«هفته‌ی سینمای ایتالیا» در تهران برگزار می شود

نشست خبری «هفته سینمای ایتالیا» در ایران با حضور مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.سفیر ایتالیا در این نشست از روند برنامه‌ریزی این هفته فیلم، تعاملات فرهنگی ایتالیا و ایران، سرنوشت ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به روم و برلین، بازی‌های درخشان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و.. سخن گفت.مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز ضمن توضیح برنامه‌های این هفته فیلم از تعاملات فرهنگی ایران و دیگر کشورهای جهان، برنامه‌های خانه هنرمندان ایران در این زمینه، موضع قدرتمند ایران در تعاملات فرهنگی و.. صحبت کرد.

انتخاب فیلم‌ها بر اساس علایق مشترک ایران و ایتالیا

در ابتدای این نشست مجید رجبی معمار در توضیحاتی کوتاه گفت: طی روزهای آینده «هفته سینمای ایتالیا» در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد؛ در این هفته تعدادی از آثار مهم که امکان دریافت مجوز برای آنها وجود داشت، به زبان اصلی و با زیرنویس‌های فارسی و انگلیسی به نمایش در خواهند آمد. زیرنویس انگلیسی لحاظ شده تا مهمانان از دیگر کشورها نیز امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند. فیلم‌های برگزیده بر اساس یک چارچوب و علایق مشترک ما و سفارت ایتالیا انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ادامه داد: همکاری‌های فرهنگی خانه هنرمندان ایران و سفارت ایتالیا به این هفته فیلم محدود نمی‌شود؛ سینماتک خانه هنرمندان ایران یکی از فعال‌ترین سینماتک‌های ایران است و فیلم‌های سینماگران ایتالیا که جایگاه ویژه‌ای در سینمای کلاسیک دارند نیز بارها در آن به نمایش در آمده‌اند. سال گذشته با همکاری سفارت‌های مختلف، گروه سینمایی هنر و تجربه و همین‌طور سازمان سینمایی کشور، 7 هفته فیلم در خانه هنرمندان ایران برگزار کردیم. امسال نیز این برنامه‌ها را با همکاری بنیاد فارابی، بخش بین‌الملل سازمان سینمایی و وزارت امور خارجه ادامه خواهیم داد و تمامی این نهادها نیز علاقمند به تبادلات فرهنگی هستند.

وی افزود: فیلم‌های برگزیده «هفته سینمای ایتالیا» از میان حدود 25 فیلمی انتخاب شده‌اند که وزارت خارجه ایتالیا برای برنامه «ایتالیا، فرهنگ‌ها، مدیترانه» در نظر گرفته بود. از این جهت در انتخاب فیلم‌ها به زمینه‌های فرهنگی و برجستگی‌های هنری آنها توجه شده است. در سمینارهای برنامه‌ریزی شده نیز این مورد را لحاظ کرده‌ایم که سینماگران همواره در تامین بودجه و نقدینگی با مشکلاتی روبرو بوده‌اند و بنابراین خوب است از تجربه کارشناسان دیگر کشورها در زمینه چگونگی تولید فیلم با بودجه محدود بهره بگیریم.

ایران و جریان فرهنگ و فلسفه از شرق به سمت غرب

پس از آن مائورو کنچاتوری درباره دلایل برگزاری «هفته سینمای ایتالیا» در ایران گفت: از مجید رجبی معمار تشکر می‌کنم و برای ما مایه افتخار است که خانه هنرمندان ایران میزبانی یک رویداد فرهنگی مهم از کشور ایتالیا را بر عهده گرفته است. همکاری ما با خانه هنرمندان ایران تاریخی است، مدت زمانی طولانی با هم در تماس بوده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم روابط فرهنگی نزدیک‌تری داشته باشیم. هفته سینمای ایتالیا و دو سمیناری که در طول این هفته برگزار می‌شود، در چارچوب یک برنامه فرهنگی کلی‌تر به نام «ایتالیا، فرهنگ‌ها، مدیترانه 2018» جای می‌گیرد که وزارت خارجه ایتالیا ترتیب داده و امسال تمامی کشورهای حوزه مدیترانه را درگیر خود کرده است. در این هفته، تقریبا تمامی سفارت‌های ایتالیا در کشورهای مختلف جهان رویداد «پرداختن به سینما» را برگزار می‌کنند و ما نیز خوشحالیم که امکان برگزاری آن‌را در ایران و خانه هنرمندان ایران داریم.

وی ادامه داد: حوزه مدیترانه نقطه تلاقی فرهنگ‌ها، تفکر، خلاقیت و گفتگو بوده و باعث رشد تمدن شده است. به شخصه به‌عنوان سفیر ایتالیا در ایران، در کنار دیگر مسئولان فرهنگی و سیاسی سفارتخانه، اصرار داشتیم که ایران هم در این برنامه گنجانده شود. حوزه مدیترانه همواره یک پل ارتباطی بوده که نظرات و فرهنگ و ایده‌های مختلف را از مشرق زمین به مغرب زمین انتقال داده است. اما تمامی این مسائل فرهنگی و فلسفی از ایران به حوزه مدیترانه و به مغرب زمین می‌رسیده است. به همین دلیل خواستار گنجاندن ایران در برنامه «ایتالیا، فرهنگ‌ها، مدیترانه» شدیم و این امر مورد موافقت وزارت امور خارجه ایتالیا نیز قرار گرفت.

پروژه‌های مشترک هنرمندان ایرانی و ایتالیایی

کنچاتوری در پاسخ به سوالی در خصوص امکان تولیدات مشترک سینمایی بین ایتالیا و ایران گفت: فکر می‌کنم برگزاری این رویدادهای فرهنگی پایه‌ای برای همکاری عملی و ملموس بین هنرمندان دو کشور باشد. طبیعتا سفارت ایتالیا نمی‌تواند تصمیمی در مورد پروژه‌های هنرمندان با یکدیگر اتخاذ کند، وظیفه ما صرفا برقراری ارتباط میان هنرمندانی است که حساسیت‌های فرهنگی مشترکی دارند و می‌توانند با هم کار کنند. تجربه شخصی من می‌گوید وقتی یک ایرانی و یک ایتالیایی سر میز نشسته باشند و پای هنر در میان باشد، تعریف کردن و به سرانجام رساندن پروژه‌های مشترک خیلی ساده اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هنرمندانی از عرصه موسیقی کلاسیک جاز و موسیقی فیلم در ایران حضور پیدا کرده و با همکاران ایرانی خود ملاقات کردند؛ آنها در حال حاضر مشغول انجام پروژه‌های مختلفی هستند تا موسیقی‌هایی را با هم نوشته و اجرا کنند. همین‌طور پروژه‌های برای بازنویسی موسیقی‌های کلاسیک ایرانی و اجرای آنها به‌صورت موسیقی جاز مدرن در حال انجام است. هم‌چنین می‌توانم به اجرای مشترک ریکاردو موتی با نوازدگان ایرانی اشاره کنم. اجرای برنامه‌های موسیقی کمی راحت‌تر است چون نیازی به ترجمه ندارد، اما آهنگسازی مشترک کار دشواری است چون متدهای آهنگسازی با یکدیگر تفاوت دارند. به هر حال وقتی هنرمندان به یک حس مشترک می‌رسند در نهایت می‌توانند کار را به نتیجه‌ای مطلوب نیز برسانند. در حوزه سینما نیز می‌تواند همین اتفاق رخ دهد. گمان می‌کنم به‌دنبال برگزاری دو سمینار در طول هفته سینمای ایتالیا، چنین ارتباطی میان هنرمندان ایتالیایی و ایرانی برقرار خواهد شد.

سینمای ایران در ایتالیا پرطرفدار است

سفیر ایتالیا سپس در پاسخ به پرسشی در خصوص اکران فیلم‌های خارجی و از چمله فیلم‌های سینمای ایتالیا در سینماهای ایران اظهار داشت: سینمای ایران در ایتالیا کاملا شناخته‌شده و پرطرفدار است و هم مخاطبان عام و هم دست‌اندرکاران سینما را به سمت خود می‌کشاند. مصاحبه‌های زیادی از کارگردان‌ها و هنرپیشه‌های ایتالیایی می‌بینید که از الهام‌بخشی همتایان ایرانی خود سخن می‌گویند. به نظر من سفارت ایران در رم می‌تواند از سینما برای شناساندن فرهنگ ایران به مردم ایتالیا به‌خوبی بهره بگیرد.

وی ادامه داد: اکران عمومی فیلم‌های سینمای ایتالیا در ایران نیز مورد استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت و در این زمینه ما به تسهیل امور خواهیم پرداخت. در گذشته برخی سفرا در محل اقامت خود به نمایش خصوصی فیلم‌های خارجی برای سفرای دیگر کشورها می‌پرداختند که از نظر من کاری بی‌فایده است. علاقه شخصی من نمایش فیلم‌های سینمای ایتالیا برای مخاطب عام و گسترده ایرانی و شناساندن سینمای ایتالیا به آنهاست. در همین راستا پیگیری کرده‌ام که چه فضاها و موسساتی در ایران وجود دارد که امکان همکاری با آنها را داشته باشیم. خانه هنرمندان ایران و مجید رجبی معمار مشوق بزرگی برای ما در مسیر برگزاری هفته سینمای ایتالیا بودند. تا زمانی که سالن‌های نمایش فیلم‌های ایتالیایی را پر از تماشاگر ایرانی ببینیم، به کار خود ادامه خواهیم داد و برای آینده نیز فیلم‌های تازه‌ای در اختیار داریم.

برنامه هفته سینمای ایتالیا

هفته سینمای ایتالیا در ایران با عنوان «پرداختن به سینما» طی روزهای 10 تا 15 تیر در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. بر این اساس یکشنبه 10 تیر ساعت 17:30 مراسم افتتاحیه با حضور مجید رجبی معمار و مائورو کنچاتوری برگزار خواهد شد و ساعت 18 فیلم «پدر جواننا» (IL PAPA’ DI GIOVANNA) به کارگردانی پوپی آواتی به نمایش در خواهد آمد.

 

دوشنبه 11 تیر ساعت 18 فیلم «شیاطین سن پترزبورگ» (I DEMONI DI SAN PIETROBURGO) به کارگردانی جولیانو مونتالدو به روی پرده می‌رود. سه‌شنبه 12 تیر ساعت 18 فیلم «دوران کودکی دوم» (UNA SCONFINATA GIOVINEZZA) اثر پوپی آواتی نمایش داده می‌شود. چهارشنبه 13 تیر ساعت 18 فیلم «جشن» (L’ABBUFFATA) به کارگردانی ممیو کالو پرستی به روی پرده خواهد رفت. پنج‌شنبه 14 تیر ساعت 18 فیلم «ایتالیا در یک روز» (ITALY IN A DAY) اثر گابریل سالواتورس به نمایش در خواهد آمد. جمعه 14 تیر و در روز پایانی هفته سینمای ایتالیا ساعت 18 فیلم «ورود وانگ» (L’ARRIVO DI WANG) به کارگردانی مشترک آنتونیو مانتی و مارکو مانتی به روی پرده خواهد رفت.فیلم‌ها به زبان اصلی و با زیرنویس‌های فارسی و انگلیسی به نمایش در خواهند آمد.

هم‌چنین در طول این هفته دو کارگاه برگزار خواهد شد؛ کارگاه «بودجه خلاقیت را محدود می‌کند؟» با تدریس نوئمی مارکیکا، طراح صحنه و لباس ایتالیایی، چهارشنبه 13 تیر ساعت 16 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود. کارگاه «جلوه‌های ویژه و تولید نهایی» با تدریس ویتو پینکه‌ننا، کارشناس جلوه‌های ویژه و تولید نهایی، جمعه 15 تیر ساعت 16 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

حضور در برنامه‌های نمایش فیلم و کارگاه‌های هفته سینمای ایتالیا برای تمام علاقمندان آزاد و رایگان است.

 

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۰۸ تیر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده