کارت های جشنواره فیلم فجر و رنجی که می بریم!

 

آرش مقدم نیا: هرسال به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر که نزدیک می شویم دبیرخانه جشنواره از رسانه ها می خواهد که اسامی خبرنگاران و عکاسان خود را برای صدور کارت ورود به محل برگزاری جشنواره ارسال نمایند. همیشه هم بدون اینکه اطلاع رسانی دقیقی درباره آمار کارت های صادره وجود داشته باشد نارضایتی هایی وجود دارد. برخی که مستحق حضور در جشنواره هستند بی نصیب می مانند اما عده ای دیگر که یا نورچشمی هستند یا خودی، به راحتی کارت می گیرند و ده روز در برج میلاد خوش می گذرانند بدون اینکه حضورشان نفعی برای جشنواره و سینمای ایران داشته باشد!

 اما امسال، رئیس جدید سازمان سینمایی وزارت ارشاد که با شعار شفاف سازی روی کار آمده، اسامی متقاضیان هر رسانه را منتشر کرده تا همه در جریان باشند چه کسانی و از کدام رسانه ها درخواست داده اند.

آنچه در نگاه اول به نظر می رسد خودخواهی و زیاده خواهی برخی رسانه هاست که جشنواره فیلم فجر را با مهمانی خانوادگی اشتباه گرفته اند! آنها باید بدانند که در هیچ جای دنیا خبرنگاران و نویسندگان سینمایی با اعضای خانواده و فک و فامیل خود، به جشنواره نمی روند چون جای افراد متخصص در آن حوزه است. یا اگر مثلا بنده صاحب یک رسانه هستم یا آشنا دارم نباید برای افرادِ غیر درخواست کارت بدهم و آنها را با خود به سینما ببرم!

در اینجا نگاهی آماری و موشکافانه به لیست منتشر شده داریم تا ببینیم چه کسانی خود را شایسته دریافت کارت جشنواره دانسته اند:

بیشترین درخواست با 234 نفر متعلق به انجمن منتقدان سینمای ایران است که بعضی هایشان حتی فاقد کارت عضویت این انجمن هستند و برخی دیگر ممکن است در طول سال، حتی یک نقد حرفه ای هم جایی منتشر نکنند!

در رده های بعدی، ماهنامه «دنیای تصویر» با 31 نفر متقاضی، مجلۀ «فیلم» با 28 نفر، روزنامه «صبا» با 19 نفر، سایت «سینماپرس» با 16نفر و مجله «فیلم نگار» با 15 نفر قرار دارند که در مجموع، 10% از کارت های جشنواره را درخواست داده اند!

نکته جالب در این فهرست، ابراز تمایل رسانه هایی است که خط مشی سینمایی ندارند. یک نفر لطفا جواب دهد که مثلا دست اندرکارانِ سایت های «تیتر عاشورا»، «دمنوش»، «راه شلمچه» و «شهدای ایران» یا مثلا هفته نامه «توپ نقره ای» در این فهرست چه می خواهند؟! یا نشریه «اینک امروز» که به صورت «دو هفته نامه» در مشهد توزیع می شود 6نفر را برای جشنواره ای که در تهران برگزار می شود معرفی کرده است!

از طرف سایتی مانند «خبر سینما» که حتی گوگل هم آدرسش را نمی داند(!) 2نفر درخواست داده اند. سایت «تریبون هنر» که عمده مطالبش در زمینه موسیقی است با رتبه الکسای 35هزار (در ایران) 10نفر را معرفی کرده که در بین آنها ترانه سرا و خواننده هم دیده می شود! سایتی به نام «ریتم زندگی» نیز در لیست 12 نفره اش آنقدر نفرات اضافی داشته که علاوه بر خبرنگار و عکاس و تصویربردار، یک نفر را هم به عنوان «صدابردار» معرفی کرده است!

مجله «جهان سینما» هم که فعلا به صورت ماهنامه منتشر می شود در لیستش اسامی 11 نفر دیده می شود. روزنامه «هنرمند» که حتی آنقدر «تیراژ» ندارد که به همه دکه های تهران روزی یک نسخه روزنامه بدهد(!) و کلا شاید با همکاری 3 نفر صفحاتش را می بندد؛ لیستی 10 نفره را ارسال کرده است!

اما نکته عجیبی که در این لیست به چشم می خورد عدم حضور خبرنگاران صدا و سیماست که احتمالا در لیستی دیگر اسامی شان رد شده و به طور ویژه برایشان کارت صادر می شود!

امیدواریم حالا که دبیرخانۀ جشنواره، در یک اقدام جسورانه لیست متقاضیان دریافت کارت را منتشر کرده این روند را ادامه داده و چند روز دیگر به طور شفاف اعلام کند به چه کسانی و از هر رسانه چند نفر موفق به دریافت کارت شده اند.  بدون شک، این شفاف سازی جلوی حرف و حدیث های بعدی را می گیرد و برگزارکنندگان جشنواره را نزد افکار عمومی از اتهام «رانت خواری» و «پارتی بازی» دور نگه می دارد.

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۱۴ دی ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده