بهترین فیلمهای هالیوودی دربارۀ قاتلینِ زنجیره‌ای(1)

قتل و جنایت همیشه یکی از سوژه‌های پرمخاطب سینما بوده است و در بین فیلم‌های زیادی که با این موضوع ساخته شده‌اند فیلم‌هایی با محوریت قاتلین زنجیره‌ای طرفداران بیشتری دارند.تحقیقات کارآگاهی نشان داده است قاتلین زنجیره‌ای، سوژه‌های مورد نظر خود را مدت‌ها زیر نظر می‌گیرند و با تعقیب کردن آن‌ها به دنبال فرصتی مناسب هستند تا نقشه شوم خود را اجرا کنند.

این امر باعث شده فیلم‌های مربوط به قاتلین زنجیره‌ای هیجان بیشتری داشته باشند. این قاتلان به لحاظ روانی نیز شخصیت‌های پیچیده و مرموزی دارند که داستان فیلم‌های قاتلین زنجیره‌ای را جذاب‌تر می‌کند.تمامی این موارد باعث شده فیلم‌هایی که به قاتلین زنجیره‌ای پرداخته‌اند مخاطبین زیادی پیدا کنند. به همین منظور در ادامه با هم به فهرست قاتلین زنجیره‌ای خواهیم پرداخت که سینِما را به تسخیر خود در آورده‌اند.

 

1. غریزه اصلی (محصول ۱۹۹۲)

این فیلم در زمان اکران خود سروصدای زیادی به پا کرد و پل ورهوفن، کارگردان افسانه‌ای سینما اثری فراموش نشدنی با محتوای قتل‌های زنجیره‌ا‌ی را در فیلم غریزه اصلی به نمایش گذاشت. این فیلم به لحاظ هنرپیشه نیز چیزی کم و کسر ندارد بازی شارن استون در این فیلم ماندگار شده است.

در این فیلم یک کارآگاه پلیس با نام نیک کوران که نقش او را مایکل داگلاس بازی میکند به دنبال پرده برداشتن از راز قتل‌های زنجیره‌ای پیچیده‌ای است. وی پس از به قتل رسیدن یک ستاره مشهور موسیقی راک به دیدار معشوقه‌ وی می‌رود. نقش این معشوقه را شارن استون بازی می‌کند و داستانی پر التهاب و نفس‌گیر را شاهد هستیم که تا لحظه‌های انتهایی فیلم مشخص نمی‌شود واقعاً چه کسی قتل‌های زنجیره‌ای را انجام داده است.

فیلم غریزه اصلی نامزد دو جایزه اسکار شد و دنباله این فیلم چیزی حدود ۱۴ سال پس از پخش نسخه اول به روی پرده رفت که البته موفقیت‌های نسخه اول را نتوانست تکرار کند.

2. ضد مرگ (Death Proof)، (محصول ۲۰۰۷)

بدون شک اگر به سینما علاقه داشته باشید اسم کوئنتین تارانتینو را شنیده‌اید. این کارگردان خوش‌‌آوازه فیلم‌های جنجالی زیادی ساخته است که فیلم ضد مرگ یکی از آن‌‌هاست. داستان این فیلم همانند سایر فیلم‌های تارانتینو خیالی و غیرواقعی است اما در این داستان خیالی با فیلمی جذاب طرف هستیم که در آن کرت راسل‌، نقش یک قاتل زنجیره‌ای بی‌رحم را بازی می‌کند.

در این فیلم ابتدا شاهد قتل و جنایت چندین دختر توسط کرت راسل هستیم، در نهایت نیز سکه بر می‌گردد و چندین دختر دیگر به جان کرت راسل می‌افتند. اگر نگاهی به فیلم‌های کوئنتین تارانتینو داشته باشید باید گفت انصافاً فیلم ضد مرگ در بین این فیلم‌ها اثر کم‌حال‌تری است اما باز هم فاکتورهای جذاب زیادی در این فیلم وجود دارد که باعث می‌شود به راحتی از کنار فیلم ضد مرگ نتوان گذشت.

3. اره (محصول سال ۲۰۰۴)

در این قسمت به فیلم نفس‌گیری رسیدیم که در زمان اکران توجه منتقدان را جلب کرد و چندین نسخه پس از ساخت نسخه اول از فیلم اره ساخته شده است. این فیلم داستان فرضی از قاتل زنجیره‌ای با نام جان کرامر را بازگو می‌کند که حسابی دوست دارد سر به سر مقتولین خود بگذارد و آن‌ها را به بازی بگیرد.

این قاتل زنجیره‌ای با قرار دادن بازی‌های مرگبار و بسیار دشوار مقتولین را به کام مرگ می‌برد. البته این افراد نیز اگر به خوبی از عهده انجام بازی‌های مشخص شده بر بیایند احتمال زنده ماندن آن‌ها وجود دارد.فیلم اره یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی است که به قاتلین زنجیره‌ای می‌پردازد، و هیجان آن‌ به اندازه‌ای است که مخاطب را پس از تماشای نسخه اول به تماشای سایر نسخه‌های این فیلم تشویق می‌کند.

4. قاتلین بالفطره (محصول ۱۹۹۴)

فیلمنامه این فیلم را کوئینتین تارانتینو نوشته است و الیور استون کارگردانی آن را بر عهده داشته است. حضور ستارگانی مانند وودی هارلسون و جولیت لئیس در کنار کارگردانی و فیلنامه بی‌نقص این فیلم، قاتلین بالفطره را به فیلمی تبدیل کرده است که حتماً باید آن را تماشا کنید.

در این فیلم شاهد روایت داستان ۲ قاتل سنگدل هستیم که دوران سختی را در کودکی گذرانده‌اند و همین امر آن‌ها را به قاتلین زنجیره‌ای خطرناکی تبدیل کرده است. دست روزگار دو کاراکتر اصلی این فیلم را با هم آ‌شنا می‌کند و آشنایی آن‌ها تبدیل به عشق مرگباری می‌شود و مقتولین زیادی در آتش این عشق می‌سوزند.اگر با سبک فیلم‌های الیور استون آشنا باشید حتماً به خوبی می‌دانید با کارگردانی طرف هستیم که فیلم‌های منتقدانه‌ای می‌سازد. فیلم قاتلین بالفطره نیز انتقادهای زیادی به نقش رسانه‌ها در بازتاب جرم و جنایت در جامعه دارد.

5. کشتار با اره برقی تگزاس (سال ۱۹۷۴)

در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی مخاطبین به فیلم‌هایی با صحنه‌های خشن که در آن‌ها مقتولین سلاخی می‌شدند علاقه زیادی پیدا کردند، در نتیجه در این بازه زمانی فیلم‌های مختلفی را با این موضوع شاهد بودیم که کشتار با اره برقی در تگزاس یکی از بهترین این فیلم‌ها بود.

این فیلم بر اساس داستان واقعی روایت می‌شد و قاتل زنجیره‌ای با نام صورت‌چرمی مقتولین بیچاره را با اره تکه‌تکه می‌کرد. ماجرای این فیلم در سال ۱۹۷۴ زمانی که چند دوست جوان به منطقه‌ای در تگزاس سفر می‌کنند روایت می‌شود. این جوان‌ها در مجاورت منزلی سکونت پیدا می‌کنند که در همسایگی‌ آن‌ها خانواده‌ای روانی و آدمخوار زندگی می‌کند.

ماجرای فیلم با تعقیب و گریز مقتولین از دست صورت‌چرمی ادامه پیدا می‌کند و هراس و دلهره تا پایان فیلم ادامه دارد. جالب است بدانید قاتل اصلی این مجموعه از پوست صورت مقتولین برای خودش ماسک درست می‌کند و به همین دلیل با نام صورت چرمی معروف شده بود. کشتار با اره برقی در تگزاس بر اساس ماجرای واقعی ساخته شده و این امر نیز هراس زیرپوستی این فیلم را دوچندان کرده است.موفقیت این فیلم ساخت نسخه‌های دیگر آن را نیز به دنبال داشت اما هیچکدام از آ‌ن‌ها به اندازه نسخه اول معروف نشدند.

6. روانی آمریکایی (محصول ۲۰۰۰)

این فیلم از روی رمانی با همین نام ساخته شده و داستان قاتلی با نام پاتریک بیتمن را روایت می‌کند. ایفای نقش این قاتل بر عهده کریستین بیل است و همان‌گونه که از نام فیلم پیداست روایتی از یکی از روانی‌ترین قاتلین زنجیره‌ای را شاهد هستیم.

پاتریک بیتمن فرد متشخص و خوش‌لباسی است که روزها زندگی معمولی و دارد اما داستان زندگی بیتمن در شب‌ها فرق می‌کند و با قاتل زنجیره‌ای طرف هستیم که شب‌ها به دنبال زنان ولگرد می‌رود و دمار از روزگارشان در می‌آورد.

7. خاطرات قتل (محصول ۲۰۰۳)

تا این قسمت از فهرست فیلم‌های قاتلین زنجیره‌ای به آثار هالیوودی اشاره کردیم اما در اینجا به فیلم خاطرات قتل رسیدیم که اثری مربوط به سینمای کره‌‌جنوبی است و انصافاً هم باید گفت با فیلم خوش‌ساختی سر و کار داریم.

فیلم خاطرات قتل داستان قتل‌های زنجیره‌ای هواسئونگ را روایت می‌کند، این قاتل بی‌رحم زنان و دختران را پس از تجاوز به قتل می‌رساند تا اینکه دو کارآگاه مامور به پیدا کردن او می‌شوند. این کارآگاهان پلیس راه به جایی نمی‌برند تا اینکه یک گارآگاه حرفه‌ای به آن‌ها محلق می‌شود و تعقیب و گریز‌های زیادی را میان پلیس و قاتل زنجیره‌ای در این فیلم شاهد هستیم.

8. روانی (محصول ۱۹۶۰)

این فیلم در فهرست صد فیلم برتر بنیاد فیلم آمریکا در رده ۱۸ قرار دارد و آلفرد هیچکاک، استاد دلهره در ساخت فیلم روانی چیزی کم نگذاشته است. فیلم روانی داستان قاتل زنجیره‌ای را روایت می‌کند که به عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین قاتلین در دنیای سینما شناخته می‌شود.

فیلم روانی همانند سایر آثار آلفرد هیچکاک در کنار دلهره‌ و داستان جذابی که دارد، به لحاظ هنری نیز یکی از برجسته‌ترین آثار سینماست و صحنه قتل یکی از شخصیت‌های فیلم در حمام به عنوان یکی از برترین سکانس‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود. این سکانس که سه دقیقه زمان دارد شاهد استفاده از ۷۷ زاویه دوربین و ۵۰ کات هستیم.

9. سکوت بره‌ها (محصول ۱۹۹۱)

این فیلم داستان خیالی از نابغه‌ای آدمکش را به تصویر می‌کشد که در کار کشتن انسان‌ها علاقه زیادی به خوردن آن‌ها دارد. دراین فیل آنتونی هاپکینز با ایفای نقش هانیلال لکتر بازی فراموش نشدنی را ارائه می‌دهد.

داستان فیلم سکوت بره‌ها از آنجا شروع می‌شود که یک افسر جوان اف‌بی‌آی با نام کلاریس استارلینگ ماموریت مصاحبه با هانیبال لکتر را در زندان پیدا می‌کند. کلاریس درواقع قصد دارد با مصاحبه و گفتگو با لکتر که خود یک قاتل زنجیره‌ای است اطلاعاتی برای پیدا کردن قاتل زنجیره‌ای دیگری با نام بوفالو بیل بدست بیاورد. بوفلو بیل قاتل زنجیره‌ای بی‌رحمی است که پوست مقتولین را از تن آن‌ها جدا می‌کند.فیلم سکوت بره‌ها با هزینه کمی نسبت به سایر فیلم‌های هالیوودی ساخته شده و کسی فکر نمی‌کرد به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند اما این فیلم فروش چندصد میلیونی را تجربه کرد و برنده ۵ رشته اصلی در مراسم اسکار شد.

10. هفت (محصول ۱۹۹۵)

ستارگان بزرگی مانند برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو و کوین اسپیسی در این فیلم حضور دارند و کارگردانی آن بر عهده دیوید فینچر بوده است. این فیلم داستان دو گارآگاه معروف را روایت می‌کند که به دنبال دستگیری قاتل زنجیره‌ای بی‌رحمی هستند. این قاتلین سوژه‌های خود را از بین افرادی انتخاب می‌کند که یکی هفت گناه کبیره را انجام داده‌اند.

فیلم هفت یکی از آثار برجسته سینما است و جوایز مختلفی را از فستیوال‌های سینمایی بدست آورد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به سینمای جنایی علاقه دارید حتماً به تماشای فیلم هفت به عنوان یکی از هنرمندانه‌ترین آثار سینما بنشینید.

11. زودیاک (محصول ۲۰۰۷)

آخرین فیلم از فهرست فیلم‌های قاتلین زنجیره‌ای یک شاهکار دیگر از دیوید فینچر است که در آن جک جیلنهال در نقش یک کارآگاه جنایی به دنبال پیدا کردن قاتل زنجیره‌ای زرنگ و خطرناکی می‌گردد.

فیلم زودیاک بر اساس کتابی با همین نام نوشته جیمز گری‌اسمیت ساخته شده است و داستان زودیاک قاتل به عنوان یکی از بزرگترین قاتلین سریالی دنیا را روایت می‌کند. معمای این قاتل زنجیره‌ای هنوز حل نشده است و هویت زودیاک هرگز آشکار نشد. تمامی این موارد باعث می‌شود با یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های سینمایی قاتلین زنجیره‌ای طرف باشیم که تا لحظه آخر جذابیت خود را از دست نمی‌دهد./ ترجمه از محمد کاملان  

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۴ آذر ۱۳۹۷






نظرات کاربران





معرفي فيلم هاي روي پرده