بهترین فیلمهای هالیوودی دربارۀقاتلین زنجیره‌ای(2)

قتل و جنایت همیشه یکی از سوژه‌های پرمخاطب سینما بوده است و در بین فیلم‌های زیادی که با این موضوع ساخته شده‌اند فیلم‌هایی با محوریت قاتلین زنجیره‌ای طرفداران بیشتری دارند.تحقیقات کارآگاهی نشان داده است قاتلین زنجیره‌ای، سوژه‌های مورد نظر خود را مدت‌ها زیر نظر می‌گیرند و با تعقیب کردن آن‌ها به دنبال فرصتی مناسب هستند تا نقشه شوم خود را اجرا کنند.

این امر باعث شده فیلم‌های مربوط به قاتلین زنجیره‌ای هیجان بیشتری داشته باشند. این قاتلان به لحاظ روانی نیز شخصیت‌های پیچیده و مرموزی دارند که داستان فیلم‌های قاتلین زنجیره‌ای را جذاب‌تر می‌کند.تمامی این موارد باعث شده فیلم‌هایی که به قاتلین زنجیره‌ای پرداخته‌اند مخاطبین زیادی پیدا کنند. به همین منظور در ادامه با هم به فهرست قاتلین زنجیره‌ای خواهیم پرداخت که سینِما را به تسخیر خود در آورده‌اند.

12. تابستان سام (محصول ۱۹۹۹)

یک قاتل بی‌رحم در سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ جان شش انسان بی‌گناه را در خیابان‌های نیویورک می‌گیرد و وحشت و دلهره‌ را به جان اهالی این شهر انداخت. نام این قاتل بی‌رحم دیوید ریچارد برکویتس است و که با نام پسر سام نیز شناخته می‌شود.برکویتس در سال ۱۹۷۷ به چنگ قانون افتاد در حالی که تنها ۱۱ روز از آخرین جنایت او گذشته بود. دادگاه برکویتس را به اعدام محکوم نکرد اما ۳۶۵ سال زندان برای او برید که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت این حکم با زندان ابد برابری می‌کند.

اسپایک‌‌لی، کارگردان نام‌آوازه هالیوود در سال ۱۹۹۹ فیلمی بر اساس جنایت‌های برکویتس به روی پرده نقره‌ای برد. در این فیلم در کنار تمرکز به رفتار این قاتل زنجیره‌ای، توجه ویژه‌ای به اهالی ساکن در منطقه‌ای که قتل‌ها در آن انجام شده وجود دارد تا ترس و وحشت اهالی از حضور یک قاتل زنجیره‌ای کاملاً به تصویر کشیده شود.

13. فیلم The Deliberate Stranger (محصول ۲۰۰۲)

تد باندی در سال ۱۹۴۶ در برلینگتون واقع در ایالت ورمونت آمریکا به‌دنیا آمد و از سال ۱۹۷۰ به بعد تجاوز‌های جنسی و جنایت‌های زیادی را در ایالت‌های مختلف آمریکا از جانب باندی شاهد بودیم. باندی یکی از بی‌رحم‌ترین قاتلین زنجیره‌ای دنیاست و مرگ دست‌کم ۳۶ به گردن وی افتاده است اما بسیاری بر این باور هستند که باندی صدها نفر را کشته که هیچ‌کسی نتوانسته جنازه کشته‌ شدگان را پیدا کند.تد باندی در سال ۱۹۸۹ بوسیله صندلی الکتریکی اعدام شد، جالب است بدانید باندی شخصیت جذاب و پیچیده‌ای داشت و همین امر باعث شده بود تا افراد زیادی برای مشاهده زیرکی‌های تد باندی در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند.

از طرف دیگر این امر نگارش چندین کتاب و فیلم را از زندگی باندی به دنبال داشت که در بین آن‌ها فیلم The Deliberate Stranger یکی از بهترین اقتباس‌ها از زندگی تد باندی است. این فیلم از روی کتابی با همین نام نوشته شده است و در دو قسمت تولید شده تا به ابعاد مختلف جنایت‌های تد باندی بپردازد.

