مقایسه دستمزد بازیگران سریال جهانی «بازی تاج و تخت» با بازیگران ایرانی سریال «شهرزاد»

مهسا بهادری: شاید باورش سخت باشد اما اگر فقط بخشی از شایعات درباره دستمزد هنرمندان ایرانی درست باشد، باید گفت دستمزد تعدادی از ستاره‌های سینما ایران در شبکه نمایش خانگی، سینما و تلویزیون ایران، بیشتر یا دست‌کم برابر با دریافتی‌ معروف‌ترین ستارگان دنیا است.

این روزها همه از سریال «بازی تاج و تخت» حرف می‌زنند، از تارگرین‌ها و استارک‌ها گرفته تا بقیه خاندان‌ها. سریال «بازی تاج و تخت» ( GAME OF THRONES) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک حماسی است که در سال ۲۰۱۰ توسط دیوید بنیاف و دی. بی. وایس ساخته شده است. فصل ۸، آخرین فصل این سریال مهیج و پرطرفدار بود که سومین قسمت آن در روز یکشنبه (۲۱آوریل) به وقت آمریکا پخش شد.

بخش جالب ماجرا اما، شاید وقتی باشد که بدانید دریافتی دلاری هنرپیشگان این مجموعه جهانی و پر تماشاگر که صدها میلیون تماشاگر را پای خود می‌نشاند، چندان بیشتر از محمدرضا گلزار، شهاب حسینی، مهران مدیری و...نمی‌شود.

ستاره‌های این سریال از جمله کیت هرینگتون (جان اسنو) و لینا هیدی (سرسی) برای بازی در آخرین اپیزود این سریال، هر کدام نیم میلیون دلار دستمزد گرفتند. این در حالی است که برخی دیگر مانند سوفی ترنر دستمزدهای پایین‌تری داشتند. به عنوان مثال دستمزد سوفی ترنر و میسی ویلیامز هنوز به پای دستمزد ستاره‌های سریال مجموعه تلویزیونی «وست‌ورلد» هم نرسیده است.  اد هریس، ایوان ریچل وود، جفری رایت و تندی نیوتون، برای هر اپیزود از فصل سوم مجموعه «وست‌ورلد» ۲۵۰۰۰۰ دلار دریافت کردند.

البته ترنر خودش اعتراف کرده که دلیل دستمزد کمش طبیعی است. او می‌گوید: «دستمزد کیت از من بیشتر است، دلیلش هم واضح است، او نقش بیشتری را بازی می‌کند. مثلا او برای همین اپیزود آخر، ۷۰شب پشت هم مجبور بود که به سر صحنه برود، در حالی که من آنقدر درگیر نقشم نبوده‌ام.»طبق گزارش هالیوود ریپورتر قبل از آن، یعنی در سال ۲۰۱۴، دستمزد ستاره‌هایی، چون هرینگتون، هیدی، پیتر دینکلیج، امیلیا کلارک و نیکولای کاستر-والدو هر کدام ۳۰۰۰۰۰ دلار برای هر اپیزود فصل هفتم «بازی تاج و تخت» بوده است.

در ادامه دستمزدی را که بازیگران نقش اول این سریال در اپیزود آخر دریافت کرده‌اند، آن طور که اعلام شده، این‌گونه است:کیت هرینگتون (جان اسنو): ۵۰۰۰۰۰ دلار/ امیلیا کلارک (دنریس تارگرین): ۵۰۰۰۰۰ دلار/ لینا هیدی (سرسی لنیستر): ۵۰۰۰۰۰ دلار/ پیتر دنکلیج (تیریون لنیستر): ۵۰۰۰۰۰ دلار/ نیکولای کاستر-والدو (جِیمی لنیستر): ۵۰۰۰۰۰ دلار/ سوفی ترنر (سانسا استارک): ۱۷۵۰۰۰ دلار/ میسی ویلیامز (آریا استارک): ۱۷۵۰۰۰ دلار/ ایزاک رایت (برن استارک): ۱۷۵۰۰۰ دلار

حالا این ارقام را کافی‌است مقایسه کنید با دریافتی‌های هنرپیشگان داخلی؛ مهم‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی ایران در این سال‌ها، سریال «شهرزاد»به کارگردانی حسن فتحی بوده است. همان زمان و در دوره فصل اول سریال اعلام شد شهاب حسینی برای آن کار به طور ماهیانه ۱۲۰ میلیون تومان و برای ده ماه رقمی برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان گرفته بود. آن موقع فصل پنجم سریال«بازی تاج و تخت» پخش می‌شد، زمانی که دستمزدهای بازیگران درجه یک آن، حوالی ۳۰۰ هزار دلار بوده است.

آن موقع حتی با دلار۳ هزار و ۵۰۰ تومان، دستمزد شهاب حسینی در «شهرزاد» بیش از ستاره‌های این سریال جهانی بوده است! این رقم خیلی جدی رسانه‌ای شد و در آن زمان نه شهاب حسینی، نه عوامل فیلم و نه حتی محمد امامی، سرمایه‌گذار کار، رقم را تکذیب نکردند.

یک از ویژگی‌های پروژه تلویزیونی«بازی تاج و تخت»، شفاف سازی مالیاتی و اعلام دقیق دستمزدها است اما در ایران روایت‌های غیر رسمی درباره دستمزدها متواترتر هستند و احتمالا بیشتر نزدیک به واقعیت. مثلا چندی قبل میرباقری معاون سیما، ماجرای دستمزد اجراهای ۸۰میلیونی گلزار برای هر برنامه از« برنده باش» را تکذیب کرد و گفت: «نزدیک به عرف رسانه ملی می‌گیرد.»  اما در همان روایت‌های غیر رسمی بحث از برنامه‌ای ۵۰میلیون تومان می‌شود، این یعنی ماهی ۴۰۰میلیون! البته تا هفته قبل! چون برنامه او حالا متوقف شده تا اسپانسرش عوض شود و از حالت قمار در بیاید. حالا اگر این دریافتی او درست باشد یعنی گلزار در حدود یک سال گذشته برای «برنده باش» دریافتی‌اش حدود ۵ میلیارد تومان شده است . او با دلار متوسط دوازده‌هزار تومانی این مدت حدود ۴۰۰ هزار دلار دریافتی داشته است، البته اگر این ارقام درباره اجراهای ۵۰ میلیونی او واقعیت داشته باشد.

چون صدا و سیما به سامانه شفافیت نپیوسته و میزان قراردادهایش را شفاف اعلام نمی‌کند، نمی‌توان در این زمینه به عدد درستی رسید و باید منتظر ماند که شاید خود این هنرپیشه-مجری، تولیدکنندگان یا مسئولان رسانه روزی رقمی دقیق را اعلام کنند. البته اگر ترسی از چالش مالیاتی نداشته باشند.

ارقام نجومی در سینما چیزی غیرقابل کتمان است. چندی قبل مسعود ده‌نمکی از این پرداخت های میلیاردی گفت. محمود رضوی تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز: رد خون» هم این ارقام را تائید کرده، غلامرضا موسوی تهیه کننده هم بارها از پول‌های کثیف در سینما گفته که دستمزدها را به جایی رسانده که سرسام‌آور هستند.

رضا عطاران مثلا دریافتی ارقام نزدیک به دومیلیارد را تکذیب کرده اما حالا از هنرپیشه جوانی در سینما می‌گویند که امسال ۴ فیلم بازی کرده و ۴میلیارد گرفته است؛ کسی که این اواخر سیمرغ زیاد برده. می‌گویند او برای بازی در یک سریال جدیدقرارداد بسته و رقم قراردادش هم همان ۴ میلیارد تومان است. البته کار قطعا به دشواری سریال«بازی تاج و تخت» نیست که فقط برای قسمت سوم فصل هشتمش دو ماه عوامل فیلمبرداری کرده باشند.

درباره مهران مدیری و قراردادش با اسپانسر برنامه «دورهمی»، رامبد جوان با «خندوانه» و خیلی از برنامه‌های دیگر هم گمانه‌های بالایی زده شده که البته برای هیچ یک فکت مشخصی وجود ندارد اما اگر واقعا تنها بخشی از شایعات واقعیت داشته باشد، می‌توان گفت دریافتی‌های بازیگران سینمای ایران در حد و حدود ستارگان «بازی تاج و تخت»، معروف‌ترین سریال حال حاضر دنیا است.

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده