سودجویی سازندگان «هزارپا» و اعتراض تماشاگران

فروش بیش از ۳۷ میلیاردی فیلم «هزارپا» - که به اذعان بسیاری از تماشاگران این رقم، تطابقی با سطح کیفی آن ندارد!- پیش زمینه ای شده تا تماشاگران، امروز در مواجهه با توزیع نسخه ویدئویی‌اش، آن هم در دو قسمت ناراضی باشند. به نوشته بانی فیلم، عوامل دست اندرکار معتقدند چون فیلم ۲۰۵ دقیقه زمان دارد، آنرا در دو قسمت منتشر خواهند کرد. گرچه باز جای شکرش باقی است، چون ابتدا قرار بود «هزارپا» به صورت مینی سریالی پنج قسمتی وارد بازار شود که قطعاً در آن صورت، میزان نارضایتی ها بیش از الان می‌بود! عوامل فیلم هم احتمالاً به همین خاطر در تصمیم خود تجدید نظر کرده اند.

در واقع صرف هزینه کلی ۲۰ هزار تومان بابت فیلمی که خیلی ها قبلاً ۱۵ هزار تومان در جریان اکران برای دیدنش خرج کرده بودند، اصلاً خوشایند مصرف کنندگان نیست. اقدامی که بشدت از آن بوی سودجویی به مشام می رسد. رفتاری که با توجه به کسب درآمد هنگفت سازندگان در زمان اکران، بویژه در شرایط وخیم اقتصادی این روزهای مردم به هیچ وجه گزاره قابل درکی نیست؛ حتی اگر هنوز درباره واقعی بودن این رقم ۳۷ میلیاردی اعلام شده شک و شبهه هایی وجود داشته باشد.

اما رجوع به کامنتهای مردم در این باره، موجی از شوخی و عصبانیت را به تصویر می کشد. یکی طعنه زده «خداروشکر خوب سود کردن، بدون عذاب وجدان بریم برای دانلود رایگان»! در بقیه کامنتها هم آمده: «مرز های پول قاپی رو از سایپا و ایران خودرو و حتی EA هم جابه جا تر کردن!»، «ولی انصافا نسبت به بقیه فیلمای کمدی چرت ایرانی خوب بود، ولیکن ایرانی جماعت تو این وضع خراب اقتصادی به دنبال بیشترین سودند»، «واقعاً این فیلم باید بشه پرفروشترین فیلم سینمای ایران؟!!» و … .

به نظر می رسد اگر این شیوه از ارائه محصولات در شبکه ویدئویی باب شود، بزودی سایر پروژه‌های سینمایی که در جدول فروش چند میلیارد شیرین درآمد کسب کرده اند، پا جای پای «هزارپا» بگذارند. ضمن اینکه در صورت تکرار این رفتار، بی شک انبوهی از راش های بی مصرف، به اسم نسخه سریالی راه به شبکه ویدئویی خواهند یافت. بهتر است مدیران شبکه نمایش خانگی پس از گران کردن دی وی دی ها، دست کم جلوی بروز چنین رفتارهایی بایستند تا اعتماد مصرف کنندگان به این حوزه، آسیب بیشتری نبیند.

 

مدیر بازرگانی مؤسسه ریزموج:

نسخه نمایش خانگی «هزارپا» را با نصف قیمت واقعی آن عرضه کردیم!

مؤسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری با طرح اینکه امتیاز پخش نمایش خانگی فیلم «هزارپا» به مؤسسه ریز موج واگذار شده، از حواشی منفی قیمت بالای آن و توزیعش در دو قسمت اعلام برائت کرد!

به گزارش رسیده، در هفته گذشته فیلم سینمایی «هزارپا» در نمایش خانگی عرضه شد. همزمان با پخش این فیلم اعتراض‌های بسیاری از سوی مردم و رسانه‌ها نسبت به نحوه، قیمت فیلم و ۲ قسمتی شدن آن مطرح شده که پاره ایی از انتقادها، متوجه مؤسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری بوده است. این در حالی است که امتیاز پخش نمایش خانگی فیلم «هزارپا» اساساً، به مؤسسه ریز موج واگذار شده است و در این خصوص هیچ مسئولیتی متوجه مؤسسه هنرهای تصویری سوره نیست.

علیرضا اقبالی مدیر بازرگانی مؤسسه ریزموج، نسبت به حواشی مطرح شده گفت: نسخه نمایش خانگی فیلم با نسخه سینمایی فیلم هزارپا متفاوت است. ما در نمایش خانگی توانستیم نسخه اصلی کارگردان را که ۲۰۵ دقیقه است پخش کنیم؛ در واقع ۸۵ دقیقه از فیلم «هزارپا» در سینما پخش نشده است و مخاطب این صحنه‌ها را برای اولین بار خواهد دید. اما متأسفانه، زیرساخت‌های سخت‌افزاری از قبیل کیفیت و ظرفیت DVD در ایران، پاسخگوی نیاز ما یعنی پخش فیلم ۲۰۵ دقیقه‌ای را ندارد. به همین دلیل فیلم را ۲ نسخه دی‌وی‌دی نمایش خانگی عرضه کردیم.

مدیر بازرگانی مؤسسه ریزموج در پایان گفت: در مورد قیمت نسخه نمایش خانگی «هزارپا» نیز به مخاطبان این اطمینان را می‌دهیم قیمت نسخه نمایش خانگی «هزارپا» ارزان‌تر از دیگر مدل‌های پخش تمام شده است. حتی با توجه به ۸۵ دقیقه فیلم که تا بحال دیده نشده است و برای اولین بار توزیع می‌شود، نسخه نمایش خانگی فیلم، «هزارپا» را با نصف قیمت واقعی آن عرضه کرده‌ایم.

 

ابوالحسن داوودی:

نه من نه تهیه کننده از نحوه عرضه «هزارپا» رضایت نداریم!

ابوالحسن داوودی: متاسفانه رفتارهایی که با این فیلم در زمان عرضه نسخه ویدئویی و نیز شکل عرضه آن شد، به هیچ عنوان درست نیست و حتی از جانب برخی مخاطبین سوءبرداشت‌های سوداگرانه‌ای صورت گرفت، چنانچه قبل از آن نیز در واگذاری امتیاز فیلم به رسانه‌های پخش اینترنتی نیز اتفاقاتی افتاد که بدون اطلاع و موافقت من یا تهیه‌کننده بود.

هرچه من، تهیه‌کننده و مسئول شرکت پخش با آقای  حسین پارسایی و مسئولان بخش نمایش خانگی وزارت ارشاد گفتگو و بحث کردیم، نتوانستیم این مساله را به این دوستان مدیر بقبولانیم که یک فیلم در زمان عرضه در نمایش خانگی می‌تواند نسخه طولانی‌تری از زمان اکران باشد و در همه جای دنیا چنین رسمی وجود دارد و کسی نه اخلاقاً و نه عرفاً و نه حتی قانوناً حق ندارد آن را به شکل دیگری تفسیر کند یا ساختار دیگری به فیلمساز و صاحب اثر تحمیل کند و به جبر آیین‌نامه قدیمی یک اثر سینمایی را تبدیل بکند به یک مینی‌سریال یا سریال!

تصمیم گرفتم در نسخه ویدئو و شبکه نمایش خانگی نسخه کاملی از فیلم ارائه کنیم که صحنه‌های حذف شده در زمان اکران را نیز دربربگیرد و به شکل طبیعی از آنجا که از نظر حجمی در یک لوح فشرده (دی وی دی) امکان عرضه با کیفیت بالا را نداشت، می‌بایست نسخه کامل شده در دو لوح فشرده اما در یک بسته و یکجا و یک زمان عرضه می‌شد.

وزارت ارشاد فشار زیادی وارد کرد تا این فیلم را در چند قسمت ارائه کند حتی تأکید داشتند که فیلم به شکل یک مینی سریال پنج قسمتی عرضه شود و پخش‌کننده بخش خانگی از ترس اینکه قسمت دوم مجوز عرضه نگیرد، بدون اطلاع و مجوز من یا تهیه‌کننده قسمت اول را هم به دو نیمه تقسیم کردند! این گونه رفتار با یک فیلم سینمایی بسیار ناشیانه و غیرقانونی است اینکه وزارت ارشاد به زور در یک اثر سینمایی دست ببرد و بخواهد آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی بکند آن هم به این بهانه که قوانینش قدیمی است و زمان بالای 205 دقیقه را برای نمایش خانگی یک فیلم سینمایی به رسمیت نمی‌شناسد

من و تهیه‌کننده فیلم هم هیچ رضایتی از این گونه عرضه فیلم هزارپا نداریم. باید پخش‌کننده ویدئویی فیلم در مقابل فشارهای وزارت ارشاد می‌ایستاد و از حقوق سازندگان فیلم دفاع می‌کرد. کاش همه مسئولین و کسانی که مسبب این گونه رفتارها و عملکرد غیرحرفه‌ای هستند نیز به مخاطبین احترام بگذارند و خودشان عذرخواهی کنند.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۷






نظرات کاربران





معرفي فيلم هاي روي پرده