تاثیرگذارترین‌ فیلم‌های تاریخ سینما معرفی شدند

مهم‌ترین معیار برای انتخاب تاثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما از نگاه پژوهشگران ایتالیایی دو نکته بود؛ میزان الهام‌بخش بودن و مورد ارجاع قرار گرفتن. مرجع مطالعه سایت معتبر imdb بوده است با این توجه که مهم‌ترین پایگاه آنلاین داده‌های سینمایی به فیلم‌های غربی بیشتر اهمیت می‌دهد و فیلم‌های آمریکایی در آن بیش از دیگر فیلم‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرند.

به گزارش همشهری آنلاین، پژوهشگران با استفاده از چهار رویکرد متفاوت محاسباتی ارتباط میان فیلم‌ها را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ۲۰ فیلم تاثیرگذار تاریخ سینما همگی پیش از سال ۱۹۸۰ ساخته شده‌اند. طبیعی است که فیلم‌های قدیمی‌تر فرصتی بیشتر برای تاثیرگذاری داشتند و صدرنشینی "جادوگر شهر آز" محصول ۱۹۳۹ بالاتر از "جنگ‌های ستاره‌ای" جورج لوکاس مربوط به ۱۹۷۷ و "روانی" آلفرد هیچکاک مربوط به ۱۹۶۰ از شگفتی‌هاست.

"کینگ کنگ" ۱۹۳۳، "۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی" ۱۹۶۸، "متروپلیس" ۱۹۲۷، "همشهری کین" ۱۹۴۱، "تولد یک ملت" ۱۹۱۵، "فرانکنستین" ۱۹۳۱ و "سفیدبرفی و هفت کوتوله" ۱۹۳۷ در رده‌های چهار تا ۱۰ ایستادند. این پژوهش سینمایی در دانشگاه تورین انجام شد و از دیگر نتایج آن می‌توان به تمایل بیشتر کشورهای هند، ژاپن و آمریکا به ساختن فیلم بدون دخالت دیگر ملت‌ها و میل فرانسوی‌ها و بلژیکی‌ها به مشارکت با دیگران اشاره کرد.

تاثیرگذارترین فیلم‌های ایتالیایی در حوالی دهه ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند و تاثیرگذارترین فیلم‌های آلمانی مربوط به دهه ۱۹۳۰ هستند. در میان تاثیرگذارین کارگردان‌ها هیچکاک در صدر ایستاد و استیون اسپیلبرگ دوم شد، ساموئل ال. جکسن و تام کروز تاثیرگذارترین بازیگران مرد و لوییس مکسول (بازیگر زن فیلم‌های جیمز باند) و کری فیشر هم تاثیرگذارترین بازیگران زن لقب گرفتند.

"کازابلانکا" ۱۹۴۲، "دراکولا" ۱۹۳۱، "پدرخوانده" ۱۹۷۲، "آرواره‌ها" ۱۹۷۵، "نوسفراتو" ۱۹۲۲، "جویندگان" ۱۹۵۶، "کابیریا" ۱۹۱۴، "دکتر استرنجلاو یا: چگونه یاد گرفتم دست از نگرانی بردارم و به بمب عشق بورزم" ۱۹۶۴، "بر باد رفته" ۱۹۳۹ و "رزمناو پوتمکین" ۱۹۲۵ در این فهرست به ترتیب یازدهم تا بیستم شدند. با این اشاره که فیلم‌های ۲۰۱۰ به بعد اصلا مورد بررسی قرار نگرفتند.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده