رقص روی اعصاب تماشاگران شبکه نمایش خانگی

شبکه نمایش خانگی در عین پرباری کمّی طی یکی- دو سال اخیر، چنان دچار نزول کیفی شده که به نظر می‌رسد ممکن است دستاوردهای این حوزه را نیز دستخوش لطمه کند. افزایش توجه فیلمسازان و تهیه کنندگان به حضور در عرصه ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی با توجه به فضای به نسبت باز در قیاس با شبکه‌های تلویزیون و همین‌طور توجیه اقتصادی این شکل سریال‌سازی، به نظر شرایطی را ایجاد کرده که محتوای این محصولات در درجه چندم اهمیت قرار گرفته است. پرداخت دستمزدهای کلان که در برخی از آنها ردپای پولشویی نیز دیده می شود و این موارد را مراجع قضایی نیز تایید کرده‌اند، شبکه نمایش خانگی را به یک بنگاه پولی بدل کرده است. جایی که جذب ستارگان سینما و عوامل حرفه‌ای را محملی برای جا‌به‌جایی ارقام نجومی با عنوان «دستمزد» کرده است.

حال آنکه با وجود ستارگان و کارگردانان شناخته شده، خروجی اغلب محصولات کلیشه‌ای، کسالت‌بار و ضعیف از آب درمی آیند. محصولاتی که در رقابت برای کپی کاری از روی دست یکدیگر هستند و اختلافات پشت صحنه، تاثیرات نامطلوب خود را نیز می گذارد. اثراتی که با علنی شدن، اعتبار تولیدات این حوزه مخدوش و اعتماد خریداران کم می‌شود. حاشیه‌های منفی ایجاد شده در دو پروژه در حال تولید شبکه نمایش خانگی، «رقص روی شیشه» و «نهنگ آبی» از جمله تازه ترین نمونه ها از این دست هستند. بر اساس شنیده‌های خبرنگار بانی‌فیلم، اوجگیری اختلافات در پشت صحنه سریال «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه موجب شده تا تصویربرداری آن متوقف شود. گویا عدم تعهد به برخی وعده‌ها از سوی سازندگان برای درج نام بهرام رادان به عنوان تهیه کننده این سریال که اوایل زمستان به خروج او از این سریال در نیمه‌های تولید انجامید، با وجود تعامل طرفین، دوباره حاشیه‌ساز شده است.

ظاهراً با کناره‌گیری دوباره رادان بابت مسائل مالی و حتی شکایت او و برخی دیگر از عوامل از سازندگان، سرانجام این سریال در حال توزیع روشن نیست. طبق شنیده‌ها تاکنون تنها ۱۳- ۱۴ قسمت از سریال تصویربرداری شده که در بخشی از قسمتها نیز به دلیل قهر رادان از سازندگان، با تغییر فیلمنامه تلاش شده این غیبت چندان به چشم نیاید. البته تاکنون تنها هفت قسمت از «رقص روی شیشه» به بازار آمده و به نظر هنوز برای جبران مافات و دلجویی از عوامل فرصت هست، ولی مشکل از جایی حادتر می شود که بدانیم این سریال نتوانسته رضایت چندان مخاطبان را نیز جلب کند. در سوی دیگر این روند، سریال «نهنگ آبی» فریدون جیرانی قرار دارد که بعد از ۱۰ قسمت همچنان درجا می زند! این مجموعه که در یکی- دو قسمت اخیر نسبتاً بهتر شده بود، دوباره در سراشیبی افتاده و حرفی برای گفتن ندارد.

 واقعیتی که به دلسردی برخی از بازیگران نیز انجامیده است. برخی شنیده های تأیید نشده خبر از جدایی خودخواسته لیلا حاتمی، بازیگر نقش کاراکتری دمدمی مزاج و تندخو به نام آناهیتا از این سریال دارد. حاتمی پیش از نیز در «آب و آتش» ساخته ضعیف دیگری از فریدون جیرانی، چوب کیفیت نازل فیلم را خورده بود. جالب اینجاست طبق شنیده‌های خبرنگار بانی‌فیلم، سازندگان با دعوت از منیر قیدی، وظیفه ضبط برخی از سکانسها را در کنار جیرانی به او سپرده اند تا کار تولید زودتر از آنکه بقیه عوامل هم به بهانه افت کیفی کار، ساز جدایی کوک کنند، به پایان برسد. گویا این کاراکتر همچون کاراکتر بهرام رادان در سریال «رقص روی شیشه» قرار است در قسمتهای آتی با ترفند کشته شدن و مردن، حذف شوند تا ماجرا به رسوایی نکشد! از سوی دیگر سریال ترسناک «احضار» ساخته رامین عباسی زاده، با وجود آنکه می‌توانست پیشگام ساخت آثاری در خور توجه در این ژانر شود و پتانسیل آنرا نیز داشت، چنان افت کیفی را تجربه می کند که هیچ حرفی از آن در رسانه‌ها و میان تماشاگران احتمالی اش مطرح نمی شود.

 شبکه نمایش خانگی به عنوان یکی از بازوهای مهم تولید فیلم و سریال امروز با عملکرد نامناسب و ضعیف تعدادی از برنامه‌سازان در آستانه از دست دادن مخاطبان خود است. مسئله ای که لازم است با تجدید نظر مدیران در ارائه پروانه ساخت به پروژه‌های مختلف، بدون بررسی صلاحیت آنها و عملکردشان در جریان تولید و توزیع، مورد رسیدگی بهتر قرار گیرد./بانی فیلم

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸






نظرات کاربران





معرفي فيلم هاي روي پرده