در این فیلم مارک هارمون به جای تد باندی ایفای نقش کرد و بسیاری از منتقدین بر این باور هستند مارک هارمون نقشش را حتی از تد باندی نیز بهتر بازی کرده و مخاطب واقعاً فکر می‌کند با یک قاتل زنجیره‌ای سنگدل طرف شده است.

14. دامر (محصول ۲۰۰۲)

جفری دامر متولد شهر میلواکی در ایالت ویسکانسین است و در سال ۱۹۶۰ به دنیا آمده. جفری اولین قتل خود را در سال ۱۹۷۸ انجام داد و پس از ارتکاب قتل بعدی خود چندین بار توسط پلیس دستگیر شد اما در این دستگیری‌ها پلیس موفق به اثبات جرم دامر نشد و او را آزاد گذاشت تا باز هم جان انسان‌های بی‌گناه بیشتر را به کام مرگ بکشاند.جفری دامر مردها و نوجوانان زیادی را به منزل خود می‌برد و پس از کشتن آن‌ها به آن‌ها تعرض می‌کرد و از آن‌ها عکس می‌گرفت. در نهایت نیز اعضای بدن قربانیان خود را به‌عنوان یادبود نگه می‌داشت.

دامر در سال ۱۹۹۱ دستگیر شد و به ۱۶ بار حبس ابد محکوم شد. البته عمر دامر به دنیا نبود و در سال ۱۹۹۴ توسط هم‌سلولی‌اش به قتل رسید.فیلم دامر داستان جنایت‌های این قاتل زنجیره‌ای مخوف را روایت می‌کند و با اثری روانشناسانه روبرو هستیم که ابعاد مختلف شخصیت جفری دامر را به تصویر کشیده است.

15. جانی بوستون (محصول ۱۹۶۸)

این فیلم که نام اصلی آن The Boston Strangler است داستان زندگی و جنایت‌های آلبرت دی‌سالوو را به تصویر کشیده است. آلبرت در سال ۱۹۳۱ در ایالت ماساچوست به دنیا آمده بود و از همان دوران نوجوانی مشکلات و دردسرهای زیادی برای پلیس درست می‌کرد.

آلبرت دی‌سالوو در طی سال‌های ۱۹۶۲ تا ‍۱۹۶۴ جان ۱۳ زن بی‌گناه را گرفت. گفته می‌شود بیشتر این خانم‌ها سن‌ و سال زیادی داشتند و تنها زندگی می‌کردند. آلبرت دی‌سالوو به چنگ قانون افتاد به حبس ابد محکوم شد اما مدتی بعد در یک درگیری در زندان به قتل رسید.

فیلم جانی بوستون که تونی کرتیس هنرپیشه پرآوازه فیلم‌های کلاسیک نقش قاتل را بر عهده دارد به صورت جنایی و مرمز ساخته شده و مخاطب تا اواسط فیلم متوجه نمی‌شود که چه کسی قاتل زنجیره‌ای است. در کنار تونی کرتیس شاهد حضور ستاره‌های بزرگی مانند هنری فوندا و جورج کندی نیست هستیم تا فیلم جانی بوستون به یک شاهکار کلاسیک تبدیل شود.

16. فیلم 10 Rillington Place (محصول ۱۹۷۱)

جان کریستی که متولد سال ۱۸۹۸ در لندن بود قبل از اینکه به یک قاتل زنجیره‌ای تبدیل شود سال‌های زیادی از عمر خود را به جرم سرقت و مشاجره در زندان سپری کرده بود. گفته می‌شود جان کریستی، دست‌کم ۶ زن بی‌گناه را به قتل رسانده که یکی از آن‌ها همسر خود کریستی بود.

این قاتل بی‌رحم در نهایت گرفتار قانون می‌شود و در سال ۱۹۵۳ شاهد اعدام او بودیم. ریچارد اتنبرو (Richard Attenborough) در این فیلم نقش جان کریستی را به بهترین نحو اجرا کرد و با اثری طرف هستیم که نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد در مراسم BAFTA شده بود.

17. فیلم Helter Skelter (محصول ۱۹۷۶)

این فیلم زندگی و جنایت‌های چارلز مانسون به‌ عنوان یکی از شرورترین قاتلین تاریخ را به تصویر می‌کشد. جنایت‌های چارلز مانسون هرگز اثبات نشد اما وی تأثیر زیادی روی سایر افراد خانواده‌اش داشت و اعضای خانواده‌ وی انسان‌های بی‌گناه زیادی را به کام مرگ کشاندند.

یکی از مرگبارترین جنایت‌های چارلز مانسون را می‌توان سلاخی کردن هنرپیشه سینِما شارون تیت نام برد. مجموعه Helter Skelter در‌واقع یک برنامه تلویزیونی چند قسمتی است که جنایت‌های جارلز مانسون و سایر اعضای خانواده او را به تصویر می‌کشد. فیلمنامه این مجموعه از روی کتابی به همین نام نوشته وینسنت بوگلیوسی تدوین شده است. این مجموعه داستانی دلهره‌آور دارد و از تاریک‌ترین ابعاد شخصیت چارلز مانسون پرده بر می‌دارد.

18. هنری: تصویر یک قاتل زنجیره‌ای (محصول ۱۹۸۶)

هنری لی لوکاس قاتل زنجیره‌ای متولد سال ۱۹۳۶ در ویرجینا است و از آنجایی که پدر و مادر الکی و فاسدی داشت در ریشه‌های قتل و جنایت در نوجوانی در او شکل گرفت. در سال ۱۹۶۰ هنری برای قتل مادرش به زندان افتاد و ده سال بعد مورد عفو قرار گرفت. سپس دوباره به دلیل ربودن یک دختر ۱۵ ساله به زندان افتاد و ۵ سال بعد مجدداً آزاد شد.

در سال ۱۹۸۳ یک بار دیگر به جرم قتل دو زن راهی زندان شد و در همان‌جا بود که به قتل صدها نفر اعتراف کرد. البته وی برای اثبات گفته‌های خود هیچ ادعایی نداشت و به همین دلیل ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد تا اینکه در سال ۲۰۰۱ جان خود را در زندان از دست داد.

در این فیلم شاهد وسواس قاتل زنجیره‌ای برای انتخاب مقتولین خودش هستیم که از کشتن آن‌ها فیلم می‌گیرد و گفته می‌شود با یکی از خشن‌ترین فیلم‌های سینمایی در بین آثار مربوط به قاتلین زنجیره‌ای طرف هستیم.

19. فیلم هیس (Hush)، (محصول سال ۲۰۱۶)

این فیلم از روی داستان واقعی ساخته نشده است اما با داستان فرضی طرف هستیم که ترس و اضطراب آن یک لحظه مخاطب را به حال خود نمی‌گذارد. این فیلم زندگی زنی با نام مدی را روایت می‌کند که کر و لال است و روزگارش را به نویسندگی می‌گذارند. این زن در خانه‌ای تنها زندگی می‌کند و قاتل داستان از آنجایی که مدی لال است و نمی‌تواند متوجه صدا شود با آرامش تمام زن همسایه را دور از چشم مدی به قتل می‌رساند تا داستان پرالتهاب و تعقیب و گریز قاتل و مقتول در فیلم هیس شروع شود.

ممکن است صحنه‌‌ پردازی‌ها و داستان این فیلم در نگاه اول توجه مخاطب را جلب نکند اما مطمئن باشید فیلم هیس از آن فیلم‌هایی است که از دیدن آن کمال رضایت را خواهید داشت.

20. هیولا، (محصول سال ۲۰۰۳)

تا این قسمت از فهرست فیلم‌هایی که به قاتلین زنجیره‌ای پرداخته‌اند تنها با قاتلین مرد سر و کار داشته‌ایم اما داستان فیلم هیولا با سایر این فیلم‌ها فرق می‌کند و با محصولی طرف هستیم که اولین قاتل زنجیره‌ای تاریخ آمریکا را به تصویر کشیده است.

نام این زن قاتل و درنده‌صفت آیلین وورنوس است، گفته می‌شود وی در سال ۲۰۰۲ به دلیل به قتل رساندن دست‌کم ۷ مرد در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به اعدام محکوم شد.

در فیلم هیولا زندگی آیلین وورنوس را می‌بینیم که با مشکلات مختلفی روبرو است و پس از اینکه مورد تجاوز قرار می‌گیرد فرد تجاوز کننده را با گلوله می‌کشد. آیلین پس از اولین قتل خود تصمیم می‌گیرد سراغ کار شرافتمندانه‌ای برود اما کسی به او کار نمی‌دهد و افرادی که به قصد تن‌فروشی با او ارتباط برقرار می‌کنند را می‌کشد و اموال آن‌ها را به سرقت می‌برد تا اینکه دست‌آخر گرفتار قانون می‌شود. آیلین وورنوس در سال ۲۰۰۲ با تزریق زهر اعدام می‌شود.

فیلم هیولا از دیدگاه‌های مختلفی به عنوان یک اثر هنری و بارز سینما شناخته می‌شود که در این بین می‌توان به بازی چشمگیر شارلیز ترون اشاره کرد. این هنرپیشه خوش‌آوازه هالیوود برای بازی در این نقش جایزه اسکار را به خانه برد.

21. فیلم BadLands (محصول ۱۹۷۳)

این فیلم که با نام زمین‌های لم‌یزرع نیز شناخته می‌شود داستان زندگی فردی با نام چارلز استارکوِدر را به تصویر می‌کشد که در سنین نوجوانی مورد زورگویی دوستانش واقع شده بود. وی در سال ۱۹۵۷ یک مامور پمپ‌بنزین را به قتل رساند و پس از اینکه با دوست‌دخترش آشنا شد به همراه یکدیگر ۱۰ نفر را کشتند.این دو زوج قاتل پس از یک تعقیب و گریز توسط مامورین پلیس دستگیر شدند و استارکودر در سال ۱۹۵۹ اعدام شد. این فیلم داستانی جذاب و بازی‌هایی نفس‌گیر دارد و به عنوان یک اثر کلاسیک گزینه‌ای است که تماشای آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

22. کلکسیونر استخوان (محصول ۱۹۹۹)

این فیلم ستارگانی مانند دنزل واشنگتن و آنجلینا جولی دارد و به ادعای بسیاری از منتقدین اثری فراموش نشدنی و جذاب است. دنزل واشنگتن نقش کارآگاه لینکلن رام را در این فیلم بازی می‌کند. وی پس از حضور در صحنه جنایت دچار حادثه‌ای شد که فلج شدن این کارآگاه باهوش را به دنبال داشت.

در این بین یک گارآگاه جوان که نقش وی را آنجلینا جولی بازی می‌کند به دنبال دستگیر کردن یک قاتل زنجیره‌ای مخوف است و برای اینکار از لینکلن رام کمک می‌گیرد. همان‌گونه که از داستان فیلم کلکسیونر استخوان پیداست با اثری طرف هستیم که از ماجرای واقعی ساخته نشده است اما این فیلم داستان پیچیده‌ و بسیار سرگرم کننده‌ای دارد و تماشای آن را به تمامی علاقه‌مندان سینمای جنایی پیشنهاد می‌کنیم. / ترجمه از محمد کاملان  

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۰۵ آذر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده