا که قرار است یک کاری را اجرا کنیم.وی در ادامه افزود: یک نمایش بی کلام با اسم احتمالی «جیغ جیغه» در راستای جشنواره تئاتر عروسکی دارم داستان دو نوزاد که مورد بی مهری در جنگ قرار می‌گیرند. احتمال زیاد عنوان کار به دلائلی تغییر خواهد کرد.

مهدوی درباره تئاتر خصوصی و شرایطی که این روزها دارد، عنوان کرد: خبر دارم که اساسنامه‌ای با همکاری آقای کرمی درباره تئاتر خصوصی بیرون آمده است که البته از جزئیات آن خبر ندارم. اما در کل باید بگویم اینکه در تئاتر سالن به وفور وجود داشته باشد به خودی خود خوب است و مردم بیشتر با خبر از حال و احوال تئاتر می‌شوند چرا که عده‌ای هستند که حتی قیافه تئاتر شهر را هم نمی‌شناسند و وقتی از چهارراه ولیعصر رد می‌شوند، می‌گویند اینجا کجاست؟!

وی در ادامه افزود: این خیلی باعث تعجب است که مردم حتی ساختمان تئاتر شهر را هم نشناسند یا به اسم مترو تئاتر شهر دقت نکرده باشند! به خودی خود تئاتر خصوصی خوب است و شهرام کرمی به خوبی در آستانه ورودش به این عرصه به این نکته توجه کرده و اقدام اولش هم تنظیم این اساسنامه بوده است.

مهدوی یادآور شد: در سال‌های اخیر مسئله فقط خود هنر تئاتر نبوده بلکه اقتصاد آن هم مهم شده است، اگر یک بازیگر سوپراستار سینما به واسطه مبالغی در یک نقش قرار بگیرد و در تئاتر خصوصی فعال شود و کار هم بفروشد دیگر شاید یک کارگردان مستقل که بخواهد کار کارگاهی را در همان سالن پیش ببرد، امکان برایش فراهم نشود.

وی همچنین افزود: سوپراستارها در تئاتر شاید تنها پانزده جلسه تمرین کنند و همه تیم باید با آنها هماهنگ باشند درحالیکه یک تئاتر ممکن است 50 جلسه تمرین بطلبد مثل ما برای این کار عروسکی که بیش از چهل جلسه تمرین داشتیم. با این اوصاف باز هم کسی از پس هزینه‌های تئاتر خصوصی بر نمی‌آید درحالیکه ممکن است یک کارگردان دو سال یک مرتبه هم یک نوبت نمایش در سالن دولتی دریافت نکند.

* حضور صرف سلبریتی‌ها در تئاتر ارزشی ندارد

مهدوی با بیان اینکه مفاد این اساسنامه خیلی برای تئاتری‌ها می‌تواند مثمرثمر باشد، گفت: به طوری که هم بدنه تئاتر و هم اقتصاد آن مدنظر قرار گیرند. اینکه تئاتر فقط براساس چهره‌ها جلو برود، انتهایش یک آشفتگی است نمی‌گویم ابتذال اما چیز خوبی از کار در نمی‌آید.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: تئاتر ما به حرکت و تصویر احتیاج دارد اینکه یک چهره سینمایی فقط حرکت کند و نورپردازی شود و تمرین کم صورت بگیرد، ارزشی برای کار محسوب نمی‌شود. به نظرم تئاترهای خصوصی در عین اینکه باید به مقوله اقتصادی بپردازند باید پرانتزی را هم باز کنند و آن هم مفادش این است که بچه‌های تئاتر هم بتوانند در آن حضور داشته باشند یعنی این فرصت را داشته باشند تا کاری که تجربی هست را ارائه دهند و ترسی هم از جیبشان نداشته باشد اینجا دولت می‌بایست کمک کند و گروه‌ها را بیمه کند.

وی افزود: امروز با این شرایط اقتصادی شاید خنده‌دار باشد که چنین چیزی را بگویم و یک آرزوی محال هم باشد اما در خیلی جاهای دنیا مطلع هستیم که خیلی تئاترها توسط دولت بیمه می‌شوند و دیگر تهیه‌کننده بعد از کار افسرده نمی‌شود و کار را رها نمیکند چرا که برگشت مالی برای کار نیست!

مهدوی با اشاره به اهمیت نقش دولت برای کمک به گروه‌های نمایشی و ساماندهی وضعیت تئاتر خصوصی توضیح داد: نکته خوب درباره شهرام کرمی این است که کار را خوب شروع کردند اگر ما هشت سالن دولتی خوب در سطح شهر تهران داشته باشیم به موازات هشت سالن خصوصی هم داریم که خوب کار می‌کنند شهرام کرمی خیلی خوب این را فهمیدند و امیدوارم هر دو طرف را به خوبی در این اساسنامه داشته باشند. هم بچه‌های تئاتر که قشر بیشتری هستند و هم کسانی که از ابتدا عادت داشتند خودشان روی پای خود بایستند.

وی بیان اینکه مقوله تهیه کننده همچنان برای تئاتر سنگین است، یادآور شد: شاید باید صنف تهیه‌کننده‌ها قوی‌تر باشد چون ما به این زودی‌ها با شرایط اقتصادی که داریم بدان دست نمی‌یابیم، الان خیلی کمپانی‌های دنیا در تئاتر کنار می کشند چه برسد به ما! حداقل اگر بتوانیم صنف تهیه کننده‌ها را قوی تر کنیم و به آنها بیشتر بها دهیم و هم زمان کارگردان‌ها را با تهیه کننده‌ها ارتباط دهیم ، خیلی از مشکلات کمتر می‌شود.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۰۵ تیر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده