آغاز پخش بزرگترین مجموعه مستند تاریخ تلویزیون

بزرگترین مجموعه مستند تاریخ رسانه ملی به نام «خشت بهشت» که به مدت ۱۰ سال روند تولید آن به طول انجامیده، از پنج شنبه یکم آذر روی آنتن شبکه یک می رود. در این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی رامین فاروقی رابطه متقابل انسان و فضای پیرامونش از منظرِ بررسی فلسفه و حکمت، دو مفهومِ زیبایی و زشتی در قالبِ آسیب شناسیِ جامعه شناسی توسعه شهری و اهمیت حفظ تنوع زیست فرهنگی بررسی می شود.

رامین فاروقی درباره این مجموعه به بانی فیلم گفت: «خشت بهشت» در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه ای است و مجموعه ای است که ۱۰ سال روی آن کار شده و ما در این مجموعه به ۴۰ کشور سفر کرده ایم.

وی همچنین افزود: این پروژه از سال ۸۷ شکل گرفت و در چهل شهر دنیا فیلمبرداری شده و موضوعش این است که شهرهای ما چقدر شبیه به ما هستند و بر اساس تاریخ جامعه شناسی توسعه شهری و تحلیل زیبایی شناسی زندگی اجتماعی تاریخ جوامع را بررسی می کند. ضمن اینکه درک بهتر از ظرفیت هایی که ما در کشورمان داریم که به اعتقاد این برنامه بی نظیر است.

وی در پاسخ به این سوال که شهرها بر چه اساسی انتخاب شده اند، عنوان کرد: در این مجموعه جمله ای وجود دارد که «تاریخ، فرزند جغرافیاست». ما معتقدیم از زمانی که تاریخ، جغرافیا را ابداع کرده، شهرها دچار تعارض شدند. بر این اساس ما شهرهایی را انتخاب کردیم که این تعارض با خاستگاهشان در آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال دهلی، جیپور، پکن، شانگهای، مسکو، سن پطرزبورگ، کیف، اودسا و…

می توانم بگویم این مجموعه در آسیا، اروپا و آفریقا فیلمبرداری شده است. اما شرایط برای فیلمبرداری در آمریکا میسر نبود. اما در کشور خودمان سعی کردیم به شهرهای مختلف سفر کرده و فیلمبرداری کنیم. به عنوان مثال هفته گذشته شیراز بودیم و هفته دیگر به یزد خواهیم رفت.

فاروقی همچنین ادامه داد: ۱۶ قسمت از مجموعه آماده پخش شده و بخشی از کار هم در شهرهای مختلف ایران در حال تولید است. چون ۱۰ قسمت کار را برای اینکه بازخوردها و موارد دیگر را ببینیم که اگر سوالی پیش آمد و درخواست و نوع نگاهی بود که در برنامه انعکاس داشته باشد، در قسمت های بعد در نظر داشته باشیم.

این تهیه کننده و کارگردان هم در ادامه متذکر شد: زبان، پوشش، غذا، مدیریت و به طور کلی فرهنگ و معماری را در تولید این مجموعه مدنظر داشتیم. ضمن اینکه این مجموعه اساساً برای مخاطب خاص ساخته نشده ولی نگاه خاصی به مفاهیم زیبایی شناسی و ریتم و موسیقی کار داشتیم. از این رو فردین خلعتبری کار موسیقی کار را برعهده داشته و امید نعمتی تیتراژ را خوانده و شعر کار را هم من و فردین ساختیم.وی درباره گوینده های نریشن هم بیان کرد: چند نفر نریشن این مجموعه را گفته اند که در کارهای قبلی هم با من کار کرده اند. از جمله خودم و همسرم رویا نونهالی و پروفسور شریف حسین کاظمی و…

مجموعه مستند «خشت بهشت» در ۲۶ قسمت از پنج شنبه همین هفته بعد از اخبار ساعت ۱۹ به طور هفتگی از شبکه یک پخش خواهد شد. این مجموعه که بزرگترین مجموعه مستندی است که تاکنون در تلویزیون ساخته شده، به کارگردانی و تهیه کنندگی رامین فاروقی برای پخش از شبکه یک تولید شده است.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده