هشتمین جشن کارگردانان سینما برگزار شد

هشتمین شب کانون کارگردانان سینما در حالی با تجلیل از 6 کارگردان سینما که پوران درخشنده دبیر این رویداد در سخنانش به جای خالی حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی اشاره کرد.در این مراسم که اجرای آن را داریوش فرهنگ کارگردان سینما به عهده داشت، پوران درخشنده دبیر این رویداد در ابتدا متنی را خواند که در بخشی از آن آمده بود: در پایان امروز یادی از پیشکسوتان می‌کنیم چه آنهایی که از میانمان رفتند و چه آنهایی که هنوز با حضورشان بر سرمان سایه افکنده‌اند؛ پیشینیانی که با کاشت درخت تنومند سینما میراثی را برای ما جای گذاشتند.

درخشنده ادامه داد: امروز روز آویختن همه پرچم‌های رنگین خواسته‌هایمان به این درخت است که همچنان میوه‌هایش طعم صلح می‌دهد.

دوست داشتم حسین انتظامی اینجا باشد

وی عنوان کرد: دوست داشتم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در اینجا باشد تا درخواستم را به او بگویم. فکر می‌کنم تا زمانی که سینما به عنوان هنر صنعت شناخته نشود مشکلات بیکاری، امنیت شغلی و… حل نمی‌شود پس سینما باید به عنوان هنر صنعت به رسمیت شناخته شود.

درخشنده در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: امروز جای یکی از کارگردان‌های زن سینما به نام شهلا ریاحی که بسیار در سینما فعالیت داشته ولی حالا به دلایلی در اینجا نیست، خالی است.

سپس علی درویش‌پور مدیرعامل برج میلاد اظهار کرد: خوشحالم که آخرین شب کاری من به میزبانی اهالی هنر می‌گذرد. این دورهمی صمیمانه را برای خودم امتیاز می‌دانم باورم این است که رشد و غنای هر جامعه‌ای با میزان فرهیختگی مردم ارتباط مستقیم دارد اگر خاک ایران را زرخیز می‌دانند تنها به خاطر نفت نیست بلکه به خاطر فرزندان هنرمند و هنرمندان نام‌آور آن است. امیدوارم همواره پر توان باشید.در ادامه پس از پخش کلیپی از درگذشتگان سینما، محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان روی صحنه آمد و عنوان کرد: وقتی در حوزه کار صنفی انجام می‌دهیم متوجه می‌شویم در دوره‌های قبل افرادی که در این حوزه بوده‌اند، چه زحمت‌هایی کشیده‌اند. از حضور شما در اینجا تشکر می‌کنم.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: امشب یکی از شب‌های باشکوه برج میلاد است. شاید برج میلاد شبی این چنینی داشته است در دهه‌های مختلف سینمای ایران وامدار بزرگان بوده است. ما این افتخار را داریم که در خدمت بزرگان حوزه کارگردانی سینمای ایران که در چهار دهه اخیر فعال بوده‌اند باشیم. نقشی که سینما در سازندگی جامعه دارد بسیار پررنگ و تاثیرگذار است.در ادامه نوبت به تجلیل از کارگردانان رسید.

تجلیل از وحید جلیلوند

وحید جلیلوند اولین کارگردانی بود که مورد تجلیل قرار گرفت. در این بخش با حضور پوران درخشنده، مصطفی کیایی، محسن امیریوسفی و علی درویش‌پور از این کارگردان تجلیل شد.جلیلوند در این بخش گفت: بسیار این تندیس برای من ارزشمند است چون از همکاران ارجمندم و بزرگ‌ترها این تندیس را دریافت می‌کنم و امیدوارم خداوند سایه بزرگترهای این جمع را لحظه به لحظه بر سرمان مستمر نگه دارد.

تجلیل از مرضیه برومند

دومین تجلیل مربوط به مرضیه برومند کارگردان سینمای کودک بود. پوریا عالمی روزنامه‌نگار در این بخش درباره وی اظهار کرد: چیزی که جهان را می‌سازد کودکان هستند و آنچه که جهان کودکان را می‌سازد ادبیات کودکان است.

وی افزود: جنگ ایران و عراق دومین جنگ بلند سده بیستم بود که باعث شد چیزهای بی‌ارزشی مثل زمین خاکی و … ارزشمند باشد اما در همین حین «شهر موش‌ها» به وجود آمد و تنها چیزی بود که آدم‌ها کنار هم جمع شدند تا این مجموعه را نگاه کنند. اهمیت مرضیه برومند در ساخت یک پل است که امروز را به فردا پیوند زد. قصه‌گویی، توانمندی مرضیه برومند است. نتیجه کار برومند بسیار ارزشمند است و باید با کرنش با او رفتار کرد.

سپس احمد امینی، پوران درخشنده، نرگس آبیار و پیروز حناچی شهردار تهران برای تجلیل از مرضیه برومند روی صحنه آمدند.برومند در این بخش گفت: تقدیر امشب را به حساب تقدیر از سینمای کودک می‌گذارم. شاید این برای اولین بار است که از یک کارگردان سینمای کودک در مراسم خانه سینما تجلیل می‌شود و این را به فال نیک می‌گیرم چون سینمای کودک علاوه بر اینکه پر افتخار بوده در بسیاری مواقع بر اقتصاد سینما تاثیر گذاشته در حالی که سینماگران کودک محجور مانده‌اند بنابراین از آقای شهردار خواهش می‌کنم سینمای کودک را جدی بگیرند چون شهر ما سالن سینما مخصوص کودکان ندارد.

تجلیل از ناصر غلامرضایی

در بخش تجلیل از ناصر غلامرضایی، عبدالله باکیده روی صحنه آمد و عنوان کرد: ناصر غلامرضایی شناسنامه لرستان است. کسی که نیاز به تعریف افرادی مثل من ندارد، کسی که نسبت به فرهنگ بومی عاشقانه نگاه کرده است.

نادر مقدس، وحید موساییان، مسعود رایگان و پوران درخشنده برای این بخش روی صحنه آمدند.غلامرضایی در این بخش گفت: امروز افتخار می‌کنیم صاحب جایگاهی در سینمای ایران به نام سینمای بومی هستیم. خوشحالم بعد از چندین دقیقه لهجه و فرهنگ‌های گوناگون شنیده و دیده می‌شوند.

سپس داریوش فرهنگ عنوان کرد که از سوی شهرداری به تجلیل‌شدگان امشب سکه و بن تعلق گرفته است از همین رو از پیروز حناچی می‌خواهم پشت تریبون قرار بگیرد.

حناچی: سینمای یکی از جاذبه‌های ایران است

حناچی در این بخش اظهار کرد: اگر درباره کشورمان بخواهیم از چند جاذبه یاد کنیم قطعاً بعد از میراث فرهنگی و طبیعی سینمای ایران یکی از آن جاذبه‌هاست، به ندرت شهری وجود دارد که این تعداد هنرمند در آن وجود داشته باشد تلاش خانواده شهرداری این است که این سرمایه عظیم پاس داشته شود.

وی افزود: نگاه ما در اداره امور شهر قابل بررسی است و تلاش می‌کنیم نحوه اداره شهر را تغییر بدهیم. سرمایه شهر، بناهای بلند نیست بلکه هنرمندان و خلاقان هستند که قطعاً با این نگاه شهر به نحو دیگری اداره می‌شود استفاده از هنر و زیبایی یکی از راهکارهای ماست.

شهردار تهران افزود: حال مردم خوب نیست به گونه‌ای که اگر از مردم بپرسید رنگ شهر چیست؟ خواهند گفت خاکستری. بنابراین باید تلاش کنیم با استفاده از زیبایی‌شناسی شهر را تغییر دهیم. ما در کوتاه مدت برای حل مشکلات شهر راهی جز همکاری مردم نداریم از همین رو از شما می‌خواهم به کمپینی برای بهتر اداره شدن شهر بپیوندید. این را هم باید عنوان کنم فردا به مناسبت قدردانی از همایون شهنواز خالق «دلیران تگستان» از تندیسی او در شهر پرده‌برداری می‌شود.در ادامه داریوش فرهنگ اعلام کرد: فردا به پیشنهاد کانون کارگردانان و موافقت شورای شهر تهران روز ۱۶ اسفند به عنوان روز کارگردان اعلام می‌شود.

تجلیل از واروژ کریم‌مسیحی

سپس در بخش تجلیل از واروژ کریم مسیحی، بهمن فرمان‌آرا پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد: واروژ کریم مسیحی، راه بیضایی را انتخاب کرد اما امروزه با سیستم سرمایه‌داری دلمان می‌سوزد که آدمی با این توانایی نمی‌تواند در اینجا کار کند. در اینجا نمی‌گذارند کار کنید البته در این میان افرادی هستند که مدام از یک پروژه به پروژه دیگر می‌روند. به حرمت رفاقتم با واروژ خوشحالم که امشب در اینجا هستم.

در این بخش با حضور رضا میرکریمی، سعید پورصمیمی، محمدرضا عرب، بهمن فرمان‌آرا، خسرو معصومی، همایون اسعدیان و پوران درخشنده از واروژ کریم مسیحی تجلیل شد.کریم مسیحی در یک جمله اظهار کرد: خوشحالم که امشب در این روز دوستانم را در اینجا می‌بینم.داریوش فرهنگ سپس خبر داد: قرار است نسخه مرمت شده «طلسم» و «پرده آخر» در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

تجلیل از نصرت‌الله کریمی

پنجمین تجلیل این مراسم به نصرت الله کریمی بازیگر، نویسنده کارگردان و مجسمه ساز تعلق داشت.سیروس الوند کارگردان سینما در این بخش بیان کرد: زمانی نصرت‌الله کریمی برای نگارش فیلم‌نامه «محلل» بازداشت شد و حتی حکم با قطع دست راست او دادند چراکه می‌گفتند او به اسلام توهین کرده است اما سوال من این است که در این چهل سال چقدر توهین به قرآن دیدید؟ چقدر بزرگان و مسئولان ما توهین به قرآن کردند؟ اصلاً همین سیستم بانک‌های ما توهین به اسلام است. به هرحال می‌خواهم بگویم نصرت‌الله کریمی از بزرگان سینمای ماست و حیف که به خاطر شرایط جسمی نتوانست در اینجا حضور پیدا کند.

در این بخش بهروز افخمی، علیرضا داودنژاد، مهرداد اسکویی، پوران درخشنده، مهدی فخیم زاده برای این بخش روی صحنه آمدند و تندیس این مراسم را به دختر نصرت‌الله کریمی اهدا کردند.دختر کریمی در این بخش گفت: پیام پدرم را به شما می‌دهم که بسیار از برگزارکنندگان این مراسم تشکر کرد. پیام پدرم این است: سینما هنر دشوار و موثری است بنابراین تمام اعضای خانواده سینما مسئولیتی را بر دوش دارند که شامل نحوه ارایه کارشان است، سینما هنر شریفی است به شرط آنکه دروغ نگوییم. من شاکر بودم برای همه سال‌هایی که فیلم ساختم و همه سال‌هایی که فیلم نساختم. حتی در این سال‌هایی که فیلم نمی‌ساختم به سمت ساخت مجسمه رفتم. امیدوارم امیدتان را از دست ندهید و صداقت را در سینما فراموش نکنید.

تجلیل از مسعود جعفری جوزانی

آخرین تجلیل این مراسم به مسعود جعفری جوزانی اختصاص داشت.محمد تهامی‌نژاد در این بخش روی صحنه آمد و مطرح کرد: جوزانی از اواخر دهه چهل کار نوشتن درباره تئاتر را شروع کرد. کارهای آقای جوزانی به عنوان یک تاریخ نگاری فیلمیک قابل استناد است و برای نسل‌های آینده باقی خواهند ماند. او درباره تک تک آثارش تحقیق کرده و زمینه‌های پژوهشی در آثارش پیداست.

منوچهر شاهسواری، قدرت الله صلح میرزایی، دوران درخشنده، محمد جواد حق‌شناس و درویش پور در این بخش برای اهدای تندیس این مراسم به مسعود جعفری جوزانی روی صحنه آمدند.سپس مسعود جعفری جوزانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشحالم که همه ما برخلاف دیدگاه‌های سیاسی در این مراسم حضور داریم. / مهر

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده