جزئیاتِ ساخت فیلم زندگی «امام علی(ع)» توسط یک فیلمساز کویتی در ایران

سالها بعد از آن که داوود میرباقری سریال «امام علی(ع)» را براساس زندگی امام اول شیعیان تولید و روانه آنتن کرد در روزهای گذشته اخباری درباره ساخت فیلمی سینمایی با محوریت امام علی(ع) با نام «نباء سماء/قصه آسمان» توسط یک فیلمساز کویتی منتشر شده است.خبرگزاری «پانا» منسوب به وزارت آموزش و پرورش در گزارشی پیرامون این فیلم کوشیده هم اطلاعاتی درباره سازنده فیلم ارائه کند و هم گفتگویی با این سازنده که اصالتی ایرانی دارد داشته باشد.متن گزارش «پانا» را بخوانید:

طی روزهای اخیر دوستداران فیلم و سینما شاهد دست به دست گشتن ویدئویی در شبکه‌های مجازی بودند که تریلری از فیلمی به زبان عربی است و اعلام شد فیلمسازی کویتی به نام «عباس یوسفی» درباره زندگی امام علی (ع) ساخته است.

با تلاش و جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی موفق شدیم با این کارگردان ارتباط برقرار کنیم و از او درباره فیلمی سوال کنیم که «نبأ السما» یا «The Tale of The Heavens» (قصه آسمان) نام گرفته است.

عباس یوسفی از والدینی ایرانی در سال ۱۹۸۶ در دمشق به دنیا آمد و در کویت و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی کرد. او به عنوان کارگردان مستقل و تهیه‌کننده با برخی شبکه‌های تلویزیونی کویت ازجمله شبکه «الرأی» و «الوطن» در تولید سریال‌های تلویزیونی، موزیک‌ویدئو و فیلم‌های تبلیغاتی همکاری کرد. سریال «بعدالنهایه» یکی از سریال‌های داستانی یوسفی است که از تلویزیون کویت روی آنتن رفت.

کارگردان «نبأ السما» درباره این پروژه می‌گوید: نبأ السما یک فیلم سینمایی خواهد بود که به زندگی امام علی(ع) از ولادت تا شهادت می‌پردازد و داستان‌های مهمی از زندگی حضرت را روایت می‌کند. البته هر روز از زندگی امیرالمومنین (ع) یک داستان است ولی در این فیلم سعی می‌کنیم مهم‌ترین حوادث حیات ایشان را به تصویر بکشیم.

از او می‌پرسم «کار در چه مرحله‌ای قرار دارد؟» می‌گوید: فعلا تریلر فیلم برای معرفی پروژه ساخته شده است که در شهرک سینمایی نور تابان برای تولید فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته‌اند، فیلمبرداری شده است. فعلا به دنبال جذب اسپانسر از سراسر دنیا هستیم تا تامین مالی پروژه انجام شود. در صورت تامین مالی ساخت فیلم کلید خواهد خورد.

یوسفی درباره لوکیشن‌های احتمالی فیلم گفت: علاوه بر این شهرک سینمایی لوکیشن‌های دیگری هم خواهیم داشت که ان‌شاءالله بعد مشخص خواهد شد.

وی درباره زبان و عوامل فیلم «نبأ السما» اظهار کرد: فیلم به زبان عربی یا انگلیسی تولید می‌شود. با توجه به اینکه زبان انگلیسی یک زبان جهانی است امیدوارم بتوانیم فیلم را به انگلیسی بسازیم. درباره عوامل فیلم هم باید بگویم یک فهرست احتمالی از بازیگران عرب و خارجی در دست داریم که بعد از تامین مالی پروژه و تولید فیلمنامه درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

این کارگردان ایرانی – کویتی در پاسخ این سوال که «فیلمنامه را چه کسی خواهد نوشت؟» گفت: گروهی نویسندگان برای این کار در نظر گرفته شدند که مشغول تحقیق و جمع‌آوری اسناد و روایات تاریخی هستند. وی تاکید می‌کند چهره امام در این فیلم نشان داده نخواهد شد.

می‌پرسیم: «آیا دولت ایران هم جزو حامیان این پروژه است» می‌گوید: خیر! البته ما درخواستی از دولت ایران نداشتیم. یوسفی درباره فیلم «عودت الرکب» که تریلر آن را در وب‌سایت خود گذاشته می‌گوید: Returning Captives یا عوده الرکب یک فیلم کوتاه است که به کاروان امام حسین(ع) در بازگشت از کربلا به مدینه پس از واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم در سال ۲۰۱۷ در شهرک سینمایی غزالی و شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده و البته این پروژه هم قابلیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را دارد.

وی درباره سختی‌های کار در ایران می‌گوید: سختی‌هایی هست ولی خوشحالم که این پروژه را شروع کردم و امیدوارم امکان ساخت فیلم مهیا شود چون حضرت علی(ع) شخصیت والایی به لحاظ علمی، فضایل اخلاقی و اندیشه سیاسی هستند که متاسفانه در جهان تشیع هیچ اثر سینمایی قابل توجهی از شخصیت و زندگی ایشان تولید نشد. تنها اثری که به زندگی ایشان می‌پردازد سریالی است که ۲۰ سال پیش در ایران ساخته شده و به نظر من جای خالی آثار سینمایی قوی و فاخر درباره بنیانگذار و رهبر عالم تشیع در فضای هنری و رسانه‌ای جهان اسلام احساس می‌شود.

کارگردان نبأالسماء افزود: علاوه بر این، هدف من این است که با ساخت این اثر دین مبین اسلام و ریشه‌های تاریخی آن را به بهترین وجه ممکن به دنیا نشان دهیم چون متاسفانه در سراسر دنیا چهره اسلام و تشیع بد تصویر شده است. چهره اسلام این نیست. این رسالت ما هنرمندان جهان اسلام است که در به تصویرکشیدن عقیده و آیین خود تلاش کنیم و من مفتخرم از اینکه با تولید این اثر سهمی هرچند اندک در شناساندن چهره خوب اسلام به جهانیان داشته باشم.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده