هزینۀ تولید فیلم و سریال چقدر گران شده است؟

این روزها ثبات نداشتن وضعیت اقتصادی کشور روی همه چیز تاثیر گذاشته، قطعا این موضوع در تولید فیلم و سریال در سینما و تلویزیون بی تاثیر نبوده است. برای بررسی این موضوع به سراغ مدیران تولید سینما و تلویزیون رفتیم که در ادامه حاصل آن را از نظر می گذرانید.

حسن مصطفوی تولید کننده و تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با برنا درمورد تاثیر وضعیت اقتصادی کنونی بر تولید آثار سینمایی و تلویزیونی گفت: طبیعی است وضعیت اقتصادی که اکنون در جامعه وجود دارد و مردم به شدت تحت فشار هستند، بر تولید آثار سینمایی و تلویزیونی هم تاثیر بسزایی گذاشته است.

وی ادامه داد: اجاره تجهیزات، لوکیشن، دستمزد بازیگران، هزینه سنگین تدارکات و... باعث شده خواه یا ناخواه هزینه تولید فیلم و سریال بالا رود. برای مثال اوایل اینطور بود ما به عنوان تولیدکننده یک سری تسهیلات را می گرفتیم اما الان جوری شده که همه پولشان را جلو جلو می خواهند. مثلا کسانی که لوکیشن دارند چون وضعیت اقتصادی بی ثبات است و هر روز که می گذرد ارزش ریالی پول پایین می آید، پولشان را پیش پیش می خواهند. تمام این عوامل تاثیر بسیار بدی در ساخت فیلم و سریال گذاشته است.

مصطفوی با اشاره به اینکه افزایش هزینه ها باعث فشرده شدن کارها شده است افزود: یادم است سر سریال «شهرزاد» غذا پرسی 10 هزار تومان می گرفتیم اما الان همان غذا را 15 هزار تومان می گیریم. یا مثلا دوربین را ماهی 30 میلیون تومان اجاره می کردیم که الان 40  تا 70 میلیون تومان شده است. تمام این هزینه ها ساخت فیلم و سریال را طاقت فرسا کرده و به کسانی که تولید کننده و تهیه کننده هستند آسیب جدی وارد می کند. یکی از تاثیرات مخربی که گذاشته این است برای اینکه کار طولانی تر نشود و هزینه بالا نرود تایم شوتینگ را کم می کنیم. این مسئله خیلی اوقات باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود اما چاره ای نداریم.

این تولید کننده ساخت سریال های نمایش خانگی را سراسر ضرر دانست و بیان داشت: من سریال های شهرزاد، ممنوعه، هیولا، گلشیفته و... را در حوزه نمایش خانگی کار کردم. معتقد هستم کسانی که نمایش خانگی تهیه می کنند عمدتا متحمل ضرر می شوند. هر چقدر جلوتر می رویم ساخت سریال های نمایش خانگی به شدت سخت پیش می رود. به دلیل اینکه تهیه کننده با هزینه بالا سریال را می سازد اما اکثر مردم از طریق دانلود غیرقانونی آن را تماشا می کنند. این عاملی است که باعث شده میزان تولیدات پایین بیاید.

حسن مصطفوی با اشاره به وضعیت تلویزیون در این شرایط افزود: من اخیرا سریال «نون خ» را برای تلویزیون کار کردم. در این کار من و آقای فرجی مجبور شدیم از جیب خودمان دستمزدها را بپردازیم تا اینکه تلویزیون به ما بدهد. در این شرایط فعلی یا خود تهیه کنندگان و تولیدکنندگان باید از جیبشان بپردازند یا اینکه به بازیگر و عوامل بدهکار شوند تا زمانی که تلویزیون پول آنها را بدهد.

وحید مرادی مدیر تولید تلویزیون درمورد تاثیر وضعیت اقتصادی کنونی بر روند تولیدات آثار تلویزیونی گفت: متاسفانه گران شدن همه چیز در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی تاثیر بسزایی گذاشته است. برای مثال الان وقتی پای صحبت و مذاکره با بازیگران می نشینیم دستمزد خود را دلار و یورو می خواهند چون ارزش ریال و تومان روز به روز در حال سقوط است.

وی ادامه داد: یک زمانی دوربین را 100 میلیون تومان می خریدند الان همان دوربین 500 میلیون تومان شده است، طبیعی ست که اجاره آن هم بیشتر می شود و ما مجبوریم الان دو برابر قیمت قبل اجاره دوربین دهیم. عوامل فیلم قبلا یک دستمزد مشخص داشتند اما الان چون وضعیت اقتصادی ثبات ندارد دستمزدها متغیر است. البته بازیگران و تمام عوامل حق دارند دستمزدهای خود را بالا ببرند چون در این مملکت زندگی می کنند و نان و برنج می خرند.

مرادی تولید سریال در نمایش خانگی و فیلم در سینما را ضرر دانست و بیان داشت: قیمت همه چیز سرسام آور شده است. قبلا بدون احتساب دستمزد بازیگر با 700 تا 800 میلیون تومان یک فیلم سینمایی را می بستیم اما الان زیر 4 میلیارد تومان نمی شود. فیلم سینمایی که با این هزینه ساخته می شود چقدر باید بفروشد تا هزینه های آن جبران شود؟ با این قیمت بلیت سینما خانواده ها مگر می توانند فیلم ببینند؟ یک سینما رفتن الان 200 هزار تومان خرج بر می دارد که از عهده هرکسی درنماید.

این مدیر تولید که در حال حاضر مشغول کار در سریال «فوق لیسانسه ها» ست با اشاره به مشکلاتی در ساخت این سری از سریال به دلیل مسائل اقتصادی برایشان ایجاد شده افزود: چون فوق لیسانسه ها ادامه سری های قبل بود در دستمزد بازیگران مشکل نداشتیم اما در موارد دیگر مثل تدارکات، لوکیشن، تجهیزات و... از نظر مالی به مشکل برخوردیم و در شرایط سخت سریال را ضبط کردیم. تلویزیون هم می گوید می خواهید بسازید می خواهید نسازید به سلامت... نفر بعدی آماده است جایتان را بگیرد.

وحید مرادی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما مبنی بر اهمیت ندادن به کیفیت سریال ها گفت: در نمایش خانگی و سینما اصلا نمی شود کیفیت کار را پایین آورد، چون در این سریال ها باید بازیگرانی باشند که وقتی فرد وارد سوپر مارکت شد رغبت کند سی دی قسمت بعد را بخرد اما در سریال سازی کیفیت اصلا برای تلویزیون مهم نیست. برای مثال همین بعد از عید به من سریالی پیشنهاد شد که تلویزیون فقط 200 میلیون تومان برای بازیگر پول گذاشته بود وقتی هم اعتراض کردیم که حداقل از بین 8 بازیگر اصلی باید دو نفر مطرح باشند گفتند از بازیگر اولی بیارید که هزینه بالایی برندارد. حتی در عوامل پشت صحنه هم که بسیار مهم است سراغ افراد درجه دو و سه می روند و نتیجه همین می شود که در شبکه های سیما می بینیم.

وی درهمین مورد ادامه داد: متاسفانه تلویزیون الان خیلی به کیفیت سریال اهمیت نمی دهد فقط می خواهند یک تایمی را پر کنند. همین عامل باعث شده کارگردانان خوب و خبره ی ما از تلویزیون بروند.

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده