فرمان آرا: هیچ انقلابی با یک فیلم اتفاق نیفتاده!

بهمن فرمان آرا فیلمساز پیشکسوت سینمای ایران که این روزها فیلم «دلم می خواد» را روی پرده دارد در گفتگویی با آرمان نکات جالبی را مطرح کرده است:

■ در "دلم می‌خواد" داریم با مزاح میگوییم که بیماریم و این بیماری یک بیماری عمومی است که نه به پولداریات ربط دارد و نه به اینکه سر کار اذیتت میکنند و... خوش نیستیم. چرا در مسابقه فوتبال، وقتی مراکش، گل به خودی میزند، ما تمام ایران را روی سرمان میگذاریم؟این انرژی منفی باید یک جایی برود.

■ در سکانس آخر فیلم که آن نوزادان میرقصند، ما داریم میگوییم نسل بعدی، وضعشان بهتر از این چیزی است که ما الان هستیم برای اینکه این وضعیت یک موقعی باید درست شود.زمانی که ما بچه بودیم، والله محرم، محرمتر بود و ماه رمضان، جدیتر بود و نانوایی سه روزی اصلا پخت نمیکرد و باید از قبل نان میخریدی.همه اینها یک معنایی داشت و فسق و فجور هم اینطوری که امروز ما در آن قل میخوریم، نبود.

■ موقعی که رفتیم پروانه ساخت بگیریم، گفتند آن کسی که مسئول پروانه ساخت هست، میگوید من اسم فیلمی که در آن «رقص» وجود داشته باشد را قبول نمیکنم.گفتند رقصش را دربیاورید.گفتم شما که میدانید این فلان فلان شده میخواهد چه کار کند.«دلم میخواد» یعنی اینکه هر چیزی ممکن است دلش بخواهد.یک مکثی کرد و گفت «بالاخره حالا برای آن یک فکری میکنیم».اینطور شد که نام فیلم «دلم میخواد» شد یا موقعی که «بهرام فرزانه» برای افسردگی میرود پیش دکتر روانشناس، در شات اصلی که ما گرفتیم، مردم در سه طبقه به صف ایستادهاند که این میرود بالا تا به دکتر برسد.یک گروهی که برای پروانه نمایش آمدند، گفتند که این به نظر ما نشان میدهد که همه ایران افسردهاند و یک طبقهاش را در بیاورید.ما هم یک طبقهاش را در آوردیم.این گروه رفتند، دو سال بعد، گروه بعدی آمدند و گفتند یک طبقه دیگرش را هم دربیاورید.

■ هیچ انقلاب و هیچ براندازی با یک فیلم اتفاق نیفتاده.چرا یک کتاب باید ۱۱ سال اجازه چاپ نداشته باشد؟کتاب بسیار خوب «کلنل» نوشته آقای دولت آبادی باید چاپ شود.چرا فکر کنیم که یک داستان ممکن است ضربه زننده باشد؟ما که نه تلویزیون دستمان است و نه روزنامههای زیاد.همه ابزار دست شماست؛ واهمه از یک رمان را من برای هیچ دولتی نمیفهمم.

■ روشنفکر فقط خوششانس بوده که زندگی بهتری داشته و توانسته تحصیل کند و کتاب بخواند که بچه بلالفروش این امکانات را نداشته بنابراین هیچ شخصیت روشنفکری برای بقیه جامعه اجازه تفرعن ندارد که بخواهد از نوک دماغش نگاه کند.

■ من قادر نیستم فلسطین را پس بگیرم و به آنها بدهم ولی موقعی که میبینم در یک مدت کوتاه، یک دولت زورگو و غاصب آنجا ایستاده و ۱۶۰۰ بچه را میکشد و پرستار را با تیر میزند، خب چطور متاثر نباشم؟وقتی میبینی اسرائیل چه کارها و اجحافی با آدمهای غزه و دیگر نقاط فلسطین میکند که هزار برابر بدتر از کاری است که هیتلر با یهودیها کرد، به عنوان آدمی که صاحب اندیشه هستی، هر چقدر هم که جلویت نان و پنیر یا چلوکباب باشد، حرصت میگیرد که کاری از دستت برنمیآید.در چنین شرایطی تو چطور میتوانی مقابله کنی وقتی یک آدمی مثل ترامپ میآید و اورشلیم را پایتخت اسرائیل معرفی میکند.درحالیکه این شهر همیشه دوقسمتی بوده و مراکز ادیان مختلف آنجاست.

■ شباهت نقش اصلی "یک بوس کوچولو" با "ابراهیم گلستان" و رابطه‌اش با فروغ را نه رد و نه تائید می‌کنم.این عین حرف خودش است که: «من موقعی که شنیدم فروغ در تصادف کشته شده، اول رفتم خانهاش و چمدان را برداشتم و تمام نامهها و هر چیزی که راجع ارتباطمان بود را جمع کردم و آمدم در خانه و در آغوش همسرم برای مرگ معشوقهام گریه کردم».

■ سینما آدم جوان و خون جوان میخواهد.من در وجودم و به لحاظ فیزیکی میگویم ۵ تا فیلم دیگر میسازم ولی آنکه ۲۶ سالش است و تازه شروع کرده، او مهمتر است؛ از نظر من «سعید روستایی»، «رضا درمیشیان» و «اصغر فرهادی» مهمتر هستند؛ اینها آینده سینما هستند.ما شاید گذشتهاش هستیم.

■ من برای آقای کیارستمی طی دو سال اخیر، غیر از سر خاکش رفتن، در هیچ جایی صحبت نکردم و حتی در بزرگداشتش هم نبودم؛ این مردهخوری است.این رفیق ما رفته، بیخودی هم رفته، عاشق زندگی هم بوده، خب؛ من بیایم بروم آنجا که حرف بزنم فلان بود و بهمان بود.یعنی چه واقعا.

■ هر کسی هر انتقادی میکند، میگویند سیاهنمایی.آقا؛ من یک موردی را دارم مطرح میکنم و شما چرا فکر میکنید سیاهنمایی است؟ وقتی من دارم از رفتار یک پزشک انتقاد میکنم، حق من است.دوست من مرده آنهم بهخاطر اشتباهات پزشکی.

■  رئیس‌جمهور ما نه قوای نظامی دست اوست، نه قوه قضائیه دستش است، نه صداوسیما را دارد.آقا شما یک کسی را آوردهای داخل رینگ و میگوئی با طرفت بوکس بازی کن که حالا آمریکاست، ترامپ است، اروپاست و... ولی از اول گفتید این دستت را هم از پشت ببند چون باید یک دستی با آنها مبارزه کنی.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده