توقف اجرای یک نمایش به خاطر کلاه‌گیس؟!

اجرای نمایش «فاندو و لیز» به کارگردانی هوشمند هنرکار در تماشاخانه مهرگان متوقف شد. در حالی که نمایش «فاندو و لیز» از 29 مهرماه در تماشاخانه مهرگان روی صحنه رفته بود، فروش بلیت این نمایش از یک هفته قبل در سایت تیوال متوقف شده و در مراجعه حضوری به سالن اجرای نمایش هم بلیت‌فروشی صورت نگرفته است.

 هوشمند هنرکار در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا درباره توقف ناگهانی اجرای نمایش خود ضمن تایید این اتفاق، گفت: آخرین اجرای «فاندو و لیز» جمعه‌ شب به تاریخ چهارم آبان ماه بود. او در پاسخ به اینکه چه کسی نمایش را متوقف کرده بیان کرد، «اجرا توسط مدیر سالن تعطیل شده» و درباره چرایی آن هم فقط، توضیح داد: اجازه ندارم درباره این موضوع توضیح بدهم. ایسنا دلیل این اتفاق را از مهدی علی‌نژاد ـ مدیر تماشاخانه مهرگان ـ جویا شد و او در پاسخ بیان کرد: آقای هنرکار در نمایش خود برای بازیگر زن بدون مجوز از «کلاه‌گیس» قرمز استفاده کرده و با وجود چند بار تذکر من تغییری به وجود نیامد. ضمن اینکه تیزر نمایش را هم بدون مجوز در فضای مجازی پخش کرده بودند و از آنجا که نتیجه پخش تیزر بدون مجوز یک نمایش دیگر را هنوز فراموش نکرده‌ایم (نمایش رویای شب تابستان که منجر به بازداشت موقت کارگردان و مدیر سالن شد) در نهایت تصمیم گرفتم سالن نمایش خالی بماند و پولی هم نگیرم ولی از حاشیه دور باشم و این کار با این شرایط اجرا نشود.

او با اشاره به اینکه «در این ماجرا تهمت‌هایی هم به من زده شد و مجموع این اتفاقات مرا به چنین تصمیمی رساند» در پاسخ به اینکه پیش از این نمایش‌های دیگری هم بوده‌اند که بازیگران زن با کلاه‌گیس بازی کرده بودند و چرا الان برای این نمایش چنین محدودیتی اعمال شده است؟ تاکید کرد:‌ همیشه در نمایش‌هایی که چنین روندی قرار بوده باشد، بخشی از کلاه‌گیس دست‌ کم با کلاه پوشانده می‌شد ولی در این نمایش اصلا این طور نبود و گاهی اتفاقاتی می‌افتد که از کنترل اداره کل هنرهای نمایشی هم خارج می‌شود. برای این مسئله هم آقای امیری (سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی) به من گفتند در رابطه با کلاه‌گیس یا اصلاحاتی صورت گیرد یا جلوی اجرا گرفته شود و برای این تذکر نامه کتبی از اداره کل داشتیم که به کارگردان نمایش هم ارائه کردم.

هوشمند هنرکار نمایش «فاندو و لیز» را براساس نوشته فرناندو آرابال روی صحنه برده بود و پرستو کرمی، میثم یوسفی، مهناز غمخوار، علی طاهری و سیاوش خادم حسینی بازیگران این نمایش بودند. «فاندو و لیز» قصه‌ پنج انسانی است که در برهوت رهسپار شهر خیالی تار هستند. مدتی قبل برخی مدیران تالارهای نمایشی از جمله علی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا از ابلاغیه‌ای انتقاد کردند که اداره کل هنرهای نمایشی آن را بابت ملزم کردن مدیران سالن‌ها به قبول مسولیت بیشتر در اجرای نمایش‌ها فرستاده بود. این مسئله که با گله برخی مدیران مبنی بر غیرقانونی بودن چنین درخواست و تعهدی همراه بود با وجود تاکید مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی براینکه این ابلاغیه و گرفتن تعهد اصلاح شده است، به نظر می‌رسد همچنان پابرجاست چون طبق اظهارات مدیر تماشاخانه مهرگان این سوال پیش می‌آید که اگر قرار بر توقف یک اجرا است، چرا شورای نظارت این در خواست را از مدیر سالن مطرح می‌کند و خودش اعمال قانون نمی‌کند؟!

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده