همه چیز درباره فیلمهای اکران نوروز 98 سینماها

کیان زندی: اکران‌های نوروزی، چند سالی است که محل حرف و حدیث‌هایی زیادی بین فیلمسازان و پخش‌کنندگان شده است. اکران‌های نوروزی بهترین فصل نمایش فیلم‌های سینمای ایران است و طبیعی است که خیلی از فیلمسازان و پخش‌کنندگان علاقه‌مند باشند در این فصل فیلم‌های خود را اکران کنند. اکران نوروزی امسال با فیلمهای «متری شیش‌ونیم» در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» در گروه سینمایی استقلال، «پیشونی سفید ۳» در گروه سینمایی فرهنگ، «زندانی‌ها» در گروه سینمایی آزادی، «چهار انگشت» در گروه سینمایی زندگی، «رحمان ۱۴۰۰» در گروه سینمایی ایران و «ژن خوک» در گروه سینمایی باغ کتاب آغاز شده است:

غلامرضا تختی

 بهرام توکلی که تابستان 97 با فیلم «تنگه ابوقریب» به سینما‌ها آمده بود، نوروز امسال فیلمی را در معرض نمایش عموم قرار داده که تاریخ زندگی جهان پهلوان تختی را بازخوانی می‌کند. در این فیلم سرگذشت غلامرضا تختی در سه دوره کودکی، نوجوانی و بزرگسالی تصویر شده است. روایت پایان فیلم تختی همیشه برای هر فیلمسازی دشوار خواهد بود، اما بهرام توکلی تکلیفش را با انتهای فیلم مشخص کرده است و اینکه حکومت و همه آدم‌هایی که هم‌قدش نبودن او را قبل از خودکشی کشته بودند. البته این نوع نگاه توکلی به پایان زندگی تختی و فضایی که از یک قهرمان ملی در این فیلم تصویر شده بود در روز‌های رونمایی در جشنواره فیلم فجر هم با انتقاد‌های زیادی همراه بود.

ضمن اینکه اظهارات جنجالی اخیر جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در مورد مرگ تختی، بار دیگر نوع جدیدی از حرف و جدل‌ها بر سر بازخوانی دوران زندگی تختی را شکل داد. جمشید مشایخی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «تختی زنی داشت که در طبقه زندگی او نبود، تختی اگر با او زندگی می‌کرد دیگر تختی نبود، اگر طلاقش می‌داد هم تختی نبود، اما اگر خودش را می‌کشت تختی بود.» با تمام این حرف و حدیث‌ها، فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» بعد از سال‌ها بار دیگر قامت یک اسطوره را به پرده‌های سینما بازگردانده است.

متری شش ونیم

«متری شش‌ونیم» فیلمی است در ژانر اکشن به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی که داستانش در مورد تاثیر اعتیاد به صورت گسترده در جامعه است که با وجود یک شخصیت پلیس با بازی پیمان معادی و یک قاچاقچی بزرگ با بازی نوید محمدزاده در مقابل یکدیگر، داستان خودش را پیش می‌برد و در این بین به مشکلات زندگی یک پلیس وارد می‌شود و در مقابل بطن زندگی آن فرد قاچاقچی را برای مخاطب باز می‌کند. این گزینه می‌تواند انتخابی برای دوستداران ژانر پلیسی و اجتماعی باشد.

همچنین این فیلم در جایگاه بهترین فیلم از دیدگاه مردمی در سی‌وهفتمین جشنواره فجر موفق به کسب جایزه شده است. سعید روستایی در اختتامیه جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر و پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به‌طور غیرمستقیم از سختی‌هایی که هنگام ساخت فیلم داشته انتقاد کرده بود که گفته‌هایش واکنش و انتقاد برخی مسئولان نیروی انتظامی را که تاکید داشتند در این پروژه او را همراهی کرده بودند را به همراه داشت. به‌گونه‌ای که جانشین فرمانده ناجا چند هفته بعد از حاشیه‌های مربوط به نمایش فیلم «متری شیش‌ونیم» در جشنواره فجر گفته بود که سازندگان «متری شیش‌ونیم» یک نسخه اصلاح شده را به ناجا دادند، اما نسخه دیگری را در جشنواره پخش کردند.

البته هنوز کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم نگفته‌اند که آیا نسخه اکران عمومی «متری شیش‌ونیم» قرار است اصلاح شود یا نه؟ با این وجود سعید روستایی در آستانه اکران فیلم «متری شیش‌ونیم» با قدردانی از همراهی نیروی انتظامی در ساخت این فیلم ابراز امیدواری کرد که در کنار آن‌ها و به‌ویژه خانواده شهدای نیروی انتظامی تماشاگر فیلمش باشد.

پیشونی سفید ۳

آخرین قسمت از سه گانه پیشونی سفید به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی که در ابتدا با نام اختاپوس «آهوی پیشونی سفید» منتشر شد و در سال ۹۰ توانست با فروش ۸۰۰ میلیونی خود جایگاه خوبی را به دست آورد، سپس قسمت دوم در سال ۹۶ توانست با فروش چهار میلیاردی خود همچنان محبوبیتش را حفظ کند. قسمت سوم در واقع همزمان با قسمت دوم ساخته و فیلمبرداری شده، اما در قسمت تدوین بیرون کشیده شده و تبدیل به سومین قسمت آن شده است. سومین قسمت برای اولین بار موفق شده است که در نوروز اکران شود و از امتیازات خوب این دوره اکران استفاده کند. این فیلم موردی مناسب برای مخاطبان کودک و نوجوان در نوروز ۹۸ است.

رحمان ۱۴۰۰

فیلمی که از جشنواره فجر خارج شد و خودش را برای اکران نوروزی آماده ساخت که در ابتدا قرار بوده که با نام «خزه» تولید شود که در انتها نامش را تغییر داده است. این فیلم به کارگردانی منوچر هادی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی به دلیل آماده نبودن مراحل فنی فیلم از شرکت در جشنواره کنار کشیدند و حالا با حضور بازیگرانی، چون مهران مدیری و محمدرضا گلزار که به شکلی بسیار ساده در پوستر فیلم آورده شده‌اند منتظر رفتن به صدر گیشه در بین دیگر فیلم‌های اکران نوروزی هستند، در صورتی که اولین پوستر با رنگ بنفش طراحی و از نماد فیلم‌های «اره» و «جیغ» استفاده شده بود.

بازیگر جنجالی این فیلم، مهران مدیری دومین بار است که در نقش بازیگر یک فیلم سینمایی حاضر شده که کارگردانی فیلم برعهده خودش نیست و برای شخصیتی دیگر بازی می‌کند. این فیلم می‌تواند گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به ژانر کمدی باشد.

چهار انگشت

فیلمی به کارگردانی حامد محمدی است که پیش از این فیلم اکسیدان را روی پرده برده بود. این فیلم با همکاری کشور‌های تایلند و کامبوج ساخته شده است که اولین همکاری مشترک ایران با کامبوج در یک اثر سینمایی است. داستان فیلم هم در مورد دو دوست است که با بازی امیر جعفری و جواد عزتی برای کاری به کامبوج سفر می‌کنند. این اثر دومین همکاری بین حامد محمدی و بازیگرانش است که در آینده نیز قصد دارد قسمت دوم فیلم «اکسیدان» را با عنوان «اکسیدان: ترنسفر» آماده اکران کند. این فیلم با ژانر کمدی دارای موقعیت خوبی در لیست اکران نوروزی قرار گرفته است. حامد محمدی ازجمله کسانی بود که مقابل بیانیه داروغه‌زاده ایستاد و حالا به جایگاه پخش فیلمش در مجموعه پردیس سینمایی زندگی دست یافته است.

ژن خوک

اثری دیگر از کارگردان گشت یک و دو، ساعد سهیلی که امسال نیز نویسنده و کارگردان و همچنین تهیه‌کننده فیلم جدیدش است. اصلی‌ترین گزینه‌های بازیگری این فیلم «هادی حجازی‌فر» و «جمشید هاشم‌پور» هستند که تنها ستاره‌های فیلم محسوب می‌شوند. این فیلم از شرکت در جشنواره فیلم فجر بازماند و درنهایت خودش را برای اکران نوروزی حاضر کرد. سعید سهیلی در مورد نرسیدن به جشنواره فیلم فجر گفته بود: «به دلیل طولانی شدن فیلمبرداری، فیلم به جشنواره نرسید و از طرفی نگران ایجاد شدن حاشیه برای فیلمش است. احتمال دارد که این فیلم هم مانند آثار قبلی سهیلی در روز‌های نمایش خود با حاشیه‌های زیادی همراه شود.»

زندانی‌ها

اثری دیگر از مسعود ده‌نمکی که در کارنامه‌اش شاهد فیلم‌های پرمخاطب و پرفروش هستیم. «زندانی‌ها» ازجمله فیلم‌هایی است که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را تکمیل نکرده بود و ده‌نمکی فیلمش را برای اکران عمومی، آماده ساخته است. در این بین می‌توان به این ترس از حضور در جشنواره رسید که او همواره از دادن آثارش به جشنواره خودداری کرده و همیشه چشمش به فروش بالای فیلم‌هایش در اکران عمومی در زمان‌های مختلف بوده است و امسال هم موفق به اکران فیلمش در نوروز شده که می‌تواند به همان فروش بالایی که در نظر دارد، دست یابد. طنز اجتماعی «زندانی‌ها» داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی تحقیق کند. ده‌نمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانی‌ها را به تصویر بکشد.

 

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۰۲ فروردین ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده