پشت پردۀ  تئاترِ لاکچری یکی از مدیران سابق ارشاد

چندی پیش حسین پارسایی بعنوان کارگردان تئاتر «بینوایان» در شبکه‌ی چهار سیما حاضر شد، اما درباره‌ی میزان و منبع مالی تئاتر گران‌قیمتی که می‌سازد، شفاف‌سازی نکرد. این ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم پارسایی یکی از مدیران وزارت ارشاد هم هست! کافه سینما همیشه از بازار آزاد محصولات فرهنگی حمایت کرده و معتقد است هر صاحب محصولی حق دارد قیمت خودش را روی کالای فرهنگی‌اش بگذارد؛ اما نه وقتی که خود مدیران ارشاد در بازاری که قواعد فرصت‌های برابر در آن رعایت نمی‌شود، به‌ کسب درآمد بپردازند و تازه در برابر شفاف‌سازی مقاومت هم بکنند! این در شرایطی است که منبع اقتباس دو پروژه‌ی این مدیر/کارگردان، یعنی نسخه‌های موزیکال الیور توییست و بینوایان، در رسانه‌ها، کمتر به‌روشنی و به‌شکل مشخص اعلام می‌شوند. این که یک مدیر ارشاد که کار خودش، دادن "مجوز" به بقیه است، وارد بیزینس فرهنگی شود، خلاف قواعد بازار آزاد نیست؟!

به‌هر حال وقتی یک پروژه آن هم متعلق به یکی از مدیران ارشاد شفاف نیست، رسانه‌ها برای روشن‌سازی پروژه تلاش‌ به‌خرج می‌دهند. و این خبر کافه سینما به‌نقل از جام جم، درباره‌ی منابع مالی این پروژه است:

سرمایه‌گذار بینوایان فردی به نام «محمدصادق رنجکشان» است. رئیس هیات مدیره و موسس یکی از مهم‌ترین آژانس‌های مسافرتی و توریستی کشور: «دلتابان»؛ حدود بیست سال قبل تاسیس شده، مالک هتل در کیش و برنده سه دوره متوالی در سال‌های 94، 95 و 96 به عنوان برگزیده برتر ملی گردشگری است.این شرکت علاوه بر تهران در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دفتر دارد. گویا چارتر پروازهای روسیه شرکت ماهان (متعلق به خاندان هاشمی‌رفسنجانی) نیز به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار دارد.

«پارسایی» در برنامه شب تئاتر در شبکه چهار سیما اعلام کرد سرمایه‌گذار بینوایان ارتباطی با فرهنگ ندارد، اما این مساله به شکلی نیست که پارسایی اعلام کرده است: مشارکت در بازسازی سینما آستار در تجریش، تامین سرمایه فیلمی به نام «سرکوب» از سوابق دلتابان در فرهنگ هست. این شرکت در جام جهانی روسیه هم تعدادی از بازیگران از جمله پوریا پورسرخ و یوسف تیموری را به روسیه فرستاد. مستندی هم تحت‌عنوان  «ایران به توان دو» به تهیه‌کنندگی فرناز امیری تولید شد.

بینوایان قرار است در سالن 2500 نفری هتل اشرافی اسپیناس پالاس واقع در سعادت آباد روی صحنه برود. هزینه اجاره یک شب این سالن بدون امکانات صوتی چیزی بین 100 تا 150 میلیون تومان است. با فرض یک ماه اجرا (26اجرا) حدود 2.6 میلیارد هزینه اجاره یک ماه این سالن برآورد می‌شود. البته در چنین مواردی که سالن بیش از یک هفته در اجاره باشد، اسپیناس پالاس قرارداد جداگانه‌ای با طرف حساب خودش به امضا می‌رساند و احتمالا بر مبنای درصد فروش قیمت اجاره را محاسبه خواهد کرد.تبلیغات عجیب بیلبوردی بینوایان هم در نوع خودش جالب هست. کمپین تبلیغاتی بینوایان به‌طور انحصاری در اختیار یک شرکت تبلیغاتی به نام «آینه تهران ویژن» قرار دارد. این شرکت حدود 80 بیلبورد به طور انحصاری در تهران (61 بیلبورد)، شمشک (7) و لواسان (10) در اختیار دارد.

بیلبوردهای تهران این شرکت از نظر پراکندگی هم وضعیت جالبی دارند: پاسداران، الهیه، مدرس، حکیم، چمران، سعادت آباد، نیایش، رسالت، فرمانیه، فرشته، نیاوران، طالقانی، بهشتی، آزادگان، ولنجک، شریعتی و اتوبان کرج.

علاوه بر همه این موارد آقای پارسایی برخلاف ادعایش در مورد نمایش میلیاردی قبلی «اولیور توئیست» هم چندان شفاف عمل نکرده‌اند.

نمایشی که فقط در مورد یک قلمش گفته می‌شد که مهناز افشار بابت بازی در آن هر شب سی میلیون تومان حق‌الزحمه دریافت کرده است. جناب پارسایی درباره سرمایه محل تامین سرمایه این نمایش اعلام کرده بود که سرمایه اولیور توئیست توسط موسسه‌ای به نام «حریر شرق» تامین شده است.این موسسه که نام کامل آن «حریر هنر شرق» است در شهریورماه 1391 ثبت شده است. آقایان منصور پارسایی معروف به حسین پارسایی و محمدرضا کوهستانی و خانم شهلا کوهستانی از اعضای هیات مدیره این موسسه محسوب می‌شوند. شهلا کوهستانی همسر حسین پارسایی است!

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۲۷ مهر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده