«خندوانه» و «دورهمی» تذکر گرفتند/ دردسر خوانندگان تازه‌کار برای مهران مدیری و رامبد جوان!

استفاده از خوانندگان تازه‌کار در برنامه‌های تلویزیونی، کار دست مهران مدیری و رامبد جوان داده است. به نوشته شهروند، محمدباقر معلم، مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما  به تازگی از تذکر به برنامه‌های خندوانه و دورهمی به دلیل آوردن خوانندگان تازه‌کار به برنامه‌هایشان خبر داده است. او البته اصلا این موضوع را قبول ندارد که دعوت از خوانندگان پاپ موسیقی به سازمان صداوسیما در دست مافیایی است که عده‌ای را یک‌شبه به شهرت می‌رسانند: «دفتر موسیقی هیچ آنتنی در اختیار ندارد. ما فقط سامانه‌ای داریم که در این سامانه سعی می‌کنیم تمام ملاحظات دغدغه‌مندان این حوزه را رعایت کنیم. این مورد به هیچ وجه در حوزه اختیارات دفتر موسیقی سازمان صداوسیما نیست. روال کار اینچنین است که اثر پخش‌شده در شبکه‌های مختلف یا برای دفتر موسیقی ارسال شده و از این‌جا مجوز پخش گرفته است یا این‌که اگر مجوز نداشته باشد، مسئولیتش برعهده مدیر شبکه است. بسیاری از کارها، شاید اصلا از دفتر موسیقی سازمان مجوز نگرفته باشد.»

 معلم در گفت‌وگو با تسنیم از بخشنامه‌ای حرف می‌زند که درباره آثار قابل پخش یا پخش‌شده در صداوسیما تصمیم می‌گیرد: «اگر اثری از سازمان پخش شود و مجوز دفتر موسیقی را نداشته باشد، مدیر شبکه مسئول آن است. اگر کاری بدون مجوز ما منتشر شود، نخستین کاری که می‌کنیم این است که تذکر می‌دهیم یا این‌که عدم‌صلاحیت فرد دعوت‌شده را به مسئولان شبکه تذکر می‌دهیم. بنابراین برنامه‌های دورهمی و خنداونه دراین‌باره تذکراتی گرفته‌اند و در عین حال اگر کار خوبی هم انجام داده‌ند، تشویق شده‌اند.»

 اما نکته جالب ماجرا از صحبت‌های مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما این است که حتی کارهایی که در وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، برای پخش در صداوسیما باز هم باید مجوز از این دفتر بگیرند: «آثاری که در وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند، با این فرض تایید می‌شوند که جامعه هدفشان مثلا ٣‌هزار نفر و برای مخاطب خاص است، اما در این‌جا مخاطب عامه‌ مردم هستند و ممکن است هر برنامه میلیون‌ها مخاطب داشته باشد. در این‌جا باید سلایق مختلف لحاظ شود. اگر قرار است هر موسیقی در تلویزیون پخش شود، بهترین را انتخاب می‌کنیم.» او در بخش دیگری از حرف‌هایش درباره گلایه شهرام ناظری از صداوسیما درباره پخش بدون اجازه آثارش می‌گوید: «خیلی از گلایه‌ها حقوقی نیست، اما حقیقی و اخلاقی می‌تواند باشد. ما هم سعی می‌کنیم این حرمت‌ها را پاس بداریم. اگر مشکلاتی که آقای ناظری مطرح کرده‌اند حقوقی باشد، باید گلایه‌ها و شکایت خود را به ما رسما اعلام کند. اما بخش اخلاقی مسأله را ما تمام‌قد در خدمت استاد هستیم و از ایشان دعوت می‌کنیم که با هم صحبت کنیم تا این اختلاف‌ها را حل کنیم. این مسأله درباره تمام اهالی موسیقی صدق می‌کند.»

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده